مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان تهران:

برداشت 200 میلیون متر مکعب از طریق چاه‌های غیر مجاز

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان تهران :200 میلیون متر مکعب آب از طریق چاه‌های غیرمجاز برداشت می‌شود.

برداشت 200 میلیون متر مکعب از طریق چاه‌های غیر مجازبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خسرو ارتقایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان تهران در نشست خبری امروز به کمبود آب شهرهای پرند و پردیس اشاره و بیان داشت: بر اساس مصوبه شورای عالی معاری و شهرسازی برای این دوشهر در افق چشم انداز جمعیت 400 و 600 هزار نفری درنظر گرفته شده بود که متاسفانه ما شاهد رسیدن به این میزان جمعیت قبل از چشم انداز بوده‌ایم.

وی در ادامه اظهار داشت: بر اساس ظرفیت نهایی این دوشهر آبرسانی موردنیاز 2 هزار و 500 لیتر در ثانیه است که ما هم اکنون 700 لیتر در ثانیه آبرسانی می‌کنیم که تنها راه تامین آبرسانی به این مناطق جلوگیری از فرار آب از سد لارو و انتقال آب به سد ماملو است.

ارتقایی به تعداد چاه‌های غیرمجاز اشاره و بیان داشت: در مجموع 35هزار حلقه چاه خدماتی و خانگی غیر مجاز داریم که میزان برداشت از آنها 200 میلیون متر مکعب است همچنین در بخش کشاورزی7 هزار حلقه چاه با برداشت 131 میلیون مترمکعب شناسایی شده است.

*مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان تهران در ادامه به برداشت بیش از حد مجاز از چاه‌ها اشاره وبیان داشت: در برخی از چاه‌ها مجاز برداشت بیش از پروانه و در برخی دیگر کمتر از میزان مصوب است که به طور کلی می‌توان میزان برداشت چاه‌های شرب خانگی را 11 میلیون متر مکعب برآورد کرد.

وی گفت: سالانه بیش از 150 میلیون متر مکعب از سفره‌های آب زیرزمینی برداشت می‌شود که این میزان دو برابر حجم سد لتیان برآورد می‌شود.

ارتقایی در خصوص طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی گفت: با اجرایی شدن این طرح می‌توانیم 110 میلیون متر مکعب کسری انباشته از 650 میلیون متر مکعب را جبران کنیم. همچنین با بستن چاه‌های غیرمجاز از برداشت 70 میلیون متر مکعب آب جلوگیری می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان تهران در ادامه به نصب کنترهای هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی اشاره وبیان داشت: بانصب هزار دستگاه می‌توانیم 100 تا 120 مترمکعب از کسری آب سفره‌های زیرزمینی جلوگیری کنیم.

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران در خصوص ارتقای کیفیت آب جنوب تهران گفت: از اواخر سال 89 و با بهره‌برداری رسیدن سد ماملو تا مهر 93 قسمتی از آب کشاورزی دشت‌های پاکدشت و ورامین را تامین کردیم و پس از آن با ورود تصفیه‌خانه هفتم به مدار سراسری دو هزار و 500 لیتر بر ثانیه آب اضافه شد.

ارتقایی در ادامه با اشاره به تلاش برای رفع نواقص این امر گفت: با استفاده از سد ماملو بالغ بر 70 میلیون مترمکعب آب به جنوب تهران و 30میلیون مترمکعب آب به شهرهای جنوبی وشرقی استان تهران اختصاص یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان تهران در خصوص تصفیه‌خانه جنوب تهران گفت:  بالغ بر 199 میلیون متر مکعب پس آب از این تصفیه‌خانه به دشت‌های پاکدشت و ورامین منتقل شده است.
گفتنی است ظرفیت این تصفیه خانه بالغ بر 7.5 متر مکعب برثانیه و یا معادل 200 میلیون مترمکعب در سال بوده است .

وی گفت: میزان دقیق پس‌آب‌ها مشخص نیست و به مصرف مردم و به اتصال خطوط جمع آوری فاضلاب به این تصفیه‌خانه ارتباط دارد که در نهایت بالغ بر 100 میلیون متر مکعب خواهد بود. 

ارتقایی در خصوص میزان بارندگی سال آبی گذشته گفت: در سال آبی جاری 305 میلیمتر بارندگی داشته‌ایم که این میران 12 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
گفتنی است میزان بارندگی در دراز مدت 345 میلیمتر و در کوتاه مدت 332 میلیمتر بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان تهران در خصوص حجم اب پشت سدهای تهران گفت: مجموع آب سدهای تهران 610 میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با شرایط نرمال 170 میلیون متر مکعب کاهش داشته است.

وی در ادامه به تفکیک حجم مخزن سدها پرداخت و گفت: سد امیر کبیر 148 میلیون متر مکعب، سد لیتان 63 میلیون متر مکعب سد لار ، 63 میلیون متر مکعب، سد طالقان 194 میلیون مترمکعب و سد ماملو 141 متر مکعب دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان تهران در ادامه به آخرین وضعیت سد نمرود اشاره وبیان  داشت: این سد توسط شرکت آب منطقه‌ای تهران در حال ساخت است و حدود 75 درصد آن تکمیل شده و تکمیل مابقی آن بستگی به تامین اعتبارات دارد هم اکنون برای تکمیل این پروژه نیازمند160 میلیون تومان اعتبار است.

ارتقایی ادامه داد: با احداث این سد ما اختلافی با استان سمنان نداریم زیرا 10 میلیون مترمکعب از آب این سد به استان تهران اختصاص دارد.

وی درخصوص بار وری ابرها گفت: این موضوع فعالیت مستمر در وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای تهران است که درصورت مشخص شدن منابع مالی با همکاری موسسه تحقیقات آب تهران این طرح اجرایی خواهد شد.گفتنی است باروری ابرها در شرایط ایده آل بین 10 تا 15 درصد خواهد بود و نباید از آن انتظار معجزه داشت.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در ادامه افزود:به دنبال استفاده از روش های تلفیقی برای باروری ابرها هستیم و تا هم اکنون نیز از طریق هلیکوپتر مناطق غرب،ارتفاعات جنوب و جنوب شرق تهران سه مرتبه بارور شده است.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار