لباس روحانیت نمادی از پیامبر اعظم(ع) و امام علی(ع) است

آیت الله مصباح یزدی در مراسم عمامه گذاری طلاب مدرسه علمیه رشد قم اظهار داشت: سخت است که هم تبریک و هم تسلیت را در کنار هم قرار دهیم و امیدواریم این تسلیت وسیله‌ای برای سقوط رژیم آل سعود باشد.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیت الله مصباح یزدی شامگاه دیروز هشتم مهر در مراسم عمامه گذاری طلاب مدرسه علمیه رشد قم ضمن تبریک عید غدیر و تسلیت مصیبت جانکاه منا، اظهار داشت: سخت است که هم تبریک و هم تسلیت را در کنار هم قرار دهیم و امیدواریم این تسلیت وسیله‌ای برای سقوط رژیم آل سعود باشد.

وی ابراز داشت: قضاوت‌های ظاهری ما از مسائلی است که از این عالم آموخته‌ایم؛ اما به برکت اهل‌بیت(ع) یاد گرفته‌ایم که مقیاس دیگری فوق درک ما نیز وجود دارد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه قرآن مجید در تعبیری می‌فرماید "الله نور السماوات و الارض" خاطرنشان ساخت: از این آیه متوجه می‌شویم که از بیانات تمثیلی می توان برای بیان حقایقی که فوق درک ماست، استفاده کرد.

این استاد حوزه با بیان این مطلب که نور الهی حد و مرز ندارد، ادامه داد: آینه‌هایی وجود دارند که نور الهی را با واسطه به ما منعکس می‌کنند و برخی آن را کاهش می دهند تا متناسب با درک انسان، به او برسد.

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: ارتباط با نور به هر اندازه‌ای که باشد، موجب شرف موجودی خواهد شد که با آن ارتباط دارد و اولین نوری که از خداوند تابیده است، نور حضرت محمد(ص) و امام علی(ع) است.

وی بیان داشت: مقدار دریافت نور، بستگی به مقدار عمل به دستورات حضرت حق دارد و اطاعت از خدا و رسول او راه دریافت این نور را فراهم می سازد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه با اشاره به امور اعتباری در دنیا، خاطرنشان ساخت: اموری مانند غذا خوردن، تابیدن خورشید و غیره حقیقی هستند؛ اما اموری همچون مالکیت نسبت به چیز دیگر، اعتباری است و سؤال اینجاست که این امور اعتباری به چه مقدار اعتبار داشته و به چه اندازه باید به آن بها داد.

آیت الله مصباح یزدی افزود: عبادت خداوند، رابطه ای قلبی است و عبادت هایی همچون نماز در راستای ارتباط با خداوند متعال است.

وی با اشاره به انواع گرایش‌ها در میان مسلمانان، گفت: امروز عده ای از مسلمانان بیان می کنند که دل انسان باید متوجه خدا باشد و دیگر نیازی به نماز و عبادت نیست و از سوی دیگر عده ای نیز اینگونه سخن می گویند که عبادت، فقط خم و راست شدن است که هر دو اشتباه هستند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: افراط و تفریط در دین مبین اسلام جایی ندارد و می‌دانیم که عبادت تنها خم و راست شدن نیست؛ بلکه نیت سالم می‌خواهد.

این استاد حوزه ابراز داشت: اعتباریات در عبادات نیز وجود دارد و بستگی به آن دارد که چه مقدار بتواند با واقعیت ارتباط برقرار کرده و نمادی از واقعیت باشد.

آیت الله مصباح یزدی بندگی را راه قرب به الله دانست و گفت: همه انسان ها بنده هستند و هر چه را خدا می‌فرماید بدون هیچ سؤالی باید انجام دهند؛ درست همانند افعالی که حضرت ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) انجام دادند.

وی با بیان این مطلب که ذکر با توجه نام علی(ع)، دل انسان را متوجه نور خداوند متعال می سازد، خاطرنشان ساخت: به هر اندازه که بتوانیم این ارتباط را عمیق‌تر کرده و به آن روح ببخشیم، نشاط و حزن ما در ایام شادی و عزا بیشتر شده و سبب نزدیکی به حضرت حق خواهد شد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: خداوند متعال به انسان ها قدرتی عطا کرده است که می توانند دل را عرش الهی قرار دهند؛ البته اگر قدر آن را دانسته و آلوده نکنند.

 این استاد حوزه در پایان با بیان اینکه لباس روحانیت، نماد و نشانه‌ای از لباس پیامبر(ص) و امام علی(ع) است، تصریح کرد: در عرف، عمامه روحانیون، نماد پیامبر(ص) و امام علی(ع) است و به دلیل انتصاب به این بزرگان، دارای ارزش است.





منبع: خبرگزاری حوزه

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار