فابیوس: براساس مستندات در مورد ایران قضاوت می‌کنیم

وزیر امور خارجه فرانسه گفت براساس مستندات درباره ایران قضاوت می‌کنیم.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه فرانسه؛ لوران فابیوس، وزیر امور خارجه و توسعه بین الملل فرانسه در سنای فرانسه در جلسه‌ای به ریاست ژان پییر رافارن، رئیس کمیسیون امور خارجی، دفاع و نیروهای مسلح درباره سیاست خارجی این کشور سخنرانی کرد.

او به این مناسبت به مسائل مهم بین‌الملل اشاره کرد و گفت: اصلی که اقدام خارجی ما را از سال دو هزار و دوازده جهت‌دهی می‌کند، استقلال است. این استقلال فرانسه به معنای توان ما در تعریف و تشخیص آزادانه چیزی است که درست می‌دانیم و در نتیجه اقدام می‌کنیم.

سوریه

1- ما از همه کسانی که می‌خواهند در این نبرد به ما بپیوندند، استقبال می‌کنیم به شرطی که در عمل حملاتشان علیه تروریست‌ها باشد. روسیه مداخله کرده است. آنچه مشاهده می‌کنم این است که تاکنون روسیه، گروه تروریستی داعش و گروه‌های تروریستی را هدف قرار نمی‌دهد مگر به طور حاشیه ای و محوریت حملات این کشور بیشتر متوجه مخالفان بشار اسد است. 
پیشروی داعش به سوی حلب در روزهای اخیر می‌تواند به تضعیف مخالفان میانه‌رو براثر حملات روسیه ارتباط داشته باشد.

2- ما خواستار توقف بمباران غیرنظامیان با مواد منفجره هستیم. اقدامی که همزمان موجب تشدید موج اصلی پناهجویان و افراطی‌گری می‌شود. در نظر داریم قطعنامه‌ای درباره این موضوع به سازمان ملل ارائه دهیم.
 
3- ما می‌خواهیم به انتقالی سیاسی کمک کنیم. شاخصه‌های آن همان بیانیه ژنو در سال دو هزار و دوازده است.

روند صلح

1- از ماه‌ها قبل، درباره خطر برافروختن خشونت‌ها هشدار می‌دهیم. اکنون به این نقطه رسیده‌ایم. ما همچنین هشدار می‌دهیم که داعش روزی بتواند آرمان فلسطین را نیز مصادره کند. این اتفاق دور به نظر می‌رسد، اما شاید اینگونه نباشد.

2- در زمان برگزاری مجمع عمومی اخیر سازمان ملل، ما ملاقات بی‌سابقه‌ای را ترتیب دادیم: جلسه گروه بین‌المللی حمایت از "گروه چهارجانبه برای خاورمیانه" که با حضور بازیگران کلیدی عرب و شرکای اروپایی دامنه آن گسترده‌تر شده بود. هدف مشخص گروه بین‌الملل می‌تواند اتخاذ تدابیر اعتمادزا در کوتاه مدت برای کاهش تنش‌ها باشد.

3- در نوامبر گذشته، گفته بودم که اگر این آخرین تلاش برای رسیدن به راه ‌حلی تفاهمی به نتیجه نرسد، فرانسه با به رسمیت شناختن کشور فلسطین به مسئولیت‌هایش عمل می‌کند و اکنون نیز در این تریبون بار دیگر این تعهد را تکرار می‌کنم. فرانسه نه مطالبه امنیت برای اسرائیل را رها خواهد کرد و نه مطالبه عدالت برای فلسطینی‌ها. فرانسه همزمان دوست ملت اسرائیل و ملت فلسطین است.

برنامه هسته‌ای ایران

ما براساس مستندات قضاوت خواهیم کرد، به خصوص برای آنکه بدانیم آیا ایران در عمل و به شکلی مثبت در مورد سه موضوع ایفای نقش می‌کند: اقدام برای آشتی در عراق که از سوی العبادی، نخست وزیر به پیش برده می‌شود؛ برون‌رفت از بن‌بست نهادها در لبنان؛ حمایت از تلاش‌های استفان دمیستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه، برای اجرای بیانیه ژنو در سال دو هزار و دوازده.

اوکراین

به رغم درگیری‌های پراکنده، رعایت آتش‌بس پیشرفت داشته است، توافق بر سر عقب‌کشیدن سلاح‌های سبک به تدریج اجرا می‌شود و انتخاباتی که جدایی‌طلبان به شکلی یکجانبه در منطقه دنباس اعلام کرده بودند و می‌توانست به معنای پایان روند مینسک باشد، به تعویق انداخته شد.

روسیه

گفتگو و قاطعیت. قاطعیت؛ زیرا نمی‌توانیم نقض حقوق بین‌الملل-همچون الحاق کریمه- را بپذیریم. گفتگو زیرا تعهد روسیه بخشی از راه ‌حل است. ما همچنان با روس‌ها درباره همه موضوعات صحبت می‌کنیم بدون آنکه از منطق و اصول‌ خود چشم‌پوشی کنیم. بدون تردید به محض آنکه شروط لازم فراهم شود، موافق برداشتن تدریجی تحریم‌ها هستیم.

سازمان ملل

ما خواستار افزایش اعضای دائم شورای امنیت هستیم. اتفاقی که به طور خاص جایگاهی فزاینده به کشورهای نوظهور می‌دهد.

پیشنهاد ما این است که در صورت وقوع جنایتی بزرگ-همچون مورد سوریه- پنج عضو دائم شورای امنیت به طور اختیاری استفاده از حق وتوی خود را به حالت تعلیق درآورند تا اینگونه از ناکارآمدی و فلج شدن شورا اجتناب شود. حق وتو، به اعتقاد ما، امتیاز نیست بلکه مسئولیت است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار