گزارش؛

دریاچه‌ای در خشکی!/ دغدغه وکلای ملت در احیای دریاچه ارومیه به کجا می‌رسد؟

چندی است که با درمعرض نابودی قرار گرفتن دریاچه ارومیه،نمایندگان به بیان دغدغه‌ها و راهکارهای خود پیرامون حل این معضل پرداخته‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "دریاچه ارومیه" بزرگترین دریاچه داخلی در شمال‌غربی ایران و در منطقه آذربایجان است که بین دو استان آذربایجان شرقی و غربی تقسیم شده است. این دریاچه، پارک ملی و ذخیره‌گاهی زیستی است که در زمان پرآبی پنج هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و ظرفیت حدود ۳۲ میلیارد متر مکعب آب را در خود جای می‌دهد. 

در حال حاضر این دریاچه به دلیل حوادث طبیعی و غیرطبیعی رو به خشکی و در حقیقت نابودی نهاده است؛ دریاچه‌ای که زمانی ششمین دریاچه بزرگ نمکی جهان بود. چندی است که با خشکی و درمعرض نابودی قرار گرفتن دریاچه ارومیه، نمایندگان خانه ملت به بیان دغدغه ها و راهکارهای خود پیرامون حل این معضل زیست‌محیطی پرداخته‌اند.

آیا

 

*آغاز مشکلات دریاچه ارومیه 


آیا


تمام مشکلات این دریاچه از سال آبی 77-1376 آغاز شد؛ خشکسالی از مصرف بی‌رویه منابع آب حوضه حکایت داشت، لذا بحران جدی و جدی‌تر شد تا اینکه شوره‌زاری به وسعت ۵ هزار کیلومتر مربع به وجود آمد، طوفان‌های نمک وزیدن گرفت و در پی آن زندگی پنج میلیون انسان ساکن در این پهنه جغرافیایی با خطر مواجه شد.

 

 *وضعیت نابسامان دریاچه ارومیه به ورطه فراموشی سپرده شده است 

چندی پیش "محمداسماعیل سعیدی" عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس، با انتقاد از فراموشی وضعیت نابسامان دریاچه ارومیه، خواستار توجه ویژه رئیس جمهور در این خصوص شد.  
 
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر گفت: رئیس جمهور وضعیت نابسامان دریاچه ارومیه را به ورطه فراموشی سپرده است، لذا با توجه به حساسیت مردم ضروری است تا دریاچه ارومیه مورد توجه واقع شود. 

*حل بحران دریاچه ارومیه به کمک مردم


"جواد جهانگیر‌زاده" نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه، بر ضرورت انجام مطالعات اولیه و نیز بررسی امکان‌پذیر بودن انجام این طرح تاکید کرد.

وی هم‌چنین با یادآوری مشکل کم‌آبی موجود در کشور، حل بحران دریاچه ارومیه را به کاهش مصرف آب از سوی مردم منوط کرد.

نماینده مردم ارومیه با ضروری دانستن مدیریت منابع آبی در استان آذربایجان غربی، از عدم ضرورت طرح انتقال آب از کشور گرجستان به دریاچه ارومیه سخن گفت.


*تلاش‌های نمایندگان مجلس، عاملی موثر در حل بحران دریاچه ارومیه

آیا


"مهدی عیسی‌زاده" نماینده مردم میاندوآب، تکاب و شاهین‌دژ در مجلس شورای اسلامی نیز چندی قبل با اشاره به برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه و نیز این‌که باید 7 هزار هکتار از اراضی میاندوآب به آبیاری نوین مجهز شود تا آب مازاد به دریاچه ارومیه روانه شود تاکید کرد که  بر این اساس امسال باید 35 هزار هکتار از اراضی کشاورزی میاندوآب تحت پوشش آبیاری نوین قرار می‌گرفت.

وی گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه تا به امروز نتوانسته است کاری آن‌چنان شایسته انجام دهد و متاسفانه چنانچه اگر یک نماینده مجلس در این رابطه حرفی بزند و یا کاری کند اقداماتش را به انتخابات پیش‌رو ربط می‌دهند.

عیسی‌زاده با اشاره به تلاش‌های نمایندگان خانه ملت افزود: اگر تلاش‌ها و پیش‌گیری‌های نمایندگان مجلس در سال گذشته انجام نمی‌شد اکنون طرح نکاشت که از طرح‌های احیای دریاچه ارومیه بود اجرا شده و سبب بدبختی هزاران کشاورز و خشکی گیاهان و درختان این مرز و بوم شده بود.


 
 
*راهکارهای دولت در حل معضل دریاچه ارومیه از زبان وزیر نیرو 

آیا


"حمید چیت چیان" وزیر نیرو چندی پیش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با برشمردن برنامه های اجرایی وزارت نیرو در جهت احیای دریاچه ارومیه و حل این معضل زیست محیطی، اولین راهکار وزارتخانه متبوع خود در این خصوص را انجام اقداماتی در جهت کنترل و کاهش مصرف آب در خود حوزه دریاچه ارومیه اعلام و عنوان کرد که اولویت ممنوعیت درهرگونه افزایش برداشت آب از این دریاچه به بخش کشاورزی مربوط می‌شود.  
 
وی گام دوم این گروه اقدامات را ساماندهی چاه‌های حوضه آبریز دریاچه و نصب کنتورهای هوشمند عنوان کرد.  
 
وزیر نیرو گام بعدی را رهاسازی آب زیست‌محیطی مرتبط با دریاچه ارومیه از سدهای حوضه آبریز اعلام کرد و گفت: سال گذشته از سدهای ساروق، بوکان و حسن‌لو 136 میلیون مترمکعب آب را رهاسازی کردند که به دریاچه ارومیه ریخت و این امر در سال جاری و در زمستان دوباره انجام خواهد شد و در سال‌های بعد نیز تداوم خواهد یافت.
 
چیت چیان گام بعدی را بارورسازی ابرها عنوان کرد و افزود: یک سوم از فعالیت بارورسازی ابرها به میزان 25 پرواز درحوضه دریاچه انجام شده که تاثیر مثبت و مطلوبی در میزان بارش منطقه داشته است.
 
وزیر نیرو انتقال پسآب تصفیه خانه‌های فاضلاب تمام شهرهای اطراف دریاچه را گام بعدی فعالیت‌ها دانست و گفت: پساب‌ها پس از تصفیه کامل به دریاچه هدایت می‌شوند و این امر در سال‌های آینده روند افزایشی خواهد داشت و در نهایت به 300 میلیون مترمکعب خواهد رسید.
 
وی با اشاره به انتقال آب سد چراغ‌ویس کردستان به دریاچه ارومیه و پیشرفت 81 درصدی در احداث این سد، از نگرانی‌های زیست محیطی در انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه به دلیل مشخصات شیمیایی و فیزیکی آن دو سخن گفت و اعلام کرد، تا از جهات زیست‌محیطی اطمینان نیابیم؛ این پروژه را اجرایی نخواهیم کرد. 




 *نگرانی‌های نمایندگان مردم در خانه ملت پیرامون معضل دریاچه ارومیه 

آیا


لازم به ذکر است که نمایندگان خانه ملت و به‌ویژه استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، بارها با تذکر تبعات خشک شدن دریاچه ارومیه و آثار سوء زیست‌محیطی و انسانی آن، نسبت به چاره اندیشی عملی دولت و مسئولان در این خصوص هشدار دادند. 


 *ازدست رفتن ظرفیت عظیم گردشگری با پایداری خشکی در دریاچه ارومیه 

آیا


یکی از معضلات بزرگی که در صورت عدم‌رسیدگی به اوضاع نامناسب دریاچه ارومیه گریبان‌گیر کشور می‌شود، از دست رفتن ظرفیت عظیم گردشگری با توجه به قابل توجه بودن محیط طبیعی این دریاچه در جذب توریست است، به گفته کارشناسان و مجریان طرح احیای این دریاچه، حوزه گردشگری یکی از معیشت‌های جایگزین یا همراه کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه است و باتوجه به این‌که کشاورزی آن منطقه در حال حاضر هیچ‌گونه صرفه اقتصادی ندارد؛ ضرورت سوق دادن پتانسیل‌های این دریاچه به سوی صنعت گردشگری اهمیتی فوق‌العاده می‌یابد. 


 
*از بین رفتن کشاورزی منطقه در صورت آسیب به دریاچه ارومیه 

آیا  

به گفته مجریان طرح احیای دریاچه ارومیه، خروجی کشاورزی کنونی منطقه، آسیب به این دریاچه و از بین رفتن خود کشاورزی به مرور زمان است که باید علاوه بر سوق دادن کشاورزی به روش‌های مدرن، معیشت‌های جایگزین و همراه نیز تعریف شوند تا توسعه بهتری در این منطقه صورت گیرد.


 
*وضعیت زیست‌محیطی دریاچه ارومیه در گذشته

آیا


در سالیان گذشته و به‌طور متمادی، دریاچه ارومیه زیستگاه مرغ‌های ماهی‌خوار، فلامینگوها و دیگر جانوران بوده است که تصویری زیبا و دل‌انگیز برای گردشگران این دریاچه پدید می‌آورد. 

اما به مرور زمان و کاهش سطح آب این دریاچه، طبیعت آبی که در میان آذری‌زبان‌ها به نگین فیروزه‌ای معروف بود؛ خشک شد.

  

آیا




*مراحل احیای دریاچه ارومیه به‌کندی پیش می‌رود

آیا

"نادر قاضی‌پور" عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت وگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص اقدامات انجام شده از سوی وزارت نیرو و نیز ستاد احیای دریاچه ارومیه در جهت حل معضل خشکی این دریاچه، اظهار داشت: وزیر نیرو پیرامون وظایف این وزارتخانه در قبال خشکی دریاچه سلب مسئولیت کرده و حل آن‌را متوجه کارگروه مربوطه عنوان کرده است.

وی ادامه داد: به نام احیای دریاچه ارومیه فعالیت سه سد در آذربایجان غربی متوقف شده است، اما احداث سدهای آذربایجان شرقی و کردستان  به اتمام رسیده است.

نماینده مردم ارومیه ادامه داد: کارشناسان وزارت نیرو مدعی هستند که بتون ریزی کانال ها به نفع دریاچه ارومیه است زیرا این امر سبب ورود یکپارچه آب به دریاچه ارومیه شده و به کانال های دیگر نمی‌رود.

وی در خصوص زمان اعلام شده برای انتقال آب به این دریاچه گفت: قرار بود برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه در قالب انتقال آب به آن، سال گذشته انجام شود و در بهار امسال 350 میلیون متر مکعب آب به این دریاچه وارد شود که تاکنون به اتمام نرسیده است.

قاضی‌پور افزود: به‌طورکلی می‌توان گفت که مراحل احیای دریاچه ارومیه به‌کندی پیش می‌رود.

وی ادامه داد: اگر امروز طرح انتقال یک میلیارد متر مکعب آب از پیرانشهر به دریاچه ارومیه انجام می‌گرفت، وضعیت این دریاچه به شکل فعلی نبود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: می‌توان گفت که حیات و شرایط زندگی در آذربایجان به دریاچه ارومیه وابسته است.

وی به بخش دیگری از معضل‌های به‌وجود آمده در پی خشک شدن این دریاچه اشاره کرد و گفت: معضل دیگر برداشت غیرقانونی و نیز غیراصولی نمک از دریاچه ارومیه است که از آن برای فروش و بهره‌برداری تجاری استفاده می‌شود.

قاضی‌پور در ادامه با انتقاد از عملکرد سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: با خشک شدن دریاچه ارومیه چنین به‌نظر می رسد که گویا با این اتفاق ما به دنبال برداشت نمک از سطح این دریاچه بوده‌ایم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: بیشتر سرمایه گذاری در آذربایجان‌غربی در بخش خصوصی بوده و در زمینه اشتغال دولتی سرمایه‌گذاری ندارد و نیز اکثر فعالیت‌های این استان هم به بخش کشاورزی مربوط می‌شود.

وی در پایان با اشاره به تبعات خشک شدن دریاچه ارومیه گفت: با تعطیلی کشاورزی در این منطقه دامداری هم متوقف می‌شود و درپی آن کارخانجات و مراکز تولید لبنیات هم با تعطیلی مواجه خواهند شد؛ بنابراین باید با اصلاح کاشت در کشاورزی، به سوی اهداف خود در جهت احیای دریاچه ارومیه حرکت کرد.



*دریاچه ارومیه در حال تبدیل شدن به  کانون ریزگردها

آیا

تبدیل دریاچه ارومیه به کانون ریزگردها در خاورمیانه، وقوع بادهای نمکی، تغییر اقلیم، زمینه ساز بروز بیماری‌های جدید و ناشناخته، از بین رفتن کشاورزی و معیشت مردم منطقه و در نهایت مهاجرت، بخشی از هزاران آسیب و تبعات منفی در پی خشک شدن این دریاچه بوده که در سالیان اخیر مورد غفلت مسئولان واقع شده است.

به گفته مسئولان اداره حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، چندین کانون ریزگرد مهم در خاورمیانه وجود دارد که دریاچه ارومیه نیز در حال تبدیل شدن به یکی از این کانون‌ها است. 

آیا
 
می‌توان گفت که با اجرا شدن گام‌های عملی که از سوی نهادهای مسئول و مرتبط با خشکی دریاچه ارومیه اعلام شده است؛ بتوان تا حدی به روی ریل افتادن پروژه احیای این دریاچه را رقم زد؛ اما اگر اقدامات پیشنهاد شده فقط در مرحله سخن گفتن باقی بماند، این نعمت زیبای الهی در خطه آذربایجان از بین خواهد رفت.

لذا با ادامه روند فعلی خشک شدن دریاچه ارومیه، در مقابل دیدگان مردم ایران فاجعه زیست‌محیطی نابودی این دریاچه زیبا رقم خواهد خورد و در پی آن خیمه غبار و ریزگرد که پیش از این در استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان استقرار داشت، بیش از پیش در استان‌های همجوار دریاچه ارومیه هم بساط خود را پهن خواهد کرد. 

گزارش از: وحید امیدی موحد
 
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۱۴
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۱۶ مهر ۱۳۹۴
یک راهکار پیشنهادی اینکه همانند لوله کشی های نفت و گاز از خلیج همیشگی فارس به سر تا سر کشور عزیزمان میتوان با لوله کشی های سایز خیلی بزرگ آب شور و تمامی محتویات درون خلیج فارس را بدون کم و کاست و بدون تسفیه آب آن را به دریاچه شور ارومیه انتقال داد و همچنین دریاچه های دیگری که در سطح کشور خشک شدند و شور بودند ، چرا که با شروع شدن این عملیات اجرایی هم مشکلات بیکاری در سطح کشور تا حدود زیادی حل میشود همچنین دریاچه های خشک شده با آب و محتویات درون آب پر از نعمت خلیج فارس بارور می شوند و صیادی و ماهیگیری وکشاورزی و صنعت توریست جان تازه به خود میگیرد انشاءالله در ضمن آب خلیج فارس هم تمام شدنی نیست چرا که به آبهای آزاد اقیانوس هند و جهان راه دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۱۶ مهر ۱۳۹۴
بدانیم طبیعت رابه حال سابق خودرهاکنیم دریاچه ارومیه زنده میشود اتلاف وقت کردیم ادامه ندهیم راهگشااست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۶ مهر ۱۳۹۴
من تو ارومیه سراسری میخونم به خداوند یکتا قسم هر وقت از پل کلانتری وسط دریاچه عبور میکنم گریه ام میگیره.
این دریاچه مال من نیست مال تمام مردم ایــــــــــــــــــــرانه و خاک ایران که شهیدان برایش جنگیده اند.
با خشک شدن جانوارانی مهم از قبیل ارتیمیا تنها جانور موجود دریاچه و همچون پلیکان ها و فلامینگو ها و.... تلف میشوند.
شروع ریز گرد های نمکی - تغییر اقلیم آب و هوایی - و.... از حوادث ناشی از خشک شدن هستند. از مسولین تقاضای تسریع احیا و از باشگاه خبرنگاران اخبار به روز از وضعیت دریاچه را خواستارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۱۶ مهر ۱۳۹۴
ای کاش قبل گفتن این حرف ها یکم فکر می کردی که بعد خشک شدن این دریاچه چه اتفاق هایی
می تونه بیفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۱۶ مهر ۱۳۹۴
جناب ناشناس بی فکر : اگر این دریاچه خشک بشه یک سوم مملکت باید انتقال مکان بدن.لطفا اول فک کن بعد نظر بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۶ مهر ۱۳۹۴
دوست عزیز شما اول برو یه ذره در مورد عواقب خشک شدن دریاچه نمک در آینده تحقیق کن و بعد بیا اینجا نظرتو بگو.تا کی ما می خواهیم در مورد هر چیز بدون دانش و درک کافی از مسئله اظهار نظر کنیم!!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۱۶ مهر ۱۳۹۴
مردم تو استانهای جنوبی مثل سیستان-هرمزگان-بوشهر آب برا خوردن ندارند بعد پول و وقت مملکت رو صرف آبرسانی به یک دریاچه نمک میکنند.متاسفام برای مسئولین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۱۶ مهر ۱۳۹۴
دوست عزیز اگه بدونی بعد خشک شدن این دریاچه چه فاجعه هایی بوجود میاد این حرف رو نمی زدی درسته دریاچه ارومیه دریاچه نمکه که این خطرناک ترش هم میکنه که تو آینده باعث نابودی مردم میشه
آخرین اخبار