20 مهر روز بزرگداشت حافظ؛

از تب روشنفکرانه در گروه های تلگرامی تا غزلیات حافظ

جای خالی غزلیات حافظ در بین پستهای روشنفکرانه فضای مجازی گم شده است.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ افراد معروف یا شخصیت های مشهور به سبب رفتار ، گفتار، کردار جایگاه مردمی خود را به طرق مختلف بدست می آورند. شخصیت هایی مانند دانشمندان، فیلسوفان،ورزشکاران، بازیگران,سیاسیون، شاعران و فعالین صنوف دیگر میتوانند در این جایگاه باشند.

برخی اوقات در فضای مجازی و گروه های تلگرامی با پست هایی برخورد میکنیم که تب روشنفکرانه شان از 40 درجه بالاتر رفته است. مثل یک جمله ادبی زیبا از فلان نویسنده، یک دستور پزشکی با ریز جزییات برای مداوا از فلان پزشک حاذق، یک دستور العمل دقیق برنامه روزانه زندگی ویا حتی فراتر یک؛ حدیث بدون منبع که هیچکس در مورد صحت این مدل پیام های دریافتی جستجو نمی کنیم.

از تب روشنفکرانه در گروه های تلگرامی تا غزلیات حافظ

اینکه چقدر از فعالین فضای مجازی  پست هایی که با نقاب قاطعیت به نام شخصیتی معروف و یا محبوب دریافت میکنند مورد تحقیق قرار میدهند بماند. داستان آن جا زیباتر می شود که ما با ارسال مجدد یک پیام یا یک عکس تأیید نشده در سطح جهانی در تولید یک روایت غیر قابل استناد چه نقش پر رنگی ایفا میکنیم.

ارسال و نشر مجدد یک پیام میتواند روشی باشد برای بسط شایعات یا از طرف دیگر با تحقیق درست و به جا تبدیل به سبکی برای ترویج عقاید ، نظرات و شیوه صحیح زندگی شود.

مراقب باشید هر گفتاری که بصورت پیام به اسم فیلسوف, شاعر ، پزشک و... دریافت میکنید الزاما نمیتواند به عنوان مرجعی از نظرات و افکار آن ها مورد اتکا قرار بگیرد. بعضا محتواهای فیلسوفانه و شاعرانه منتسب به افرادی برایمان فرستاده می شود که حتی اسمشان را هم یکبار نشنیده ایم یا حتی با یک جستجو در فضای وب متوجه شویم شخصیت آن ها وجود خارجی ندارد.

امروز 20 مهر ماه برابر با 11 اکتبر روز جهانی بزرگداشت حافظ است. شعر حافظ داراي ابعاد گوناگون و متنوع سرشار از راز و رمز و پرسش از حقيقت هستي است. 

صبحدم از عرش مي آمد خروشي، عشق گفت
قدسيان گويي كه شعر حافظ از بر مي كنند

نگاه حافظ به جهان هستي نگاهي فراگير است به گونه‌اي كه تمام مسايل مادي و معنوي را با بياني شيرين و محكم و با بكارگيري استعاره و تشبيه، ايهام و مجاز و ساير صناعات ادبي بيان مي‌كند.

زماني كه با شاعري چون حافظ رو به رو هستيم در واقع با جهاني سرشار از ظرافت و معنا رو به روييم. گسترگي معنايي در شعر او به حدي است كه هر كس از ديدگاه خويش مفاهيم ذهني متناسب با تفكر خود را در شعرش پيدا مي ‌كند و نظري خاص درباره او ارائه مي‌دهد.

اشعار حافـظ شيـرازي‎ بـا الـهـام‎ از تعاليم‎‎ ناب‎ اسلامي‎‎ و مفاهيم گرانقدر قرآني سروده‎‎ شده است‎ و همگـي‎ ايـن‎ اشعـار حـاوي‎ كنايات‎‎‎ و استعارات زيبا و بي‎ نظير است.

گزارش در حال کار

اما ما چقدر از اشعار پرمعنی و نغز حافظ در فضای مجازی برای بیان نظراتمان استفاده میکنیم؟براستی چه اندازه از شعرهای حافظ را از حفظ داریم که بتوانیم به سرعت ارسال یه پیام آن را بنویسیم و به اشتراک بگذاریم؟

چقدر برای رسیدن به غایت عشق نه برای گرفتن فال وتفریح حافظ میخوانیم . نکته قابل تأمل در سبک شعر های حافظ این است که نمیتوان مثل بعضی از پیام ها و شعرهای منتشر شده در فضای مجازی آن را تحریف و دستکاری نمود. ومنحصر به خود لسان الغیب است.

اگر وقت کافی برای مطالعه دیوان حافظ ندارید با یک جستجو در فضای وب میتوانید از نسخه های الکترونیکی آن استفاده  کرده تا ضمن مطالعه در وقت نیز صرفه جویی کنید.


گزارش از نازنین روزبهانی


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار