باید تئاتر را به شهرستان‌ها ببریم

كارگردان نمايش «سرباز برجك 37» گفت: متأسفانه كارهاي جشنواره تئاتر در شهرستان‌ها به نمايش درنمي‌آيند و تنها تئاترهاي جنبي است كه در شهرستان‌ها اجرا مي‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان؛ «سرباز برجک 37» عنوان نمايشي است به نويسندگی پژمان شاهوردی، كارگردانی پرستو آبكار با محوريت و موضوع دفاع مقدس كه در آخرین روز اجرای نمایش‌های جشنواره در بخش تئاتر دانش‌آموزي به روی صحنه رفت.

كارگردان نمايش «سرباز برجک 37» در خصوص اينكه جشنواره‌ها در ارتقاي كيفيت كار كودك و نوجوان چه تأثير دارد نيز مي‌گويد: به هر حال در يك جشنواره خيل عظيمي از كارها با محوريت و موضوع‌هاي مختلف عرضه مي‌شوند كه اين در بحث ايده گرفتن و آشنايي هنرمندان با فنون كار و... بسيار به ارتقاي كودك توجه مي‌كند.

پرستو آبکار ادامه می‌دهد: اما نكته اينجاست كه شهرستان‌ها از اين تحول مهم هنري، فرهنگي بي‌نصيب مي‌مانند؛ چراكه كارهاي جشنواره در شهرستان‌ها به نمايش درنمي‌آيند و تنها تئاترهاي جنبي است كه در شهرستان‌ها اجرا مي‌شود.

وی معتقد است اين مسئله نمي‌تواند به ارتقاي تئاتر در شهرستان‌ها نيز به موازات استان كمك كند و اين ضربه زدن به تئاتر شهرستان است.

این کارگردان می‌گوید: اگر تدابيري انديشيده شود اين جشنواره‌ها در ابعاد كوچك‌تر در شهرستان‌ها نيز برگزار شود يا از متوليان هر شهرستان از گروه‌هاي مختلف برگزيده شده در اين جشنواره‌ها براي اجراي نمايش‌ها دعوت كنند در وهله اول سازندگان تئاتر كودك و نوجوان ديد بازتري خواهند گرفت و ديگر اينكه روحيه گرايش به تماشاي تئاتر نيز در كودكان و نوجوانان تقويت مي‌شود و همه چيز محدود به يك تئاتر جنبي در شهرستان‌ها نمي‌شود.

وی در پاسخ به اين سؤال که تكنولوژي‌هايي كه در تئاترهاي خارجي ديده شد چقدر روي كارها و تئاتر داخلي تأثير مي‌گذارد نيز گفت: مشكل اصلي تئاتر كودك و نوجوانان نبود اعتبارات است و باید گفت تأثير پذيرفتن از تكنولوژي‌ها نيز مشروط به داشتن بودجه است؛ اگر براي يك تئاتر واقعاً هزينه شود هنرمندان ما نيز مي‌توانند از جلوه‌هاي ويژه و تكنولوژي‌هايي استفاده كنند كه نمايش‌ها را نيز زيباتر و براي مخاطب مهيج‌تر مي‌كند.
آبکار که معتقد است باید نگاه ويژه‌تري به تئاتر خصوصاً تئاتر كودك و نوجوان شود؛ می‌گوید: بخش كودك و نوجوان شاخه‌اي گسترده از تئاتر است كه نياز به تمرکز بيشتري دارد.

وی در خصوص مقايسه كيفيت كارهاي داخلي و خارجي مي‌گويد: كارهاي ايراني واقعاً براي كودك ساخته شد اما در كارهاي خارجي نگاه جشنواره‌اي پررنگ‌تر است و بيشتر هدف را روي برگزيده شدن در جشنواره با استفاده از تكنولوژي‌هاي مختلف قرار داده‌اند كه اين چندان خوشايند نيست.

این کارگردان اضافه می‌کند: اگر ما جشنواره‌اي را به نام كودكان برگزار كرده‌ايم بايد به كام كودكان نيز باشد و صرفاً مخاطب اصلي پيام اين گونه نمايش‌ها كودكان باشند



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار