برنامه های رادیو رنگ و بوی محرم می‌گیرد

همزمان با فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) شبكه های رادیویی هم علم های عزا را بالا بردند.

به گزارشحوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، همزمان با فرارسیدن ماه محرم و صفر و ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران باوفای ایشان، شبكه های مختلف رادیویی نیز با تولید و پخش ویژه برنامه های متناسب با این ایام، با مخاطبان خود همراه می شوند.

 رادیو اقتصاد
"روز از نو" عنوان برنامه صبحگاهی رادیو اقتصاد است كه همزمان با ایام سوگواری به بیان علل و عوامل قیام امام حسین(ع) و آثار و پیامدهای نهضت عاشورای حسینی(ع) می پردازد. این برنامه بیست و پنجم تا سی ام مهر ماه ساعت 6:30 دقیقه از رادیو اقتصاد پخش می‌شود.

برنامه دیگر رادیو اقتصاد در این ایام ،ویژه برنامه "حماسه حسینی" است كه به بررسی زمینه ها و ریشه های اقتصادی انحراف جامعه به ویژه خواص از خط اصیل اسلام نبوی و شكل گیری واقعه عاشورا و تقابل سید الشهدا با این انحرافات و روشنگری ایشان در این زمینه می‌پردازد. این برنامه نیز ساعت 12:30 دقیقه بیست و دوم مهرماه تا پنجم آبان ماه از رادیو اقتصاد پخش می‌شود.

ویژه برنامه "عیار سرخ" بخ تهیه كنندگی محسن رنگینی از اول تا 13 محرم ساعت 16:30 الی 17:00 و تكرار آن 5 تا 30/5 پخش می شود .

اشك روان . ( ویژه برنامه تاسوعا و عاشورا ) رادیو اقتصاد در ویژه برنامه اشك روان موضوع حرام خواری و دنیا طلبی كه از دلایل عمده مقابله با قیام امام حسین (ع) بود را مورد بررسی قرار می دهد . 

در این برنامه حجت الاسلام دكتر عبد الكریم بی آزار شیرازی كارشناس مذهبی ، و محمد حسین رجبی دوانی پژوهشگر و استاد تاریخ دانشگاه به بررسی پیام عاشورا می پردازند و دلایل گرویدن اعراب را پس از رحلت پیامبر (ص) به سوی حرام خواری را مورد بررسی قرار می دهند .

همچنین در این برنامه قطعات نمایشی فیلم های تاریخی ، تلاوت قرآن كریم ، روضه خوانی ، مداحی و نماز ظهر ویژه تاسوعا و عاشورا پخش می شود . 

این برنامه روزهای عاشورا و تاسوعا 10 تا 30/12 و ساعت 13 تا 15 به روی آنتن می رود .

رادیو اقتصاد در ویژه برنامه روز عاشورای "ضیافت حسینی" شنبه 2 آبان ماه ، با حضور كارشناسان مذهبی به بررسی تبلور ارزشهای انسانی در فرهنگ عاشورا خواهد پرداخت.

این برنامه كاری از گروه اقتصاد و جامعه، به تهیه كنندگی مهرگان سوادكوهی شنبه ساعت 09:00 به مدت 55 دقیقه از رادیو اقتصاد پخش می شود.

رادیو اقتصاد در ویژه برنامه عاشورای حسینی" از كربلا تا خورشید " شنبه 2 آبان ماه ، با مقوله اهتمام به حقوق دیگران (امر به معروف و نهی از منكر) با شما همراه می شود.

این برنامه  كاری از گروه اقتصاد و جامعه به تهیه كنندگی غلامرضا عزتی شنبه ساعت 17:00 به مدت 85 دقیقه از رادیو اقتصاد پخش می شود.

رادیو اقتصاد در ویژه برنامه " در غبار عاشورا " شنبه 2 آبان ماه ، به سراغ موضوع انگیزه الهی در انجام كار (فردی، خانوادگی و اجتماعی) خواهد رفت.
این برنامه  كاری از گروه اقتصاد و جامعه، به تهیه كنندگی مهدی شیار شنبه ساعت 19:00 به مدت 55 دقیقه از رادیو اقتصاد پخش می شود.

رادیو ایران
ویژه برنامه "آوای ‌مظلوم" كه به تبیین قیام امام حسین (ع) و رسیدن به اینكه قیام آن حضرت، قیام برای زندگی و جاودانگی بوده و پاسخ به این شبهه كه این قیام هدفش مرگ و هلاكت نبوده، بلكه زندگی و عزت و آزادگی بوده است ، ساعت 8:35 دقیقه دوم آبان ماه از رادیو ایران پخش می‌شود.

ویژه برنامه "غروب عاشورا" نیز كه ساعت19:5 دقیقه دوم آبان ماه از رادیو ایران پخش می‌شود، شام غریبان و آیین‌های مذهبی مربوط به این شب، ایتام شهدا و ضرورت رسیدگی به ایشان،‌ سفیران كربلا و آغاز پیام رسانی حادثه عاشورا به عنوان یك راه ماندگار و تاثیرگذار در تاریخ را بررسی می‌كند.

 رادیو جوان
"كیست كه مرا یاری كند" عنوان برنامه ای است كه ساعت 9:30 دقیقه یكم تا چهارم آبان ماه با موضوع مقتل خوانی و قیام یاران امام حسین (ع) و روایت خوانی عاشورا و تاسوعا از رادیو جوان پخش می‌شود.

 "اینجا شب نیست" نیز عنوان ویژه برنامه دیگری از رادیو جوان است كه ساعت 30 دقیقه بامداد بیست و چهارم مهرماه و یكم آبان ماه، به لزوم وجود فرهنگ عزاداری در مذهب تشیع و انواع آن، بررسی و مرور عزاداری بزرگان دین برای امام حسین(ع) و مصیبت واقعه كربلا می‌پردازد.

 رادیو سلامت
 ویژه برنامه روز عاشورای رادیو سلامت "تا رسیدن به خورشید" است كه ساعت 17 روز دوم آبان ماه با موضوع مناسك دینی و همدلی برای افزایش سرمایه اجتماعی از این شبكه پخش می‌شود.

"به رنگ زندگی" برنامه دیگری از رادیو سلامت است كه شامل آیتم های ذاكران حسینی، معرفی كتاب هایی با موضوع محرم و عاشورا،گزارش از اماكن مذهبی، محورهای موضوعی ایثار و از خود گذشتگی،صبر، آزادگی و شجاعت،گذشت و احسان،كرامت بی منتها، دین باوری و ولایت مداری، رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام حسن(ع)، گزارش از اماكن مقدس و... است.

 این برنامه ساعت 17 روز بیست و پنجم تا بیست و نهم مهرماه و روز هجدهم آبان ماه از رادیو سلامت پخش می‌شود.

 رادیو فرهنگ
 بررسی كتاب های عاشورایی، معرفی كتاب سقای آب و ادب، محرم در آیینه ادب و هنر ایران زمین، انعكاس ادبیات عاشواریی در شعر نو از نیما تا روزگار ما، تاسوعای حسینی و مباحث اجتماعی مرتبط با محرم در فرهنگ ایرانیان، تاثیر فرهنگ عاشورا بر هویت اجتماعی ایرانیان، درسها،عبرت ها و تحریف ها در واقعه عاشورا ، محورها و موضوعات مختلفی است كه در برنامه "خیمه" تقدیم شنوندگان رادیو فرهنگ می‌شود. این برنامه ساعات 9 و 16 روز سی ام مهر ماه و یكم آبان ماه از این شبكه پخش می‌شود.

 برنامه "زنده‌ جاوید" نیز كه ساعت 9:30 روز دوم آبان ماه به بررسی آشنایی با فلسفه قیام امام حسین(ع)، راز ماندگاری حماسه عاشورا، هدف قیام امام حسین(ع) حكومت، شهادت یا اصلاح جامعه دینی، بررسی نسبت قیام امام حسین(ع) با مهدویت و .... می‌پردازد، برنامه دیگر رادیو فرهنگ در این ایام است.

