در نشست خبری مطرح شد

نوبخت: دولت به شدت با واردات خودروهای خارجی مخالف است

سخنگوی دولت با بیان اینکه 200 میلیارد یارانه دولتی به بخش صنعت داده شده و مختص خودرو نیست، گفت: وظیفه ما در اقتصاد مقاومتی تقویت صنعت داخلی است.

نشست سخنگوی دولت با خبرنگاران آغاز شد
به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، محمدباقر سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران که در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: برای حمل و نقل ریلی به ازای هر تن 23 تومان یارانه باید پرداخت شود و در همین راستا 150 میلیارد تومان به وزارت راه و شهرسازی داده شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه به کارخانه قند دزفول نیز 10 میلیارد تومان در تاریخ 21 خرداد پرداخت شده است، تصریح کرد: این‌ها اقداماتی است که به واحدهای تولیدی برای اینکه بتوانند تولید بیشتری داشته باشند و نیاز به مساعدت دولت دارند، انجام شده است.

وی ادامه داد: تا پایان سال 200 میلیارد تومان دیگر نیز طبق توافقی که با وزیر صنعت و معدن و تجارت امضاء کردیم باز هم از بابت پرداخت مابه التفاوت به واحدهای تولیدی پرداخت خواهد شد.

نوبخت با اشاره به بازدید روز گذشته‌اش از ایران‌خودرو گفت: با عنایت به اینکه صنعت خودرو یک صنعت بزرگ در کشور است و 100 هزار میلیارد تومان دارایی موجود دارد و مردم و مصرف کنندگان انتظار دارند محصولات با کیفیت دریافت کنند دولت هم وظیفه دارد همانطور که خواهان تحقق خواسته‌های مصرف کننده است به مشکلات این‌ها هم رسیدگی کند و برای رفعشان پای صحبت آنها نیز بنشیند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه 200 میلیاردی که تا پایان سال خواهیم داد به بخش صنعت است و نه فقط خودرو گفت: وظیفه ما در اقتصاد مقاومتی تقویت صنعت داخلی است.

نوبخت ضمن انتقاد از برخی اظهارات مبنی بر پرداخت 200 میلیارد تومان به صنعت خودرو گفت: این مبلغ به صنعت خودرو داده نمی‌شود و اگر انتقاد و انتظاری داریم باید کمک کنیم.

وی با بیان اینکه ما باید روی اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی تمرکز کنیم گفت: نباید واحدی را کنار گذاشت زیرا حذف آنها به منزله واردات بی‌رویه خودروهای خارجی است که دولت به شدت با این امر مخالف است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصریح کرد: جلساتی را با وزارت جهاد و کشاورزی برگزار کردیم و اکنون یک موافقت‌نامه با این وزارت‌خانه داریم، طرح های ما مشخص است و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به نیابت از دولت به این بخش کمک می کند و انتظار دارد آنها به ایجاد اشتغال کمک کنند.

وی با بیان اینکه شب گذشته نیز جلسه‌ای با وزیر راه و شهرسازی داشتیم،‌گفت: ما در تلاشیم برنامه مناسبی برای تحرک‌بخشی به بخش مسکن داشته باشیم، زیرا به دنبال خود می تواند رشد و اشتغال را به همراه داشته باشد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این سازمان مصوبه 8 آبان سال 93 هیئت وزیران را مبنی براینکه تسهیلات ارزان قیمت برای زوج‌های جوان را با اولویت در بافت‌های فرسوده حاشیه شهر ها اجرا می‌کند، گفت: ما باید بتوانیم حداکثر تسهیلات 10 درصدی در اختیار آنها قرار دهیم و مابقی را سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تعهد به پرداخت دارد.

نوبخت اضافه کرد: ما از همه این عرصه ها به سمت افزایش تولید پیش می‌رویم و خوشبختانه در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که نهادبرنامه‌ریزی دولت است برای همه این موارد طی 6 ماه آینده یک برنامه مکتوبی دارد که در جلسه دیگری تک تک گزارشات را خواهیم داد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما برای بعد از تحریم هم خودمان را آماده کرده‌ایم و برنامه جامعی را که قبلا هم آن را اطلاع‌رسانی کرده بودند را داریم.
وی تاکید کرد: سیاست اجرای اقتصاد مقاومتی نیز همچنان در دست دولت است، ضمن اینکه ستادش هم مجددا متناسب با نظراتی که مقام معظم رهبری داشته بازسازی و آماده شده و امیدواریم با اجرای این برنامه ها رفاه و توسعه را برای کشور به همراه داشته باشیم.

* موضع دولت عربستان مسئولانه نیست

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ادامه نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حادثه منا بسیار غم‌انگیز بود و دولت در قبال این حادثه چه عملکردی خواهد داشت، اظهار داشت: رسانه‌ها به درستی بر این موضوع متمرکز شده‌اند و با توجه به اینکه این حادثه بسیار غم‌انگیز و دردناک بود از دو جنبه قابل تامل است.

وی افزود: اینکه تعدادی از زائرین خانه خدا باهمه کسانی که خود را خدمت‌گذار حرمین می دانند مظلومانه کشته شدند آن هم به گونه‌ای که شاهدان عینی توضیح دادند فی‌النفسه قابل تامل است.

نوبخت تاکید کرد: با توجه به اینکه این رخداد بسیار غم‌انگیز است،‌ نکته‌ای که این اتفاق را تشدید می کند موضع خادمین است که باید مسئولیت سلامت این عزیزان را شرعا و عرفا بپذیرند و اگر هم این حادثه عمدی نباشد باید از خانواده حجاج عذرخواهی کند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: به رغم همه این موارد متاسفانه موضع دولت عربستان مسئولانه نیست، مقام معظم رهبری نیز در اینباره یادآور شدند که باید دولت عربستان با انصاف و عذرخواهی با این رخداد برخورد کنند.

وی افزود: تعداد مامورینی که برای حفاظت در این محل بودند به نظر می رسد برای خدمت رسانی به این افراد آسیب دیده ناکافی بودند و حتی کشورهایی که عزیزانشان در مظلومانه ترین شرایط نیاز به کمک داشتند دولت عربستان از دادن ویزا خودداری می کند و متاسفانه هیچ نوع تقویت همکاری برای خدمت‌رسانی به حجاج نیازمند را برنمی تابند.

نوبخت با تاکید بر اینکه حادثه منا بسیار قابل تامل است تصریح کرد: باید هر چه سریعتر پیکر جان‌باختگان به ایران باز گردد با توجه به اینکه تعداد مفقودین نیز زیاد است احتمال دارد تعداد جانباختگان افزایش پیدا کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به اقدامات دولت در این راستا اظهار داشت: پس از این اتفاق دولت با فوریت بر این موضوع متمرکز شد و هیئتی از نمایندگان دولت با مسئولیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه با وزیر امور خارجه قرار شد که روز جمعه گذشته به عربستان بروند اما دولت سعودی غیرمسئولانه با اعزام هیئت بلند پایه ایرانی موافقت نکرد، حتی درخواست ورود وزیر بهداشت نیز با تاخیر انجام شد.

نوبخت افزود: با توجه به اینکه بیش از 65 هزار نفر از زائران خانه خدا ایرانی هستند و آسیب‌دیدگان این حادثه نیز بسیار است، ما موظفیم که هر چه سریعتر پیکر جانباختگان را به داخل کشور منتقل کنیم.

* تشکیل جلسه اضطراری دولت بلافاصله بعد از اتفاق منا

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری که برخی ها واکنش‌ نشان دادند که چرا در این بحبوهه رئیس جمهور درمجمع جهانی سازمان ملل حضور دارد و باید برای پیگیری این موضوع هر چه سریعتر به ایران بازگردد اظهار داشت: بیش از 2 سالی که از عمر دولت تدبیر و امید می گذرد هیچوقت سابقه نداشته که غیر از جلسات هیئت دولت از جمله بودجه روز جمعه تشکیل جلسه بدهد بدنبال  این اتفاق رئیس جمهور از معاون اولش درخواست کرد که با هئیت وزیران جلسه فوق العاده‌ای تشکیل دهد و ستادی در داخل بامسئولیت وزیر کشور طراحی شد، حتی معاون اول در انتهای جلسه نیز همواره با رئیس جمهور ارتباط تلفنی برقرار می‌کرد.

* سیاست اقتصاد مقاومتی همچنان در دست دولت است

نوبخت اضافه کرد: ما از همه این عرصه‌ها به سمت افزایش تولید پیش می‌رویم و خوشبختانه در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که نهادبرنامه‌ریزی دولت است برای همه این موارد طی 6 ماه آینده یک برنامه مکتوبی دارد که در جلسه دیگری تک تک گزارشات را خواهد داد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما برای بعد از تحریم هم خودمان را آماده کرده‌ایم و برنامه جامعی را که قبلا هم آن را اطلاع‌رسانی کرده بودند را داریم.
 
وی تاکید کرد: سیاست اجرای اقتصاد مقاومتی نیز همچنان در دست دولت است، ضمن اینکه ستادش هم مجددا متناسب با نظراتی که مقام معظم رهبری داشته بازسازی و آماده شده و امیدواریم با اجرای این برنامه ها رفاه و توسعه را برای کشور به همراه داشته باشیم.
 
سخنگوی دولت افزود: در سال یک بار ایران فرصت دارد در تریبون جهانی حضور پیدا کند تا پیامش را به گوش جهانیان برساند و این یک امکانی بود برای حضور رئیس جمهور تا درباره حادثه منا ایراداتی را بیان کند.
 
وی افزود: این موضوع آنقدر مهم است که نباید در این راستا دولت را درگیر مسائل سیاسی و یا فشار سیاسی قرار داد. همانگونه که گفتم ما به دنبال استیفای حقوق ملت در عرصه بین‌المللی هستیم.
 
* رکن‎آبادی با پاسپورت عادی به حج رفته و عربستان مسئول است

نوبخت درباره آخرین وضعیت رکن‌آبادی سفیر سابق ایران در لندن گفت: وی با پاسپورت عادی به حج رفته و دولت عربستان مسئول است حقوق این افراد رعایت کند و ما همواره پیگیر این موضوع هستیم تا به نتیجه مشخصی دست پیدا کنیم.
 
سخنگوی درباره این‌که آیا تماس‌های تلفنی با کشورهای میانجی برای بررسی این موضوع برقرار شده اظهار داشت: ما از همه اهرم‌ها و ابزارها به صورت علنی و غیرعلنی استفاده می‌کنیم و دولت برای استیفای حقوق پایمال شده حجاج از هیچ تلاشی کوتاهی نخواهد کرد.
 
* مقام‎های دولتی برای تشییع حجاج قربانی به مهرآباد می‎روند

وی درباره انتقال قربانیان حجاج ایران و فرستادن آن به مراکز استان‌ها ارسال داشت: قرار است مقامات دولت جهت تشییع پیکر این عزیزان در فرودگاه حاضر شوند و مراسم رسمی استقبال از آنان برگزار خواهد شد و در مراکز استان‌ها نیز استانداران برنامه‌های خود را ارائه خواهند داشت.
 
* سخنان سخیف وزیرخارجه عربستان قابل توجه نیست

سخنگوی دولت درباره خبری که شنیده شده مبنی بر این‌که وزیر خارجه عربستان به رئیس جمهور کشورمان توهین کرده است، اظهار داشت: عربستان همواره با ما دشمنی دارد و این حرف‌های سخیف و پوچ فقط برای فرافکنی است. عربستان سرسپرده آمریکا و ضددموکراسی است و لزومی ندارد که به این حرف‌ها توجه کنیم. وزیر امور خارجه عربستان به جای این حرف‌ها به مسئولین ما پاسخگو باشد.
 
* استفاده از مکانیزم تخصیص برای تراز کردن پرداخت‎ها و دریافت‎ها

سخنگوی دولت درباره کسری بودجه هشت میلیارد دلاری اظهار داشت: دولت لایحه بودجه سال 94 را که در آذرماه سال گذشته قیمت نفت حدود 70 دلار بود که آن را به مجلس تقدیم کرد و سال قبل قیمت نفت باز هم کم شد و مجلس در فرآیند رسیدگی بر این امر تأکید داشت که این رقم تقلیل یابد و رقم 224 هزار میلیارد تومان به 226 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و این در این راستا بود که سازمان مدیریت از مکانیزم تخصیص استفاده کرد تا پرداخت‌ها مطابق با دریافت‌ها باشد.
 
* در همه شرایط یک بودجه اضطراری برای خود ترسیم می‌کنیم

وی افزود: ما در صورتی که در شرایط خوشبینانه و بدبینانه یک بودجه اضطراری را برای خود ترسیم می کنیم. چرا که هیچ سالی نیست که پیش بینی مورد نظر ما درباره بودجه تحقق پیدا کند.
 
* صنعت خودر و تا امروز به خواسته مردم جواب درستی نداده

سخنگوی دولت درباره اظهاراتی که گفته می‌شود حضور وی و وزیر صنعت در صنعت تولید خودرو منفی است اظهار داشت: مردم همواره از صنعت خودروی داخلی انتظار دارند که خودروی با کیفیت و با قیمت مناسبی را عرضه کند. به هر دلیل این صنعت تا امروز این توقع را به درستی جواب نداده بنده به عنوان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مشکلات آن‌ها را دیدم و در مصاحباتم خواسته مردم را مطرح کردم این صنعت بزرگ است و باید به عنوان اهرم حرکت کند چرا که ما همواره در چارچوب اقتصاد مقاومتی در جهت گسترش استفاده از صنعت داخلی گام برمی‌داریم.  
 
* پرونده در شورایعالی امنیت ملی مدیریت می‎شود

سخنگوی دولت درباره رسیدگی به برجام و پروسه رسیدگی به آن در آینده اظهار داشت: طبق مأموریتی که به شورای عالی امنیت ملی داده شد پرونده هسته‌ای در این نهاد مدیریت می‌شود و مجلس نیز با انگیزه کمک به دولت کار رسیدگی به آن را آغاز کرد و دبیر شورای عالی امنیت ملی در بیاناتش گفت که از هیچ خط قرمزی عبور نکردیم.
 
وی افزود: برجام به عنوان یک تعهد باید رسیدگی شود در این لحظه نباید وقت را بیهوده تلف کنیم در حالی که شورای عالی سازمان ملل متحد قطعنامه جدیدی را تصویب کرده بنابراین ما از آرمان خود دست برنخواهیم داشت و در جهت رفع تحریم‌ها گام برمی‌داریم. و هیچ وقت خلاف قانون عمل نخواهیم کرد.
 
وی افزود: در این راستا به سرمایه‌گذاران داخلی توصیه می‌کنیم که مقدمات سرمایه‌گذاری را فراهم کنند.  
 
* استیضاح فرصتی است که آخوندی از عملکرد خود دفاع کند

سخنگوی دولت درباره استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: آخوندی کارنامه درخشانی در عرصه راه و شهرسازی دارد واستیضاح فرصتی است که وی از عملکرد خود دفاع کند. با توجه به امضاهای جمع‌آوری شده به نظر می‌رسد این استیضاح جنبه فراگیری ندارد اما استیضاح حق مسلم مجلس است و وزیر راه نیز کارنامه قابل دفاعی دارد.
 
* نامه‌ بابک زنجانی به رئیس جمهور را ندیده‌ام

نوبخت درباره نامه بابک زنجانی به رئیس جمهور گفت: من نامه‌ای در این باره مشاهده نکردم زنجانی تحت تعقیب است و باید محاکمه شود و قوه قضائیه با رعایت عدالت و انصاف این موضوع را بررسی می‌کند. 2 میلیارد و 700 هزار میلیون تومان پول کمی از بیت‌المال نیست که از کنارش بگذریم.
 
* پیگیر آزادی زندانیان ایرانی هستیم

وی درباره تبادل زندانیان ایران با آمریکا اظهار داشت: زندانیانی که قصوری نداشته و زندانیان سیاسی نیستند وظیفه داریم از حقوق آنان دفاع کنیم و پیگیر آزادی زندانیان ایرانی در این کشور هستیم و امیدواریم که به ثمر برسد.  
 
* برای استیفای حق حاجیان مضایقه نمی‎کنیم

سخنگوی دولت در پایان درباره سفر ظریف و روحانی به عربستان اظهار داشت: سفر رئیس جمهور و وزیر خارجه پروتکلی دارد که باید این مسیر را طی کند چرا که ما هیچ وقت برای استیفای حق حاجیان مضایقه نمی‌کنیم.
 
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۲۱ مهر ۱۳۹۴
به این میگن دیکتاتوری صنعتی و اقتصادی.این یعنی مردم بیخود میکنن که حق انتخاب داشته باشن.این یعنی مردم بیخود میکنن نسبت به تولیدات ماشینهای اشغال داخلی اعتراض کنن.مردم باید بخرند تا چرخ قطعه سازها بگرده...اصلا شما چیکار دارید که این قطعه سازها کیا هستند... اقای نوبخت...بجای مخالفت با واردات ماشین برید جلوی واردات چیزایی رو بگیرید که داره به فرهنگ ما لطمه میزنه و سالانه میلیاردها دلار ارز خارج میکنه نه چیزیکه باعث رقابت میشه و تولید کننده داخلی رو مجبور میکنه که خودشو با استانداردهای دنیا نزدیک کنه... توصیه من به دوستان اینه سزای گران فروش نخرینه...نخرید...نخرید...نخرید
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۲:۰۹ ۰۷ مهر ۱۳۹۴
خرید خودرو صفر همچنان ممنوع تا کیفیت بره بالا و قیمت بیاد پایین.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۲:۰۸ ۰۷ مهر ۱۳۹۴
خوب پس اجازه بدین شرکتهای دیگری نیز کارخانه تولید راه بیندازن تا با شرکت ایران خودرو و سایپا رقابت کنه هم قیمت بیاد به جای خودش هم کیفیت ...
Iran (Islamic Republic of)
مردم ایران
۱۱:۱۹ ۰۷ مهر ۱۳۹۴
مردم ایران شمارو بخدا خودرو صفر نخرید تا قیمتا متعادل بشن .همی خودروهای دست دوم رو خرید فروش کنید اما خودرو صفر نخرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۰۷ مهر ۱۳۹۴
چرابایدمخالف باشه؟
آخرین اخبار