دنیایی پر از احساس و مفهوم لا به لای کلمات ناشناس:

دنیایی به سادگی مینی‌مال

در هر عصر دوره‌ای هنر متناسب با سلایق حوادث و تغییرات آن زمان با سبک و شیوه خاصی را برمی‌گزیند تا باز هم دریچه ای نو را به دنیایی جدید بگشاید.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رئالیسم، آبستره، اکسپرسیونیسم ...

شاید شما هم به این اسامی برخورد کرده باشید عناوینی که هر کدامشان دنیایی شاید نادیدنی و خاص برای خود دارند و قادرند آدم‌ را از جهان خشک و بی‌روح اطرافش به جهانی پر از باد و احساس ببرند و نوازشی برای نگاه‌هایمان شوند.

دنیایی به سادگی مینی‌مال 
در این یادداشت و یادداشت‌های آتی به معرفی چند عنوان مطرح در عرصه هنر می‌پردازیم.
 
عناوینی که از نام یک سبک خبر می‌دهند و این هفته مینیمالیسم.
 
مینیمالیسم یا ساده‌گرایی (MINIMALISM) که گاهی از آن به عنوان کمینه‌گرایی هم یاد می‌کند.
 
اساس این مکتب بر پایه سادگی بیان و روش‌های خالی از پیچیدگی است هنری که دقیق روشن و قابل تشخیص است.

دنیایی به سادگی مینی‌مال 

این سبک به عنوان یک جنبش در دهه 50 تا 70 میلادی رونق پیدا کرد و اولین بار در سال 1929 توسط دیوید برلیوک این عنوان به کاربرده شد.
 
از ویژگی‌های این سبک به کار بودن رنگ‌ها کمتر از حد معمول و استفاده از رنگ‌های خالص و اصلی در نقاشی است همچنین هنرمندان این سبک از خطوط راست به وفور بهره می‌برند.
 
آنها بیشتر از این که به فکر بیان احساسات شخصی خود باشند نگاهی منطقی دارند و حتی از مفاهیم و قوانین فیزیک برای خلق آثار خود استفاده می‌کنند.
 
این سبک از 1913 در نقاشی های کازیمیر مالویچ دیده شد و پس از آن در عرصه‌های مختلف هنر نفوذ کرد.

دنیایی به سادگی مینی‌مال 

مینیمال در نقاشی 

همان طور که گفته شده کازیمیر مالویچ با آثار ساده و هندسی خود مثل مربع‌های سیاه و سفید به نوعی آغازگر این سبک در نقاشی بود علاوه یبر ما پیت موندریان هم با آثار توری مانند خود در این حوزه ورود پیدا کرد و برای مقابله با اکسپرسیونیسم (هیجان‌نمایی) کوشش می‌کرد چرا که برخی‌ها مثل موندریان این سبک را جنبشی در برابر اکسپرسیونیسم می‌دانستند.
 
عکاسی مینیمال
این سبک از عکاسی با چیدمان و نوع سوژه‌ای که انتخاب می‌شود چالشی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند.
 
تاکید روی یک سوژه یا بخش خاصی از تصویر حذف کادر و ... از ویژگی‌های عکاسی مینیمالیستی است.
 
معماری و مینیمال
مینیمال در معمابی با ساده‌سازی در طراحی چیدمان و پایه اصلی بنا اتفاق می‌افتد معماران این سبک دیوارها را بدون هیچ انحنایی می‌سازند و برای تزئین بنا تلاش خاصی نمی‌کنند. مینیمال علاوه بر این در فلسفه ادبیات و موسیقی نیز کاربرد دارد.

دنیایی به سادگی مینی‌مال 

در فلسفه تلاش بر سادگی و عدم توجه به مادیات است در موسیقی اعتقاد این مکتب جلوگیری از احاطه و غلبه تکنیک‌های غیرضروری به اصل آهنگ است و در ادبیات مینیمال بسیار جذاب جلوه کرده و داستانهایی که روایت می‌شود حدالمقدور ساده، کوتاه و روان هستند همچنین شخصیت این داستان‌ها آدم معمولی‌اند نه یک فرد با ویژگی‌ یا مقام خاص.
 
این چکیده‌‌ای از مشخصات مینیمال‌ در شاخه‌های مختلف هنری بودند سبکی که همچنان طرفداران خود را در نقاط مختلف جهان حفظ کرده است و به علت همان کوتاهی و سادگی مذکور هنوز که هنوز است به طرق مختلف به راه خود ادامه می‌دهد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.