 رادیو قرآن
 بررسی ریشه های قرآنی اهداف والای حضرت سید الشهداء (ع) از قیام خونین كربلا، موضوع برنامه "قرآن كربلا" است كه ساعت 9:15 دقیقه بیست و سوم مهر ماه تا دوم آبان ماه از رادیو قرآن پخش می‌شود.

 "اشراق" نیز ویژه برنامه دیگر ماه محرم رادیو قرآن است كه پیامدهای قیام تاریخی امام حسین(ع) و بررسی تأثیر این پیامدها در تاریخ اسلام با نگاه به آیات و روایات را مرور می‌كند. این برنامه نیز ساعت 21:25 دقیقه بیست و سوم مهر ماه تا دوم آبان ماه از رادیو قرآن پخش می‌شود.

 رادیو گفتگو
"شرح بی نهایت" عنوان برنامه ای از رادیوگفتگو است كه ساعت  11روز بیست و دوم مهرماه تا چهارم آبان ماه از رادیو گفتگو پخش می‌شود و به شرح و بررسی تحریفات محتوایی در واقعه كربلا و عوامل آنها می‌پردازد.

رمز جاودانگی امام حسین (ع) در میان تمامی انسانهای آزاده در طول اعصار موضوع برنامه "حقیقت جاوید" این شبكه است كه ساعت 12:30 دقیقه روز یكم آبان ماه از رادیو گفتگو پخش می‌شود.

 رادیو نمایش
"كلاه‌خودی به رنگ شب" عنوان نمایشی است با این موضوع كه تراب خان به جرم ذكر مصیبت امام حسین(ع) در ایام محرم توسط وكیل خان دستگیر می شود. اما با صحبت های مادر تراب وكیل خان  تراب را آزاد می كند.... این نمایش ساعت 10:30 دقیقه روز یكم آبان ماه از رادیو نمایش پخش می‌شود.

 "از كوفه تا كوفه" نیز نام نمایشی دیگر است كه موضوع آن بدین ترتیب است؛ حبیب بن مظاهر به همراه مسلم بن اوسجع پنهانی از كوفه خارج می شوند تا به حسین بی علی (ع) در كربلا ملحق شوند. حبیب بن مظاهر زودتر از مسلم بن اوسجع به شهادت می رسد و.... این نمایش نیز روز دوم آبان ماه ساعت 10:30 دقیقه از رادیو نمایش پخش می‌شود.

 رادیو ورزش
"شور حسینی" برنامه آوایی و نوایی شامل مرثیه و سوگواری اربعین حسینی همراه با دل گفته های ورزشكاران شاخص به مناسبت این روز است كه ساعت 7:15 صبح روز دوم آبان ماه و همزمان با عاشورای حسینی از رادیو ورزش پخش می شود.

 دیگر برنامه این شبكه كه ساعت 14:5دقیقه روز عاشورا پخش می‌شود، "اعجاز عاشقی" است كه الگوی عینی و عملی اقتدا به خالق بی همتا در خلق حماسه بی نظیر عاشورا و در راستای ارائه نمونه بی نظیر از انسان خداجوی در سیره امام شهیدان به عنوان الگوی جامع برای ارائه به جامعه ورزش را مطرح می كند.

 رادیو پیام
 توجه به دهه محرم و عزاداری مردم، آداب و آیین ها و رسوم عزاداری در محرم، انعكاس ابعاد تاریخی واقعه كربلا و درس گرفتن از آنها، انعكاس عزاداری مردم در شهادت امام حسین(ع) و یاران ایشان، بعد تاریخی واقعه كربلا، بیانات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری در خصوص واقعه كربلا، توجه به عزاداری مردم در روزهای تاسوعا و عاشورا، توجه به علت قیام امام حسین(ع) و انعكاس واقعه كربلا از بعد ارزشهای اسلامی، محورهای موضوعی رادیو پیام در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار