مشهد؛

ضرورت تکمیل قطعه چهارم راه آهن خواف به هرات

مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی برضرورت تکمیل قطعه چهارم راه آهن خواف به هرات که در تعهد افغانستان است، تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری در بازگشت از هرات افغانستان گفت: قطعه چهارم راه آهن خواف به هرات در تعهد افغانستان است و به شرکتی ایتالیایی واگذار شده که قرار است برای اجرای آن پیگیری لازم انجام شود.

علی رسولیان با بیان اینکه افغانستان از جمله کشورهایی است که خراسان رضوی مرز گسترده‌ای با آن دارد و از جمله اصلی ترین بازارهای صادراتی، تبادل هیئت‌ها و ارائه خدمات فنی و مهندسی استان است، افزود: کاهش هزینه‌های حمل و نقل، توسعه مبادلات، تامین امنیت رانندگان، تکمیل هرچه سریعتر خط آهن خواف - هرات و توسعه صادرات سوخت از جمله مسائل مورد بحث در این سفر بود.

وی با اشاره به اینکه مرز دوغارون و اسلام قلعه بزرگترین مرکز ورودی کالا و ترانزیت برای افغانستان است، توسعه روابط برای هر دو طرف را حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: در این چارچوب سال گذشته کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و افغانستان در تهران تشکیل شد و پس از آن توافقی با استاندار هرات صورت گرفت .

مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به کاهش واردات افغانستان در سال گذشته افزود: با این وجود حجم واردات آن کشور از ایران کاهش زیادی نداشت و در سطح مناسب بود.

رسولیان به پیگیری افزایش صادرات قانونی سوخت از طریق اتحادیه واردکنندگان سوخت هرات اشاره کرد و گفت: با توجه به علاقه مندی افغانها به توسعه مبادلات تجاری به ویژه در این حوزه و نیز سرمایه گذاری مشترک در حوزه صنعت، معدن و کشاورزی با محوریت بازارچه مرزی دوغارون و معادن سنگان خواف پیگیریها ادامه دارد.

وی همچنین از اقبال هر دو طرف بر کاهش عوارض متقابل تاکید و بیان کرد: کاهش هزینه‌های حمل و نقل و نیز قانونمندی هزینه‌هایی که در مسیر مرز تا هرات از رانندگان ایرانی دریافت می‌شود نیز مورد بررسی قرار گرفت.

رسولیان موضوع امنیت رانندگان را از دیگر موضوعات مورد پیگیری بیان کردو گفت: در این حوزه مسئولان هرات و دولت افغانستان و نیز سران طوایف کنترل و نظارتها را تشدید کرده و قول مساعد دادند با جدیت موضوع را مدیریت کنند.

وی با اشاره به موضوع صادرات گاز و ساخت خط لوله به افغانستان نیز گفت: بخش خصوصی افغانستان برای سرمایه گذاری در این پروژه اعلام آمادگی کرد لذا مقرر شد خط انتقال گاز از خراسان تا هرات با محوریت کمیسیون مشترک ایران و افغانستان در سطح ملی از سوی دو طرف پیگیری شود.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی موضوع توریست درمانی را از دیگر موضوعات مورد بحث برشمرد و افزود: با توجه به اینکه بخش زیادی از مردم افغانستان برای درمان به سایر کشورها می روند، خراسان رضوی در این زمینه اعلام آمادگی کرد و قرار شد شرکتهای ایرانی در این حوزه برای انتقال آنان فعال شوند و خدمات درمانی مناسب ارائه گردد.

وی تصریح کرد: در مورد بازارچه‌ها و کمک به مرزنشینان هم درخواست ما آن بود که مساعدت بیشتری از سوی طرف افغان صورت گیرد و طبق دستورالعمل مشخصی این بازارچه‌ها فعالیت بیشتری کنند لذا مقرر شد از طریق کمیسیون مشترک موضوع پیگیری شود.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ارائه خدمات ویژه و تسهیل عبور و مرور تجار افغانستان در مرز دوغارون، بهبود شرایط رفت و آمد افرادی که ماشین آلات تولیدی ایران را خریده اند و برای دریافت خدمات تعمیراتی نیازمند سفر به کشورمان هستند و نیز ارائه خدمات مناسب به رانندگان در آن سوی مرز را از جمله ضروریات مورد پیگیری عنوان کرد.

افغانستان پنجمین بازار صادراتی ایران و برای خراسان رضوی نخستین بازار صادرات است. هم اینک مقصد 45 درصد صادرات خراسان رضوی کشور افغانستان است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.