شاکری: 5هزار نام نیاز به تغییر و اصلاح دارند

رئیس کمیته‌ی نامگذاری شورای‌شهر گفت: 5هزار نام در خیابان‌ها و معابر شهر هنوز مصوب نشده و نیاز به تغییر و اصلاح دارد.

شاکری: 5هزار نام نیاز به تغییر و اصلاح دارندمجتبی‌شاکری رئیس کمیته ی نامگذاری شورای‌شهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه‌ شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه به لحاظ منطقی خیابان بدون نام نداریم اظهار کرد: خیابان بدون نام در ظاهر وجود ندارد و با شماره یا اسامی نامگذاری شده تا مردم مشکل نام و آدرس نداشته باشند اما این نام‌ها مصوب نشده و ضوابط نامگذاری برای آن اجرا نشده‌است.

وی با اشاره به نام‌های تکراری در برخی مناطق بیان کرد: متاسفانه نام‌های تکراری در یک‌ناحیه، منطقه به دلیل فقدان مرکز واحد‌ی برای مصوبه به فراوانی وجود دارد و از سوی دیگر برخی نام‌ نامناسب هستند.

رئیس کمیته‌ی نامگذاری شورای شهر در ادامه گفت: باید در نامگذاری سهم طبیعت، شخصیت‌ها، مشاهیر، واژه‌های معرفتی لحاظ شود و ارکان تناسب نام با مردم ساکن در آن محل نیز رعایت شود.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای‌شهر با بیان اینکه ابزار‌های مختلفی برای نامگذاری هرمنطقه، سایت، اعمال نظر و درخواست شهروندان ازجمله ابزار‌های نامگذاری شهر محسوب می‌شوند که البته باید ضوابط آیین‌نامه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز رعایت شود.

شاکری با اشاره به مرجع قابل استفاده برای نامگذاری شهر بیان کرد: واژه‌های نشاط‌ آور، تفکربرانگیز، تذکردهنده، امیدوارکننده که دربرگیرنده ارزش‌های اخلاقی-اعتقادی، معرفتی، ارزشی هستند ازجمله منابع به‌شمار می‌آیند که برای نامگذاری استفاده می‌شود.

عضو پارلمان شهر گفت: نامگذاری بن‌بست‌ها، کوچه‌ها، خیابان‌ها، بزرگراه‌ها، پل‌ها و اماکن مربوط به شهرداری تهران را بر عهده داریم.

وی ادامه داد: 70هزار معبر، میدان و بزرگراه نام مصوب دارند.

رئیس کمیته‌ی نامگذاری شورای شهر تاکید کرد: 5هزار خیابان نیاز به اصلاح و یا تغییر‌نام دارند که هنوز مراحل مصوب را نگذرانده است.

وی با اشاره به برخی رویدادها در تغییر شهر و به تبع آن تغییر نامگذاری شهری اضافه کرد: 12هزار خانه و به تبع آن خیابان در طرح بزرگراه امام‌علی (ع) تخریب شد که این امر منجر به تغییر نقشه شهر و انتقال نام‌ها به مناطق دیگر شد.

شاکری تاکید کرد: نام‌ها ابتدای هویت‌بخشی به شهر محسوب می‌شوند و باید سعی کنیم با تامین امکانات مناسب به تکمیل هویت کمک کنیم که البته امکان جدید کدگذاری نام‌ها ایجادشده که شهروندان با گرفتن و ارسال به سامانه با رخدادها و معانی نام آشنایی پیدا می‌کند.

انتهای‌پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار