مشهد؛

مجموعه نفیس «مولانا» و «شمس» در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی

بیش از 250 نسخه خطی و چاپ سنگی نفیس از مثنوی معنوی مولانا و شمس در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، معاون امور هماهنگی کتابخانه مرکزی آستان قدس از وجود بیش از 250 نسخه خطی و چاپ سنگی مولانا و شمس در گنجینه کتب خطی این کتابخانه خبر داد و گفت: یکی از نفیس ترین این نسخه ها بین سال‌های 1280 تا 82 قمری کتابت شده و امتیاز آن، تذهیب فوق‌العاده پُرکار و ظریف مربوط به دورة قاجاریه است که در ابتدای دفاتر شش‌گانه دیده می‌شود.

جعفر درباغ عنبران افزود: خطّ نسخه، نستعلیق خوش است در 25 سطر و تذهیب و نقاشی هنرمند معاصر «عیسی آلفته» که در 604 صفحه با طرح‌ها و نقش‌های مختلف از گل‌های بنفشه و نرگس و زنبق و سنبل و گل محمدی حاشیة آن را زینت داده است، بیش از پیش بر ارزش این نسخه افزوده است.

تاپ پنجشنبه//////////مجموعه نفیس «مولانا» و «شمس» در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی

وی با اشاره به دیوان شمس یا «دیوان کبیر» اثر مولانا که شامل غزلیات، رباعیات، و ترجیع‌بند‌های اوست، گفت: نسخه‌های بسیاری از آن در گنجینه موجود است که دو نمونه از نفیس‌ترین آن‌ها، دیوان شمس به کتابت سال 1058 قمری اهدایی سید جلال‌الدین تهرانی و دیگری منتخب دیوان به کتابت قرن یازدهم است.

رئیس کتابخانه مرکزی آستان قدس از مثنوی عرفانی «مرغوب القلوب» به قلم شمس تبریزی یاد کرد و افزود: این کتاب، کتابی عاشقانه است که در ده فصل، برخی آیات و روایات و گفته‌های کوتاه عرفا را در موضوع تهذیب نفس، سیر و سلوک و اخلاق پسندیده به نظم کشیده شده است.

تاپ پنجشنبه//////////مجموعه نفیس «مولانا» و «شمس» در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی

درباغ عنبران گفت: نسخه‌ای از این اثر اهدایی مقام معظم رهبری است که در سال 1067 قمری توسط علی بن موسی ابراهیم کتابت شده، نسخه دیگر اهدایی دکتر فریدون مقتدری به خط محمد فاضل عشقی لاهوری است که در قرن دوازدهم کتابت شده و دیگری نسخه‌ای به کتابت 1237 قمریست.

وی نسخه‌ای از دیوان شمس به خط محمد ابراهیم استرآبادی که در قرن سیزدهم کتابت شده و نسخه‌ای از کلیات شمس اهدایی مقام معظم رهبری، را از دیگر آثار ارزشمند این گنجینه دانست.

تاپ پنجشنبه//////////مجموعه نفیس «مولانا» و «شمس» در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی

مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مشهور به مولوی شاعر بزرگ قرن هفتم هجری قمری است که در سال 604 هجری قمری در بلخ زاده شد و ملاقات وی با شمس تبریزی در سال 642 هجری قمری انقلابی در وی پدید آورد و «دیوان شمس» را خطاب به او سرود.

انتهای پیام/ح
برچسب ها: نسخه ، نفیس ، خطی ، مشهد ، خراسان رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.