جنگ افزارهایی به نام "تاراج فرهنگ" در دنیای مجازی

دهکده جهانی طیف گسترده ای از مردم درسنین مختلف را در دهکده جهانی مجازی به تاراج می برد.

به گزارش گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سالهاست از نخستین اختراع خط میخی می گذرد و حال پای بسیاری از نوشت ابزارها در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به میان آمده است. شبکه هایی که بیشتر حال و هوای یک شهر بزرگ را دارد و حوزه های مختلف بهداشتی، امنیتی، علوم پژوهشی، آموزشی و حتی حمل ون قل را در خود جای داده است.

این درحالی است که در چند سال اخیر این ماجرا مورد توجه جریان های هدایت کننده فضای مجازی قرار گرفته و پای دهکده جهانی متشکل از طیف گسترده ای از شهروندان در سنین مختلف و بدون محدودیت مرزی را به میان آورده است.



جنگ افزارهایی به نام تاراج فرهنگ دردنیای مجازی///گزارش///

اما موضوع آنچنان پیشرفته شده که سبک زندگی، شناخت و حقیقت های جوامع مختلف را هدف گرفته و همانند گذشته برقدرت پدیده ای به نام تهاجم فرهنگی افزوده است. دنیای پراز کش مکش هایی از سبک زندگی و فرهنگ و تهاجم فرهنگی که این بار هویت کاربران در فضای مجازی را تهدید می کند.

جنگ افزارهایی به نام تاراج فرهنگ دردنیای مجازی///گزارش///


خبرنگار اخبارداغ فضای مجازی به میان شهروندان رفته تا از نزدیک این موضوع راپیگیر شود.

شهروندی دراین باره گفت: خواسته یا نا خواسته جریان های هدایت کننده درفضای مجازی روی فرهنگ ما را متمایل به فرهنگ اروپایی خواهد ساخت. به طوری که فضای مجازی بر طرز پوشش و نوع رفتار مردم یک جامعه تاثیرگذار است.

وی گفت: به طور حتم هرکسی درفضای مجازی صاحب اطلاعات بیشتری باشد قدرت تاثیرگذاری بالاتری روی زندگی دیگران دارد و این همان تهاجم فرهنگی این بار از جنس مجازی است.



جنگ افزارهایی به نام تاراج فرهنگ دردنیای مجازی///گزارش///

لبیبی جامعه شناس و استاد دانشگاه با اشاره به تاثیر فضای مجازی بر باورهای مردم یک جامعه اظهارکرد: بنابر نظر جرجیو جامعه شناس فرانسوی؛ مابه جای دهکده جهانی باید بگوییم تاراج جهانی و تصور نکنیم در ذهن ما یک لنگرهایی وجود دارد.

وی افزود: به طبع شبکه مجازی نمی تواند باورها را تخریب کند در حال حاضر نقش رسانه پررنگ تر شده است ، زیرا رسانه از منبع دسته چندم جامعه پذیری به منبع اول تبدیل شده است.اما این به آن معنا نیست که همیشه نقش فضای مجازی در زندگی ما منطقی است بلکه می توانیم با یک مهندسی درست، فرهنگ و سبک زندگی سالم و اسلامی را در فضای مجازی ترویج دهیم.

جنگ افزارهایی به نام تاراج فرهنگ دردنیای مجازی///گزارش///


لبیبی با اشاره به ترویج فرهنگ مناسب در فضای مجازی تصریح کرد: ما باید فرهنگ های مناسب و درست را در فضای مجازی ترویج دهیم و رفتارهای نادرست و ناپسند که با جامعه ایرانی و اسلامی ما سنخیتی ندارد را از بین ببریم.

وی ادامه داد: موضوع به آنجایی رسیده است که مسئولان را برای ساماندهی این شهر هزار لایه به تکاپو درآورده است اما به نظر می رسد سرعت این حرکت ها به هیچ وجه باسرعت سرسام آور پیشرفت های ارتباطی دراین فضا سازگار نیست و این در حالی است که پای ابلاغ نامه ای با 10بند برای اهمیت رسیدگی به موقع به جایگاه ما درفضای مجازی را به میان آورده است.

کشاورزی معاون محتوای شورای عالی فضای مجازی دراین باره گفت: ساز و کار هرکدام از این اندوخته ها متفاوت است وب رای نظارت به آن برنامه هایی درکشور تعریف شده است. متاسفانه در حال حاضر برنامه مناسبی برای نظارت بر محتوا وجود ندارد و باید تعیین شود حمایت این موضوع برعهده کدام دستگاه است.


گفتنی است؛ میزان تاثیرگذاری ما در فضای مجازی هرچند درحال ارتقاست اما قابل اتکا نیست، حال باید مسئولان مرتبط با این حوزه برای بهتر کردن وضعیت فضای مجازی تمهیداتی مناسب تر را درنظر گیرند.


گزارش از زهره کلهر

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار