60 درصد ایتالیایی ها مخالف مداخله نظامی کشورشان در عراق هستند

حدود 60 درصد از مردم ایتالیا مخالف دخالت نظامی این کشور علیه داعش در عراق هستند.

به گزارش گروه وب گردی باشگاه خبرنگاران جوان  در پی مناقشه روزهای اخیر درباره فرضیه مداخله نظامی ایتالیا علیه مواضع داعش در خاک عراق، روزنامه «ایل جورناله» از مخالفت مردم این کشور خبر داد.

به نوشته این روزنامه، از هر 10 ایتالیایی 6 نفر مخالف مداخله نظامی کشورشان در عراق هستند و درصد کمی از مردم ایتالیا از بمباران مواضع داعش حمایت می کنند.

ایل جورناله افزود: ماموریت کنونی ایتالیا در عراق محدود به شناسایی اهداف و تصویربرداری با استفاده از هواپیماهای شکاری و پهپاد می شود، بدون اینکه مجوز مداخله نظامی صادر شده باشد. اما اکنون فرضیه مداخله نظامی ایتالیا علیه مواضع داعش در عراق شکل گرفته است.

برخی پیشنهادها درخصوص تغییر مقررات برای نظامیان ایتالیا در عراق ارایه شده تا رم بتواند هواپیماهای خود را مجهز به بمب کرده و مواضع داعش را بمباران کند.

روزنامه «کوریره دلاسرا» به تازگی خبری مبنی بر تصمیم ایتالیا بدون مجوز پارلمان برای بمباران داعش در عراق را منتشر کرد که منجر به مشاجره فراوانی در این کشور شد و احزاب ایتالیایی مواضع خود را در این خصوص اعلام کردند.

این در حالی است که روز گذشته برخی از نمایندگان دولت اعلام کردند که نظریه حضور فعال تر ایتالیا در آسمان عراق کنار گذاشته شده است.

یکی از عواملی که ممکن است سبب تغییر رویکرد دولت ایتالیا در این زمینه با وجود فشارهای آمریکا شده باشد، ترس از افکار عمومی بوده که می تواند منجر به کاهش میزان محبوبیت دولت این کشور شود.

بر اساس این گزارش، حدود 60 درصد از ایتالیایی ها مخالف دخالت مسلحانه کشورشان علیه داعش در عراق هستند، اما بیش از 10 درصد از مردم این کشور به دلیل نداشتن شناخت کافی هیچ نظری در این مورد ندارند.

این در حالی که حدود 30 درصد موافق مشارکت فعال تر در مبارزه علیه داعش هستند و این گروه تروریستی را دشمن مهیبی محسوب می کنند.

53 درصد از رای دهندگان حزب راستگرای «زنده باد ایتالیا» و 64 درصد از حامیان حزب «5 ستاره» مخالف مداخله نظامی هستند. حتی در میان رای دهندگان حزب حاکم «دمکرات ها» نیز 57 درصد مخالف و 35 درصد موافقند.

روزنامه «لارپوبلیکا» نیز در گزارشی با عنوان «اخبار پشت پرده – انصراف رم از مشارکت در حملات هوایی علیه مواضع داعش در عراق»، نوشت: دولت ایتالیا تصمیم گرفته است در عملیات نظامی بمباران مواضع داعش در عراق مشارکت نکند.

یک منبع آگاه در وزارت دفاع ایتالیا گفت که اکنون 4 شکاری بمب افکن تورنادو ایتالیایی مانند گذشته به ماموریت خود در عراق با هدف ارایه اطلاعات تصویری (عکس و ویدئو) به ائتلاف، ادامه خواهند داد.

لارپوبلیکا نوشت: این تصمیم در روزهای اخیر از سوی «متئو رنتزی» نخست وزیر و «روبرتا پینوتی» وزیر دفاع ایتالیا به ویژه بعد از ارزیابی های سیاسی در پی نخستین واکنش های منفی گروه های سیاسی در دو مجلس نمایندگان و سنا و ارزیابی های فنی - نظامی به دنبال مشاوره با مقام های نظامی در خصوص فایده مشارکت جنگنده های ایتالیایی در عملیات مذکور، اتخاذ شده است.

در واقع با توجه به ناکارآمدی حملات هوایی علیه مواضع داعش، از حیث فنی می توان گفت 4 فروند هواپیمای تورنادو بیشتر یا کمتر تاثیر چندانی در عملیات نداشته و دولت رنتزی دامن زدن به منازعه های جدید پارلمانی در این خصوص را اقدامی خودزنانه ارزیابی کرده است.

بر اساس این گزارش ، بی دلیل نیست که روبرتا پینوتی در پایان نشست وزیران دفاع ناتو در بروکسل، در گفت و گویی با خبرنگاران تاکید کرد: ما با در نظر گرفتن مجموعه تعهداتی که ایتالیا در مناطق مختلف جهان متقبل شده، در مورد مأموریت شکاری بمب افکن هایمان در عراق تصمیم گیری خواهیم کرد.

بر اساس این گزارش، در واقع زمانی که روزنامه کوریره دلاسرا روز سه شنبه گذشته از مشارکت ایتالیا در عملیات بمباران مواضع داعش در عراق خبر داد، دولت پیشاپیش تصمیم خود را اتخاذ کرده بود و قصد داشت همان شب در برابر نشست مشترک کمیسیون های سیاست خارجی و دفاع دو مجلس سنا و نمایندگان، درخواست اخذ مجوز پارلمان در این ارتباط را مطرح کند. ولی خبر منتشره سبب ایجاد واکنش های شدید سیاسی از یک سو و سیل ارزیابی های کارشناسان نظامی که از سوی دیگر بر ابهامات موجود در کارآیی عملیات تأکید می کردند، شد.

لارپوبلیکا افزود: حال این پرسش مطرح می شود که اصولا دلیل اتخاذ چنین تصمیمی از سوی دولت چه بوده است.

بنا به گفته منابع مختلف سیاسی و نظامی ایتالیا، دلیل اصلی اتخاذ این تصمیم، فشارهای وارده از سوی نیروی هوایی این کشور جهت به رسمیت شناخته شدن نقشِ برابرش با سایر کشورهای عضو ائتلاف ضد داعش بوده است.

یکی از افسران عالی رتبه ایتالیایی در این باره تصریح کرد: ما شرایط ویژه ای داریم، به طوری که با هواپیماهای خود عملا در عملیات هوایی عراق شرکت داریم و در معرض همان خطرات قرار می گیریم، در حالی که کارمان فقط به عکسبرداری محدود می شود و همین امر ما را از قلب ائتلاف و فرآیند تصمیم گیری آن خارج نگاه داشته است.

این روزنامه ایتالیایی نوشت: در واقع نیروی هوایی ارتش ایتالیا از زمانی که دولت رنتزی در سال 2014 تصمیم به مشارکت در ائتلاف بین المللی ضد داعش گرفت، همواره خواهان آن بود تا به طور کامل در «عملیات فعال» ائتلاف علیه مواضع این گروه تروریستی حضور داشته باشد.

این مشارکت نصفه و نیمه که ویژگی بسیاری از ماموریت های نظامی ایتالیا است، به راستی امری نابهنجار به شمار می رود، به طوری که دیگر افسر بلند پایه ایتالیایی در این باره گفت: در نهایت آمریکایی ها اعمال فشار می کنند و ما طبق معمول تغییر عقیده می دهیم.

اما این بار فشار نیروی هوایی ایتالیا کارساز واقع شد و تغییر عقیده مقام های سیاسی این کشور را رقم زد.

یک منبع آگاه در این باره گفت: کاری کردیم تا آمریکایی ها این درخواست را مطرح کنند. طبیعی است که ائتلاف همواره مایل است از نفرات و ابزار بیشتری برخوردار شود، از اینرو درخواست ها به طور مداوم مطرح می شود. اما این بار ما بودیم که توجه آمریکایی ها را به لزوم انجام یک اقدام سیاسی معطوف کردیم.

بدین صورت این اقدام سیاسی نیز انجام شد، زیرا از قرار معلوم «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا شخصا از متئو رنتزی خواست تا موانع موجود بر سر راه استفاده از جنگنده های تورنادو در عراق را از میان بردارد.

این در حالی است که با تحولات اخیر، وضعیت دوباره به پله اول برگشته است.

منبع : ایرنا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.