اصفهان؛

تشکیل اتاق فکر در روستاهای استان اصفهان

معاون مدیر کل دفتر روستایی و شوراهای استانداری اصفهان گفت: تشکیل اتاق فکر باید در دستور کار دهیاران و شوراهای روستاها قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، غفار عرب در همایش دهیاران و شوراهای اسلامی شهرستان فریدونشهر اظهارکرد: در این اتاق فکر، صاحب نظران، تحصیلکردگان و معتمدین روستا حضور دارند و در خصوص پیگیری امور روستاها تبادل نظر می کنند.

وی بااشاره به جاذبه های طبیعی و فرهنگی روستاهای استان اصفهان، خواستار دعوت از خیرین و سرمایه گذاران برای اجرای طرح های گردشگری و اشتغالزایی در روستاها شد.

معاون مدیر کل دفتر روستایی و شوراهای استانداری اصفهان به روز رسانی اسناد، تشدید فعالیت ها و جلوگیری از طولانی شدن طرح های روستایی را از اولویت های فعالیت دهیاران دانست و گفت: دهیاران باید در جلسات مردمی، خدمات را به مردم و شوراهای روستاها اطلاع رسانی کنند.

وی اطلاع رسانی از وضعیت دهیاریها را موجب افزایش انگیزه فعالیت روستاییان و رضایتمندی آنها از دولتمردان خواند.

عرب از دهیاران خواست تا برنامه و فعالیت های سال آینده روستاها را تا نیمه اسفند امسال، نهایی و به فرمانداریها ارائه کنند.

وی با اشاره به اینکه افزایش اعتبارات دهیاریها سالانه 10 درصد است، گفت: این قانون شامل نقاطی خواهد شد که اعتبارات سال قبل را بصورت صد در صدی جذب کرده باشند بنا بر این دهیاران طرح هایی را ارائه دهند که توانایی اجرای آن را داشته باشند.

وی با اشاره به وجود یکهزار و 820 روستا و 806 دهیاری در استان اصفهان خواستار تعامل دهیاران و شوراها با مسئولان ادارات و دستگاهها برای پیگیری مشکلات روستاها شد.

وی افزود: تجمیع دهیاریها یکی از اهداف دولت برای خدمات رسانی مستمر و مطلوب به روستاییان است و در این طرح مردم می توانند بصورت تمام وقت به دهیاریها دسترسی داشته باشند.

فرماندار شهرستان فریدونشهر نیز در این همایش با اشاره به نقش مهم تعامل و همکاری دهیاران با شوراها برای توسعه، پیشرفت و آبادانی روستاها افزود: شوراها و دهیاران باید با جدیت مشکلات روستاها را از طریق دستگاههای دولتی پیگیری کنند و در این راستا از مشارکت مردم استفاده نمایند.

ناصر اسدی با اشاره به پتانسیل بالای شهرستان فریدونشهر در بخش گردشگری افزود: دهیاران و شوراها باید برای ارائه طرح های گردشگری و اشتغالزایی در قالب تشکیل شرکت های تعاونی در روستاها گام بردارند.

وی تشکیل شرکت تعاونی با 50 تا 200 عضو را از دیگر خدمات دولت برای ایجاد اشتغالزایی در روستاها خواند و افزود: با تشکیل شرکت تعاونی در روستاها با حداقل 50 عضو می توان از تسهیلات چهار درصدی استفاده و سرمایه گذاریها را به سمت توسعه روستاها و اشتغالزایی معطوف کرد.

اسدی با اشاره به اینکه تنها تامین امکانات و تجهیزات برای ماندگاری مردم در روستاها کافی نیست، افزود: درصورت عدم اشتغالزایی، مردم در بهترین روستاها هم به سمت شهرها مهاجرت می کنند و اشتغال اولین شرط ماندگاری ساکنان بخصوص جوانان در روستاها و شهرهاست.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت مسکن روستایی و خطر پذیری آن گفت: مقاوم سازی منازل روستایی باید در فهرست فعالیت های مسئولان قرار گیرد.

وی مشکل بخش راه شهرستان فریدونشهر را از شاخص های عقب ماندگی روستاها دانست و افزود: در شهرستان فریدونشهر بیش از 200 کیلومتر جاده خاکی وجود دارد که در صورت آسفالت شدن این راهها، تا حدود زیادی مشکلات راهها بویژه راههای روستایی هموار خواهد شد.

انتهای پیام/ز
برچسب ها: اتاق ، فکر ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.