شهبازی:داوری در دوومیدانی با رشته های دیگر متفاوت است

داور بین‌المللی کشورمان می گوید بهتر است فدراسیون در رقابتهای داخلی از داوران سراسر کشور به صورت چرخشی استفاده کند تا سطح داوری دوومیدانی افزایش یابد.

به گزراش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان،شهرام شهبازی  اظهار داشت: قضاوت در المپیک ارتش‌های جهان نخستین تجربه بین‌المللی من نبود. بر اساس دعوت فدراسیون جهانی در فینال دوی 100 متر این مسابقات، استارتر بودم که یکی از حساس ترین قضاوت ها در مواد دوومیدانی بشمار می‌رود.

وی ادامه داد: در رشته دوومیدانی معمولا از داورهای بومی استفاده می‌شود. به طور مثال وقتی کشور چین میزبان رقابتهای قهرمانی آسیا می‌شود بسیاری از داوران از همان کشور انتخاب می شوند. اما در موارد خاص، اگر کشور میزبان نیاز به داور و یا استارتر داشته باشد درخواست خود را به فدراسیون جهانی یا کنفدراسیون آسیا ارسال می‌کند. در رقابتهای قهرمانی آسیا که در سال جاری در چین برگزار شد نیز با دعوت از سوی کنفدراسیون آسیا به این مسابقات رفتم و در فینال 100 متر قضاوت کردم.

فدراسیون از داوران سراسر کشور استفاده کند

داور بین المللی دوومیدانی کشورمان در بخش دیگری از صحبت هایش نیز پیشنهاداتی را به فدراسیون دوومیدانی ارایه کرد: "بهتر است فدراسیون در رقابتهای داخلی از داوران سراسر کشور به صورت چرخشی بهره ببرد. ما داوران زیادی در اقصی نقاط کشور داریم که دارای مدرک داوری درجه یک و بین المللی هستند اما تاکنون در هیچ مسابقه‌ای قضاوت نکرده‌اند.

وی ادامه داد: استفاده از این داوران کمک بزرگی به جامعه داوری خواهد کرد. چرا که آنها باتجربه تر می شوند. اگر حق الزحمه های داوری هم به موقع و پس از پایان هر رقابت پرداخت شود، جامعه داوری نیز با انگیزه بیشتری کار را دنبال خواهد کرد.

شهبازی خاطرنشان کرد: در تمامی رشته‌ها از داوران شهرستانی استفاده می‌شود و معمولا داوران حاضر در مسابقه از استان میزبان نیستند. اما روال کار در دوومیدانی به واسطه حضور دستگاه فتوفینیش کمی متفاوت از دیگر رشته ها است و می توان در یک استان و یا یک کشور از داوران بومی استفاده کرد تا هزینه کمتری داشته باشد. اما به هر ترتیب بهتر است در مسابقات کشوری ، داوران سراسر کشور میدان داوری را تجربه کنند.

تشکیل کارگاههای آموزشی داوری یک الزام است

شهبازی در خصوص به روز بودن علم داوران کشورمان عنوان داشت: من همیشه در این خصوص مطالعه دارم و سعی می‌کنم در به روز رسانی علم داوری خودم تلاش کنم تا بهتریم قضاوت را با کمترین میزان خطا داشته باشم، اما با همه این اوصاف باز هم نیازمند راهنمایی و حضور در کار گاههای آموزشی هستم.

وی ادامه داد: بهتر است این کارگاههای بازآموزی حداقل هر چند ماه یک بار برگزار شود. برخی داوران حتی امکان به روز سانی را ندارند. اگر برگزاری کارگاهها برای کمیته آموزش در فواصل کوتاه مقدور نیست می توان پیش از هر مسابقه با برگزاری یک کارگاه یک روزه به هر چه بهتر برگزار شدن رقابتها توسط داوران کمک کرد. داوران ما نیز می‌توانند با علم روز قضاوت کنند تا ورزشکاران با مسائل داوری از داخل کشور آشنا باشند و در میادین بین المللی با مشکل مواجه نشوند.

بانوان می‌توانند میادین بیشتری را تجربه کنند

داور فینال رقابت دوی 100 متر در آسیا گفت: در بخش بانوان نیز از حضور داوران خوبی بهره می‌بریم. در این بخش نیز باید مانند مردان تلاش شود تا داوران میادین بیشتری را در کارنامه جای دهند و از سراسر کشور در رقابتهای قهرمانی کشور حاضر شوند.

وی در خصوص قضاوت در ماده پرش با نیزه بانوان که برای نخستین بار امسال برگزار شد، اظهارداشت: به عقیده من می توان از داوران پرش با نیزه که برای نخستین بار در این ماده قضاوت می‌کنند در رقابتهای مردان حداقل در جایگاه منشی استفاده کرد تا تجربه بیشتری از داوران این ماده که سالهاست در بخش مردان فعالیت دارند، کسب کنند.

لازم به یادآوری است که شهرام شهبازی از داوران بین المللی کشورمان است که بین سال های 77 تا 81 از ورزشکاران و قهرمانان دوهای نیمه استقامت بود. وی از سال 82 کار داوری را آغاز کرده و سابقه حضور در پنج مسابقه بین المللی داخل سالن دهه فجر، قهرمانی داخل سالن آسیا در سال 88، قهرمانی بزرگسالان آسیا و ششمین دوره المپیک ارتش‌های جهان در سال جاری را در کارنامه خود دارد. وی از مردانی چون خلیلی، سالج، عصابی و شادمهر به عنوان اساتید و عوامل پیشرفت خود یاد می‌کند.

انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار