همدان؛

قطع 5 چنار کهنسال در بوستان سیفیه ملایر قطع 5 درخت کهنسال بوستان سیفیه ملایر

قطع 5 چنار کهنسال در بوستان سیفیه ملایر موجب اعتراض مردم این شهر شد .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ دوست داران طبیعت در شهر ملایر با تماس های تلفنی با رسانه ها و تجمع در این بوستان و نوشتن پلاکاردهایی ممانعت از قطع بیشتر درختان کهنسال این باغ تاریخی شدند .

یکی از شهروندان دوستار محیط زیست که در این مکان به همراه دیگر دوستداران محیط زیست ملایری در این مکان تجمع کرده است به خبرنگار ما گفت: شهرداری با این حرکت مردم ملایر را غافلگیر کرد و شهردار این شهر هم از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کند  مگر می‌شود بدون اطلاع شهردار یک شهر، شهرداری خودسرانه کاری را انجام دهد؟

مرتضی عبداللهی که به همراه برخی از شهروندان دیگر در این پارک تحصن کرده‌اند تا دلیل قطع ریه‌های تنفسی شهرشان را جویا شوند، ادامه می‌دهد: بعد از آنکه متوجه شدم این درختان که بالای 100 سال قدمت دارند و هویت شهرمان هستند، قطع شده‌اند از دو کارشناس خواهش کردیم دلیل این کار را بررسی کنند. به قول کارشناسان در این مملکت سرطان هم قابل درمان است چه برسد به آفت درخت!

مدیر عامل بوستان ها و فضای سبز شهرداری ملایر با اشاره به اینکه به علت پیری و بیماری برخی از این درختان احتمال سقوط آنها و بروز خسارات جانی و مالی وجود داشت ، شهرداری چند اصله از این درختان را قطع کرد .

طالبیان افزود : درختان چنار 10 تا 15 ساله نهالستان این شهرستان را جایگزین این درختان کهنسال می کنیم . 

شهردار ملایر هم با اعلام بی اطلاعی از قطع این درخت ها گفت: اگر با من مشورت می شد می خواستم قسمتی از شاخه های این درخت ها را  حرص کنند تا خطری برای مردمی که از آنجا رفت و آمد می کنند نداشته باشد.

علیرضا رضایی با اشاره به اینکه مجوز قطع این درختان در نشست کمیسیون ماده 7 شهرداری و شورای اسلامی شهر ملایر صادر شده است ، گفت : امسال 5 میلیارد تومان برای حفظ و توسعه فضای سبز این شهرستان اعتبار در نظر گرفته شده است .

وی با تاکید بر اینکه قطع این درختان برای نورگیری هتل نیمه کاره سیفیه نیست افزود : ما به هیچ وجه به دنبال تغییر و به هم زدن بافت تاریخی بوستان سیفیه نیستیم و امسال 2 هزار و 200 متر مربع زمین و باغ مالکان خصوصی را برای توسعه حریم این باغ خریداری کردیم .

رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ملایر هم گفت: بافت قدیمی این پارک که شامل ساختمان وخانه سیف الدوله و محوطه اصلی حیاط آن که این درخت ها در آن قرار دارد به ثبت ملی رسیده است.

آقای بهاری با تاکید بر اینکهاین درختان به تنهایی در فهرست آثار ملی قرار ندارند افزودا: کل مجموعه میانی و مرکزی  باغ تاریخی سیف دوله در بینآثار ثبت شده ملی قرار دارند و حفظ و حراست از آنهاوظیفه همه ما ست و اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری حفاظت از این باغ را به شهرداری واگذار کرده است.

 باغ بوستان سیفیه ملایر که قدمتش به سال 1304 بر می گردد ، با عنوان باغ ایرانی در فهرست آثار تاریخی و ملی ثبت شده که درختان کهنسال این مجموعه بیش از یکصد سال قدمت دارند و پیش از ایجاد این بوستان وجود داشته اند .

این بوستان که شناسنامه شهر ملایر محسوب می شود موقوفه سیف الدوله نوه فتحعلی شاه قاجار (حاکم ولایت ملایر) است .

انتهای پیام/ش

برچسب ها: همدان ، قطع ، درخت ، کهنسال ، سیفیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
وضعيت شهرداري ملاير خيلي جالب نيست و مسئولين در طول يك سال چندين بار عوض مي شوند و افراد غير متخصص جذب شهرداري شده اند.در همين فضاي سبز شهرداري ملاير فارغ التحصيل رشته سياسي استخدام كردن و يكي از همين ناظرين مقصر تا يك سال پيش راننده بوده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۲۳ مهر ۱۳۹۴
براي شهرداري و شهردار اون شهر متاسفم
عاقبت شهردار چي شد؟