آمادگی آلمان برای گنجاندن نام ترکیه در فهرست «کشورهای امن»

آلمان آمادگی خود را برای حمایت از پیشنهاد گنجاندن نام ترکیه در فهرست «کشورهای امن» اعلام کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، یک مقام دولتی روز چهارشنبه در برلین اعلام کرد دولت آلمان آماده است از پیشنهاد اتحادیه اروپا مبنی بر گنجاندن نام ترکیه در فهرست «کشورهای امن» مد نظر این اتحادیه حمایت کند.

اتباع کشورهایی که توسط اتحادیه اورپا در فهرست کشورهای امن گنجانده خواهند شد، از بخت کمی برای گرفتن پناهندگی در اروپا برخوردار خواهند بود. برخی از کشورهای اروپایی به ویژه انگلیس خواستار آن شده اند آوارگانی که انگیزه های واقعی و معتبر برای تقاضای پناهندگی سیاسی در کشورهای اتحادیه اروپا ندارند، به کشورهای متبوعشان بازگردانده شوند.

سپتامبر گذشته کمیسیون اروپا پیشنهاد کرد یک فهرست مشترک از کشورهای امن تهیه شود
که اتحادیه اروپا بتواند اتباع آنها را که درخواست پناهندگی شان در اتحادیه اروپا توجیهی ندارد
به کشورهایشان بازگرداند بدون این که بابت مسایل و مشکلات امنیتی و آینده آنها نگرانی خاصی داشته باشد.

اما همان طور که توزیع یکصد و شصت هزار آواره در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا اختلافاتی عمیقی برانگیخت، مسئله تهیه فهرست مشترک از کشورهای امن نیز به همان اندازه در میان کشورهای اروپایی اختلاف ایجاد کرده است.

سران کشورهای اروپایی روز پنجشنبه در نشستی در بروکسل گردهم می آیند تا راهها و تدابیر مناسب را برای مهار موج فزاینده آوارگان به اتحادیه اروپا بررسی کنند. رهبران اروپایی با بحران وخیمی در زمینه مهاجرت روبرو شده اند که مهار آن مستلزم همکاری بیشتر اروپا با ترکیه و دیگر کشورهای همسایه سوریه است.

قرار است آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روز یکشنبه برای مذاکره با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و احمد داود اوغلو همتای ترک خود به آنکارا سفر کند.

یک مقام دولتی آلمان که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد این احتمال وجود دارد که نام ترکیه در فهرست کشورهای امن وارد شود. مقامات آلمان تا این مرحله به علت وضع نامناسب حقوق بشر در ترکیه و رفتار دولت این کشور با اقلیت کردها، درباره گنجاندن نام ترکیه در فهرست کشورهای امن تردیدهای فراوان داشتند.

از زمان آغاز شورش کردهای کردستان ترکیه در سال هزار و نهصد و هشتاد و چهار تا کنون شمار زیادی از کردهای ترکیه از دولت آلمان و برخی کشورهای دیگر اتحادیه اروپا پناهندگی دریافت کرده اند.

بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا مخالف آن هستند که ترکیه در فهرست مورد نظر گنجانده شود چرا که به اعتقاد آنها این کشور عملکرد و کارنامه خوبی در زمینه استقلال دستگاه قضایی، رعایت حقوق اقلیت ها، آزادی مطبوعات و به ویژه آزادی بیان نداشته است.

کمیسیون اروپا نیز پیشنهاد کرده است هفت کشور از جمله ترکیه و کوزوو در فهرست مورد نظر جایی نداشته باشند. آلبانی، بوسنی و هرزگوین، مقدونیه، مونته نگرو و صربستان نیز از دیگر کشورهایی هستند که اعضای اتحادیه اروپا راضی نیستند اسامی آنها در فهرست مورد نظر گنجانده شود.

دولت آلمان اعلام کرده است انتظار ندارد که در نشست سران اروپا در بروکسل که روز پنجشنبه تشکیل می شود، پاسخی برای این مسئله پیدا شود اما قرار است آنگلا مرکل این مسئله را در مذاکرات خود با اردوغان و داود اوغلو مطرح کند.

ریاست اتحادیه اروپا همچنان بر این عقیده است که به علل مختلف به ویژه سرکوب نظامی کردها توسط ارتش ترکیه،هنوز هم نمی توان این کشور را یک کشور امن تلقی کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار