معرفی کتاب؛

«یک روی و هزار آینه» بررسی روانشناسانه شخصیت تاریخ بیهقی

«یک روی و هزار آینه» به قلم علی حیات‌بخش بعد روانشناسانه شخصیت‌های تاریخ بیهقی را بررسی می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاریخ بیهقی به عنوان یکی از ارزشمندترین کتاب‌های تاریخی ایران همواره در مرکز توجه فرهنگ‌دوستان و ادیبان ایرانی قرار گرفته و در جامعه ادیبی و دانشگاهی ایران مورد بررسی قرار می گیرد.
 
بنابراین گزارش این کتاب علاوه بر دربرگیری موارد تاریخی دوره غزنویان در مقوله ادبیات نیز نکات فراوان ادبی را در خود جای داده و در این مقوله نیز حائز اهمیت است.
 
لازم به ذکر است که هم اکنون علی حیات‌بخش در قالب کتاب 188 صفحه‌ای «یک روی و هزار آینه» تلاش کرده تا شخصیت‌های آمده در کتاب تاریخ بیهقی را از بعد روانشناسانه بررسی کرده و موارد اخلاقی و رفتاری چون میل به جادوانگی، اعتقاد و توکل به خداوند، معنویات هیچ انگاره دنیا و اعتقاد به جهان دیگر احساس وظیفه داشتن نسبت به امانت تاریخ، رعایت انصاف و قدرشناسی را در تیپ شخصیتی ابوالفضل بیهقی بررسی کند.
 
همچنین کتاب «یک روی هزار آینه» در بخش دیگری به بررسی موارد اخلاقی و رفتاریس استبداد رای، فرافکنی ظاهر‌سازی و فریب، کینه‌توزی و اختلاف با امیرمحمد، معتقدات دینی، تناقض رفتاری، ترس، تمایل به لهو و لعب، مال‌دوستی و جهت‌گیری استثماری، بی‌توجهی به حال و روز رعیت، سعی در عدل و مهربانی، شکمبارگی، خوش‌باشی و دم غنیمت‌ شمردن، عدم ثبات شخصیت و برگشتن رای و احترام به پدر در تیپ شخصیتی سلطان مسعود غزنوی می‌پردازد.
 
گفتنی است که از افراد دیگری که نام آنها در کتاب «یک روی  و هزار آینه» آمده و تیپ شخصیتی‌شان مورد بررسی قرار گرفته می‌توان به بوسهل زوزنی، بونصر مشکان و حسنک وزیر اشاره کرد.
 
خاطرنشان می‌شود که انتشارات سفیر قلم کتاب «یک روی و هزار آینه» را منتشر کرده و این کتاب در حال حاضر در کتابفروشی‌ها موجود است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار