یاسوج؛

عملیات تعیین حریم محوطه تاریخی تپه امامزاده محمود باشت اجرا شد

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشت گفت: عملیات تعیین عرصه و حریم محوطه تاریخی تپه امامزاده محمود از توابع این شهرستان اجرا شد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج رحیم خردمند افزود: طرح تعیین حریم این محوطه مهم تاریخی از سوی یک گروه چهار نفری از پژوهشگاه باستان شناسی کشور انجام شده است.

وی اظهار کرد: محوطه تاریخی تپه امامزاده محمود در 25 کیلومتری شهر باشت از آثار به جا مانده از دوره ساسانی است.

خردمند با اشاره به این که تاکنون هشت اثر تاریخی باشت تعیین حریم شده است، ابراز کرد: تعیین حریم باعث جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در عرصه های تاریخی و فراهم شدن شرایط مطلوب ترصیانت از این عرصه های ارزشمند می شود.

وی تصریح کرد: 60 اثر تاریخی در این شهرستان تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

خردمند از شناسایی 30 اثز تاریخی دیگر برای ثبت ملی در این شهرستان خبر داد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشت گفت:پل تاریخی پرین،دگور دوپا،چهار صفته خان احمد، و اشکفت شاه را از مهمترین آثار تاریخی ثبت رسیده این شهرستان است.

وی اجرای طرح مرمت پل پرین و چهار صفته خان احمد را از دیگر برنامه های اجرا شده امسال برای صیانت از آثار تاریخی به جا مانده میراث تاریخی بیان کرد.

خردمند عنوان کرد: قشرهای مختلف مردم می توانند با گزارش هرگونه اقدام منفی شامل تخریب، تصرف، تجاوز، ساخت و ساز، حفاری غیرمجاز و یا قاچاق اشیای تاریخی به مسوولان اداره میراث فرهنگی این شهرستان نسبت به حفظ مواریث فرهنگی و تاریخی منطقه سهیم باشند.

شهرستان باشت با وسعت بیش از دو هزار و 900 کیلومتر در جنوب شرقی کهگیلویه و بویراحمد دارای 115 روستا، یک شهر، دو بخش 14 هزار نفر جمعیت روستایی و 21 هزار نفر جمعیت است.

این شهرستان در 110 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.



انتهای پیام/ ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.