جامعه دانشگاهی باید تمام جوانب فاجعه منا را بررسی نماید

جامعه دانشگاهی نباید بی‌تفاوت از کنار این قضیه بگذرد بلکه باید حادثه منا جزو موضوعات مطالعاتی آنها قرار گیرد و به دور از احساسات تمام جوانب آن را بررسی نمایند.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در آیین یادبود و بزرگداشت قربانیان فاجعه منا که در دانشگاه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد  
سید ضیا هاشمی معاون فرهنگی وزیر علوم تحقیقات و فناوری ضمن تسلیت فاجعه منا در خصوص توجیه‌پذیر نبودن اتفاقات اخیر در عربستان گفت: امیدواریم این فاجعه سرآغاز و نقطه عطفی برای ایجاد حرکت در جامعه مسلمین باشد، اتفاق امسال با همه تلخی ها پیامی برای تمام جامعه بشریت دارد که اگر نقد و اختلافی بین جوامع مسلمین وجود دارد با عرب‌ها و عربستان و اهل سنت نبوده است بلکه این کینه قدیمی و ماندگار ملت ایران به دلیل بی‌کفایتی یک خاندان عمیقا فاسد است ما با عربستان مشکلی نداریم و سرزمین عربستان برای ما مقدس است اما آل سعود یک خاندان فاسد است.

وی در خصوص نقش جامعه دانشگاهی عنوان کرد: جامعه دانشگاهی نباید بی‌تفاوت از کنار این قضیه بگذرد بلکه باید حادثه منا جزو موضوعات مطالعاتی آنها قرار گیرد و به دور از احساسات تمام جوانب آن را بررسی نمایند.

هاشمی در ادامه گفت: عربستان با وجود در اختیار داشتن سرمایه‌های فراوان به جای بکارگیری در جهت اهداف اسلام در جهت عکس آن استفاده می‌کند، این اتفاقات زیاد در عربستان اتفاق افتاده است و توجیه‌پذیر نیست ما به وحدت و اخوت با برادران عرب و سنی افتخار می‌کنیم اما آل سعود یک نقطه ننگین برای دنیای اسلام بوده است که امیدواریم راهی به سوی زوال آل سعود فراهم شود.

دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران ضمن تسلیت به بازماندگان جان‌باختگان حادثه منا گفت: حادثه‌ای که امسال در ایام حج اتفاق افتاد کام مسلمانان جهان را تلخ کرد، متاسفانه رفتار نامناسب عربستان به ویژه قبل از فرمایشات مقتدرانه مقام معظم رهبری دل همه ما را به درد آورد و این بی‌تدبیری‌ها را برای ما بسیار ناگوار کرد، امیدواریم که عربستان از این به بعد توجه بیشتری به این امور داشته باشد و جهان اسلام نباید در نظارت در حادثه منا کوتاهی کند آنچه در کنار حادثه منا شاید مورد توجه قرار گیرد لزوم وحدت هر چه بیشتر ملت‌های اسلامی است.

وی افزود: دور از انتظار نیست که دشمنان اسلام امروز بیش از هر زمان دیگری در صدد ایجاد آشوب در جهان اسلام هستند از سال‌های پیش دشمنان ما پروژه اسلام‌ستیزی را آغاز کردند و به بهانه اینکه مسلمان همواره به دنبال فعالیت‌های تروریستی هستند، سعی کردند پروژه ایران‌هراسی به راه بیاندازند که خوشبختانه با دیپلماسی کشور و اقدامات به موقع مقام معظم رهبری به همه این پروژه‌ها خاتمه داده شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مرقاتی معاون توسعه مدیریت و منابع نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در حج و زیارت ضمن تسلیت حادثه منا به ملت شریف ایران گفت: خود شاهد حادثه منا بودم ما خیلی از عزیزان را در این حادثه از دست دادیم، این حادثه نشانگر یک بی‌کفایتی خام از سوی آل سعود بوده است. هنوز مشخص نشده است که چرا مسیر حرکت بسته شده بود و با وجود هلی‌کوپترها در سرتاسر منا هشداری برای متوقف شدن جریان حرکت زائران داده نشده است.

وی افزود: متاسفانه در عربستان یک سردخانه مجهز برای نگهداری اشخاص وجود نداشت و افراد در کانتینرهای مواد غذایی نگهداری شدند. ما اسناد زیادی برای اثبات بی‌کفایتی آل سعود داریم آنها مسئول فراهم کردن زیرساخت‌ها بودند ما تنها ملتی بودیم که رسانه‌ها لحظه به لحظه ما وقع را انعکاس می‌دادند 300 پزشک در سازمان حج و زیارت داشتیم که اجازه ورود به آنها داده نشد.

وی در خصوص بررسی فاجعه منا توسط جامعه علمی تاکید کرد: جامعه علمی نباید تحت تاثیر احساسات قرار بگیرد و باید از لحاظ حقوقی و سیاسی این ماجرا داوری شود و نکته دیگر این که فضا برای یک گروه دین‌ستیز فراهم شده است که می‌گویند حج را باید متوقف کنند حج جزو واجبات است و آل سعود با این اتفاق نمی‌تواند جلوی این حرکت و وحدت اسلامی را بگیرد. کمیته حقوقی و سیاسی تشکیل شده است که مکلف است تمام مستندات را برای مطرح کردن جریان حادثه منا در سطح محاکم بین‌المللی جمع‌آوری کند و در زمان مناسب به کار بگیرد مسئله دیگری که حائز اهمیت است موضوع استیفای حقوق جان‌باختگان است که هنوز اقدامات عملی از سوی عربستان صورت نگرفته است.



انتهای پیام/
برچسب ها: فاجعه منا ، حجاج ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.