انتشار تقویم رویدادهای نجومی پاییز و زمستان 94

مهم ترین رویدادهای نجومی که در ماههای مهر، آبان و آذر اتفاق می افتد شامل ماه گرفتگی کامل، وقوع بارشهای شهابی اژدهایی، جباری، ثوری، اسدی و جوزایی است.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بنابرتحیقیقات صورت گرفته روزهای تقویم نجومی شامل، دوشنبه 6 مهرماه روز وقوع ماه گرفتگی ساعت شش و هفده دقیقه صبح،پنج شنبه 9مهر ماه قابل مشاهده شدن دنباله دار«کاتالینا»، پنجشنبه 16 مهرماه بامداد، جمعه ۱۷ مهر اوج بارش شهابی اژدهایی با ۱۰ شهاب که این بارش ذرات بازمانده دنباله دار «ژیاکوبینی زینر» P ۲۱ است.

یکشنبه 19مهرماه اورانوس به وضعیت مقابله می رسد و بهترین شرایط رصد را در طول شب دارد،سه شنبه 21 مهرماه ماه نو در ساعت 3 و 34 دقیقه بامداد، جمعه 24 مهرماه در ساعت ۱۳:۳۰، سیاره تیر به حداکثر کشیدگی غربی با زاویه ۱۸.۱ می رسد، چهارشنبه 29 مهرماه بامداد پنجشنبه ۳۰ مهر، بارش شهابی جباری با ۲۰ شهاب در ساعت بازمانده دنباله دارد «هالی» است.


انتشار تقویم رویدادهای نجومی پاییز وزمستان 94

بارش شهابی اسدی یکی از مشهورترین بارش های شهابی است که معمولا هر ساله در فصل پاییز روی می‌دهد و کانون بارش آن در صورت فلکی اسد به نظر می‌رسد. این بارش در شب‌های ۲۶ تا ۲۸  آبان ماه هرسال به اوج خود می‌رسد و گاه شامل ۱۰ تا ۲۰  شهاب در هر ساعت می‌شود.

ازرویدادهای مهم آبان ماه 94 می توان به دوشنبه ۴ آبان،مقارنه سیارات ناهید و برجیس با جدایی ۱ درجه (همنشینی دو سیاره درخشان)، سه شنبه ۵ آبان ماه کامل در ساعت  ۱۵:۳۵، چهارشنبه ۶ آبان،مقارنه نادر سیارات ناهید، بهرام و برجیس در بامداد، مثلثی با جدایی ۱ درجه در افق شرق می سازند.

پنجشنبه شب ۱۴ آبان، بامداد جمعه ۱۵ آبان، بارش شهابی ثوری با ۱۰-۵ شهاب در ساعت بازمانده سیارک TG۱۰ و دنباله دار «انکه» ۲P که به بارش آذرگونیها نیز مشهور است، چهارشنبه ۲۰ آبان،ماه نو  در ساعت 21و17دقیقه، سه شنبه شب ۲۶ آبان، بامداد چهارشنبه ۲۷ آبان بارش مشهور شهابی اسدی بازمانده دنباله دار «تمپل تاتل» با ۱۵ شهاب در ساعت به وقوع می پیوندد، اشاره کرد.

بارش شهابی ثوری بارش شهابی سالیانه‌ای است که بر اثر برخورد ذرات برجای مانده از دنباله دار «انکه» با جو زمین پدید می‌آید. از آن‌جا که نقطه نور باران این بارش شهابی در صورت فلکی ثور قرار دارد، اخترشناسان سال‌ها پیش آن را بارش شهابی ثوری نامیدند که این نام تا به امروز باقی است.


انتشار تقویم رویدادهای نجومی پاییز وزمستان 94


ازدیگر رویدادهای مهم نجومی فصل پاییز می توان به پنجشنبه ۵ آذرماه کامل در ساعت 2و14 دقیقه بامداد، دوشنبه ۱۶ آذر،مقارن با ماه و ناهید با جدایی ۲ درجه. در این تاریخ قبل از طلوع خورشید این اجرام از سمت شرق آسمان طلوع می کنند،جمعه ۲۰ آذر، ماه نو  در ساعت 13و59 دقیقه ویکشنبه شب ۲۲ آذر، بامداد دوشنبه ۲۳ آذر، بارش شهابی جوزایی بازمانده سیارک «فیتون ۳۲۰۰» رخ می دهد.رانام برد.

بارش شهابی جوزایی یکی از بزرگترین بارش های شهابی  سالانه‌است که  کانون بارش آن در صورت فلکی  جوزا به نظر می‌رسد. این بارش شهابی، از زمانی که بشر آن را شناخته همیشه جزء چند بارش شهابی بزرگ سال بوده و معمولا بزرگ‌ترین بارش شهابی سال شناخته می‌شود، به همین دلیل هواداران زیادی دارد.اما بارش شهابی جوزایی گاهی جای خود را به بارش‌های شهابی دیگری چون برساووشی و ربعی می‌دهد. این بارش معمولا درحدود روز شانزدهم آذرماه آغاز و در  روز بیست و سوم همین ماه به اوج می‌رسد.این بارش شهابی در روز بیست و هفتم آذرماه ماه به پایان می‌ رسد.

رویدادهای نجومی فصل زمستان

فصل زمستان در ساعت 8 و 18دقیقه در نیمکره شمالی آغاز می شود. از مهم ترین رویدادهای نجومی این فصل می توان به وقوع بارش های شهابی دب اکبری، کوادرانتی و خورشید گرفتگی اشاره کرد.


رویدادهای نجومی مهم دی ماه 94 شامل سه شنبه اول دی ماه،آغاز زمستان در نیمکره شمالی ساعت ۸:۱۸ ،سه شنبه شب ۱ دی ماه،بامداد ۲ دی ماه بارش شهابی دب اکبری با ۱۰-۵ شهاب در ساعت از ذرات بازمانده دنباله دار«تاتل» رخ می دهد،جمعه ۴ دی، ماه کامل  در ساعت ۱۴و۴۱دقیقه، سه شنبه ۸ دی ساعت ۳و ۳۱ دقیقه بامداد سیاره تیر در بیشترین کشیدگی شرقی خود با زاویه ۱۹.۷ درجه قرار می گیرد، یکشنبه ۱۴ دی،بامداد دوشنبه ۱۴ دی، بارش شهابی «کوادرانتی» به وقوع می پیوندد، است.


انتشار تقویم رویدادهای نجومی پاییز وزمستان 94

در حقیقت، بارش شهابی کوادرانتی در بامداد چهاردهم دی ماه با ۴۰ شهاب در ساعت رخ می دهد. این بارش در اواسط دی ماه در اوج سرمای زمستان به اوج می رسد و دیدن شهاب های آن احتیاج به تحمل سرما دارد. نام بارش کوادرانت یا ربعی  از صورت فلکی کوچک ربع (به معنای یک چهارم) گرفته شده که دیگر وجود ندارد. در تقسیم بندی های جدید صورت های فلکی بخشی از آن صورت فلکی به صورت فلکی عوا و بخشی دیگر به دب اکبر داده شده است اما این بارش همچنان به نام صورت فلکی اش باقی مانده است.


از دیگر رویدادهای مهم فصل زمستان می توان به یکشنبه ۴ بهمن،ماه کامل در ساعت ۵ و۱۶ صبح،دوشنبه ۱۹ بهمن،ماه نو در ساعت ۱۸و ۹دقیقه ،دوشنبه ۳ اسفند،ماه کامل در ساعت ۲۱و ۵۰  دقیقه، سه شنبه ۱۸ اسفند، در این تاریخ از سال سیاره غول پیکر برجیس در وضعیت مقابله و بهترین شرایط رصدی قرار دارد،چهارشنبه ۱۹ اسفند ماه نو در ساعت ۵و۲۴ دقیقه ،رخ  دادن خورشید گرفتگی کامل اشاره کرد. 

 

انتشار تقویم رویدادهای نجومی پاییز وزمستان 94


 خورشید گرفتگی هنگامی رخ می‌دهد که زمین و ماه و خورشید به ترتیب در یک خط راست یا تقریبا در یک خط راست قرار بگیرند. این خورشید گرفتگی در ایران قابل رویت نیست و بیشتر شرق آسیا و استرالیا فرصت رصد این واقعه را دارند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.