محیط زیست در هفته ای که گذشت؛

از روزگار سیاه رودخانه سیاهرودی تا افزایش تلفات طاعون

هفته ای که گذشت اتفاقات امیدوار کننده ای چون ابلاغ اجرای قانون حفاظت از محیط زیست دریای خزر، توقف احداث جاده‌ای در دل سفیدکوه و اتفاقات ناخوش آیندی چون افزایش شمارتلفات طاعون رخ داد.

از سفر ابتکار به البرز تا افزایش تلفات طاعون
به گزارش خبرنگار محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، هفته ای که گذشت محیط زیست کشورهم شاهد اتفاقات امیدوار کننده  بود و هم درگیر اتفاقات ناخوش آیندی که در پشت  پرده دست نا‌آگاه عوامل انسانی در آن کاملا شهود بود و آنچه می خوانید گزیده‌ای از مهمترین اخبار هفته ای هست که محیط زیست کشورمان سپری کرده است.

**اتفاقات خوش هفته با الزامات دولت


حسن روحانی رئیس جمهور کشور قانون حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر جهت اجرا ابلاغ کردمهدی چمران رئیس شورای شهر تهران از طرح استفاده از آب جوی ها و کمک به  منابع زیرزمینی خبر داد وتا سال 95 با احداث کارخانه  ها و نیروگاه های زباله سوز در ساری مشکل پر زباله ترین قطب گردشگری کشور حل خواهد شد و مأموران یگان حفاظت و کارشناسان اداره محیط زیست تمامی استانها به  برخورد با واحد های مختلف آلوده کننده محیط زیست، هوا، خاک و آب پرداخته و جامعه ورزشی با قرار دادن هرگونه جانوری و گیاهی به عنوان نماد خود به حمایت  از محیط زیست برخاسته است.

طاعون نشخوار کنندگان کوچک ( ppr) در البرز جان 50 کل وبز در طالقان را  گرفت و شمار تلفات خود را در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر طارم زنجان به  112 رأس رساند.

** روزگار سیاه رودخانه سیاهرودی


رودخانه سیاهرودی که سر منشأء پایانی اش به  سد ماملو می رسد و این سد که آب آشامیدنی مردم پایتخت را تأمین می کند به علت سرریز شدن فاضلاب های شهری پردیس و بومهن و تخلیه های زباله ها پر از آلودگی است و طبق آمار کارشناسان گونه های جانوری دریاهای کشور؛230 گونه جانوری 3 دریای خزر، خلیج فارس وعمان در خطر انقراض هستند. و طبق گفته پروین فرشچی معائن محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، برای حفاظت از هرچه بهتر از دریا گونه ها و زیستگاهای آن وجود گارد ساحلی الزامی است  که متأسفانه جای خالی آن در کشور نا بسیار احساس می شود.

**از سفر ابتکار تا خشک شدن نیمی از نخستین سایت پرنده نگری ایران

معصومه ابتکار معاون رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای دومین  بار به استان  البرز سفر کرد تا مشکلات محیط زیست این  استان ونحوه اجرایی شدن مصوبات سفر اولیه خود به  استان را  جویا شود.

در مهابادچشمه تأمین کننده آب تالاب بین المللی کانی برازان خشک شد و نتیجه 50 درصد از نخستین سایت پرنده نگری ایران بی آب شد.

**اوضاع ناخوشایند گونه های جانوری


از خرس سیاه سیستان وبلوچستان که گونه منحصر بفرد این  استان است  تعداد 10 مورد باقی مانده و هم چنان رد پای حیوانات در سیرک های کشور دیده می شود که علی تیموری مدیرنقد صید شکار و حفاظت از منابع طبیعی قول داه اند تا پایان امسال 15 حیوان باقی مانده در 4 سیرک کشور از انها جدا شوند لاشه پنجمین نهنگ نادر براید باز در سواحل استان بوشهر به  گل نشست.

**بی توجهی مسئولان به  بحران های محیط زیست


با  اینکه مدیر کل محیط زیست لرستان از توقف ساخت و ساز و احداث جاده ای در دل منطقه حاظت شده سفید کوه خرم  آباد خوشحال بود ولی همچنان از بی توجهی و عملکرد غیر قانونی مسئولان زیربط در خصوص پایان مهلت اجارهمعدن سنگ و تخریب بیش ازپیش محیط زیست منطقه حفاظت شده سفید کوه توسط این  واحد گله مند بود و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز از عملکرد مسئولان در خصوص نداشتن سیاست های مداوم و مستمر برای حل آلودگی هوای تهران انتقاد می کرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: دریای خزر ، طاعون ، تلفات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار