صدایی تازه از یادواره‌های موسیقی «دفاع مقدس»

صدای جوانانی که با نگاه مهربانشان یادی از هشت سال دفاع مقدس می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دفاع مقدس برهه‌ای بی‌بدیل در تاریخ این مرز و بوم است که با رشادت‌های نوجوانان و جوانان غیورمان رقم خورد، جوانانی اعم از مرد و زن که برای دفاع و شهادت سر از پا نمی‌شناختند و هر کدام به نوبه خود سهمی در پیروزی داشتند کسانی که امروز خونشان مایه آزادی و آسایش ماست.

دفاع مقدس همواره از آن دست موضوعاتی بود که وارد تمام عرصه‌ها از جمله موسیقی، ادبیات و... شد و در هر  کدام اندازه‌ای درخشیده است.

اما در موسیقی به گونه‌ای خاص درخشید که در زمان خود بسیاری را تحت تأثیر نوای ملی، میهنی قرار داد به طوری که همچنان برخی از جوانان آن دوره که امروز مو سپید کرده‌اند با شنیدن این نوا اشک در چشمانشان حلقه می‌زند.

مداحانی که به اقتضای زمانه خود و طبق روحیه مردم و شرایط دشوار آن‌ روز‌ها مداحی می‌کردند.

مداحانی همچون صادق آهنگران، غلام کویتی‌پور که برای روحیه بخشیدن به جوانان آن دوران با صدای خود آوای دلنشین را به یادگار گذاشتند.

قطعه‌هایی همچون «ای لشکر صاحب زمان» و «با نوای کاروان» که با صدای صادق آهنگران هنوز هم یادآور رشادت‌های آن دوران است و با وجود گذر زمان و فاصله گرفتن از بحبوحه جنگ هنوز هم صدا و نوع موسیقی‌شان دلنشین است. اما امروزه شاهد همین محتوا با قالبی دیگر هستیم که متناسب با ذائقه و سلیقه نسل جوان تهیه می‌شود تا بتواند با آن ارتباط برقرار کنند. در واقع خوانندگان این روز‌های موسیقی هم محبت و نگاهشان را از این واقعه دریغ نکردند و ترانه‌ها و آهنگسازی‌های فاخری را در این حوزه ارائه می‌کنند و نشانگر این است که دفاع مقدس یک مسئله‌ ارزشی است که پس از سال‌ها هنوز هم مخاطبان خود را دارد. از جمله این خوانندگان و ترانه‌سرایان جوان می‌توان به رضا یزدانی،‌ حامد زمانی، مازیار فلاحی، رضا صادقی، فریدون آسرایی، مهدی یراحی، فرزاد فرزین، یاحا کاشانی و علیرضا عصار و برخی دیگر که هر کدام با احساسات خود از منظر مهربانشان به این واقعه نگاه کردند و قطعات پر ارزش و ماندگاری را روانه بازار موسیقی کردند تا بتوانند سهمی هر چند کوچک در این واقعه بزرگ داشته باشند.

در ادامه با برخی از خوانندگان خوش ذوق این مرز و بوم گفتگو می‌کنیم:


ترانه «175 شهید» به هیچ وجه سفارشی نبود

یاحا کاشانی ترانه‌سرا در گفتگو با خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص ترانه «175 شهید» عنوان کرد: ترانه «175 شهید» به هیچ وجه سفارشی نبود و سعی کرده‌ام کمی متفاوت به این موضوع نگاه کنم، من این ترانه را فقط در 2 ساعت نوشتم.

زمانی که خبر مربوط به این شهدا منتشر شد حال خاصی به من دست داد و مثل همه خیلی متأثر شدم؛ همان‌طور که گفتم این ترانه جزو کارهایی بود که من خیلی روی آن فکر نکردم که ساختار خاصی برای آن طراحی کنم؛ حرف‌ها و اتفاق‌های مختلف درباره این موضوع به ذهن من می‌رسید و من آنچه را که حس می‌کردم بهتر است روی کاغذ می‌آوردم.


ترانه «لیلا» پرطرفدار‌ترین قطعه اجراهایم است

مازیار فلاحی خواننده پاپ عرصه موسیقی در خصوص فعالیت‌های خود در این باب گفت: بعد از دیدار هنرمندان موسیقی پاپ با جانبازان آسایشگاه ثارالله که سال گذشته صورت گرفت؛ میزبان تعدادی از این عزیزان در کنسرت‌هایم بوده‌ام که این امر برایم بسیار با ارزش است. قطعه «لیلا» که خوشبختانه جزو محبوب‌ترین آثار من شناخته شده است نشان می‌دهد مردم هم با این قطعات ارتباط خوبی برقرار می‌کنند.

فلاحی عنوان کرد: هیچ کدام از این قطعه‌ها جنس و فضای سفارشی ندارند و اگر این چنین بود ترانه «لیلا» پرطرفدار‌ترین قطعه اجراهایم نبود.


«کسی از ما جهان آرا نمی‌شه»!

رضا یزدانی خواننده این روز‌های موسیقی جزو خوانندگانی است که ترانه‌های بسیاری را درباره «دفاع مقدس و میهن» روانه بازار موسیقی کرده است و مورد استقبال طرفدارانش واقع شده، از جمله این ترانه‌ها: «داغ»، «خلیج فارس»، «طهران-تهران»، «میراث ماندگار» و «کسی از ما جهان آرا نمی‌شه» است.

قطعه «کسی از ما جهان آرا نمی‌شه» یکی از عصیانگر‌ترین ترانه‌هایی است که در چند سال اخیر توسط یک خواننده راک ایرانی اجرا شده است، این ترانه کاملاً‌ حرفه‌ای اجرا شده و محتوای آن با ملودی کاملاً هماهنگ است؛ در واقع قطعه «جهان‌ آرا» هم برای نسل امروز و هم برای نسلی که با جهان‌ آرا و روز‌های جنگ آشنا هستند جذاب است.

در سال‌های جنگ مداحان بسیاری در وصف شهدا و جنگ خواندند به طور مثال غلام کویتی‌پور با نوحه «محمد نبودی ببینی»، «خرمشهر آزاد شد» یاد بزرگ مرد خرمشهر را زنده نگه داشت؛ حالا این روز‌ها در این نسل رضا یزدانی از منظری دیگر به «جهان آرا» نگاه کرده است و نام این قهرمان بزرگ را در ذهن جوانان امروز ثبت کرده است.


 اگر برای «دفاع مقدس»‌خواندم فقط به دلیل علاقه شخصی‌ام بوده

علیرضا عصار خواننده پاپ موسیقی در خصوص فعالیتش در حیطه «دفاع مقدس» عنوان کرد: معمولاً اگر به کاری اعتقاد قلبی نداشته باشم آن را انجام نخواهم داد و اگر برای «دفاع مقدس»‌خواندم فقط به دلیل علاقه شخصی‌ام بوده و به هیچ عنوان آثارم سفارشی نیست، امروزه هم نسلان من اثری از جنگ را در زندگی خود احساس می‌کنند حتی بعضی از آن‌ها هنوز هم در آن زمان زندگی می‌کنند به عقیده من وظیفه انسانی همه ماست که به شهدا و جانبازان ادای دین کنیم، به عنوان یک شهروند ایرانی وظیفه دارم و می‌گویم که نباید فراموش کنیم با رشادت‌های چه کسانی این روز‌ها با آرامش زندگی می‌کنیم.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۱۶ مهر ۱۳۹۴
پس حامد زمانی کو....اون که همش ارزشی میخونه مهمتره....
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۳:۵۸ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
کاش با حامد زمانی هم می کردین..
آخرین اخبار