گفتگوی تفصیلی/

مترو حتی در آب خوردن هم صرفه جویی می‌کند/جایگاه متروی تهران در جهان کجاست؟

معاون پشتیبانی متروی تهران گفت: مترو تهران یکی از بزرگترین و بهترین وسایل حمل و نقل عمومی در پایتخت است و اگرچه این وسیله حمل و نقل در ایران نوپا است، اما جایگاه خوبی را در جهان کسب کرده است.

محمد منتظری معاون پشتیبانی متروی تهران با حضور در باشگاه خبرنگاران و در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار حوزه شهری باشگاه خبرنگاران جوان از زوایای مختلف مترو سخن گفت.

وی با اشاره به اینکه کمتر از 20 سال است که مترو در پایتخت راه‌‌اندازی شده، اظهار کرد: در حال حاضر 8 خط درون شهری و 4 خط برون شهری برای مترو طراحی شده که خطوط 1 تا 5 به بهره‌برداری رسیده است.

منتظری تصریح کرد: شعبه شمالی خط سه مترو به عنوان جدیدترین خط مترو با 4 ایستگاه چند روزی است کار خود را شروع کرده و با وجود آنکه طولانی‌ترین خط خاورمیانه محسوب می‌شود، با تلاش مضاعف تکمیل و به بهره‌برداری رسید.

نماینده UIIP در ایران با بیان اینکه مترو روزانه 3 میلیون مسافر را جابجا می‌کند،اظهار کرد: در برابر 150 کشوری که مترو دارند و قدمت بعضی از آنها بیش از 140 سال است، میزان جابجایی مسافر برای مترو تهران بسیار خوب است و توانسته جایگاه هشتم را در این بخش کسب کند.

وی در ادامه از رتبه دوم مترو در توسعه خطوط خبر داد و گفت: سال گذشته با بهره‌برداری از 22 کیلومتر خط، این جایگاه را کسب کرده‌ایم.

فردا تاپ 1/////خوانده شود////مترو حتی در آب خوردن هم صرفه جویی می کند/جایگاه متروی تهران در جهان کجاست؟

*** جایگاه 15 مترو پایتخت در دنیا

معاون پشتیبانی مترو تهران گفت: در ساخت مترو یکسری استانداردها وجود دارد که در همه دنیا رعایت می‌شود و سرعت ساخت باعث کم شدن کیفیت نشده و می‌توانم به جرات اعلام کنم مترو تهران از امکانات جدید و قابلیت‌های بیشتری برخوردار است و از میان 150 کشوری که صاحب مترو هستند، ایران در جایگاه 15 قرار گرفته است.

وی در ادامه از نتایج برآورد سفر در سال‌های 91 تا 95 و میزان صرفه‌جویی‌های اقتصادی آن خبر داد و گفت: آمار بانک جهانی طی یکی دو سال میزان خسارت آلودگی هوا را حدود 10 میلیارد دلار عنوان کرد که با راه‌اندازی مترو می‌توانیم این عدد را کمتر کنیم.

منتظری افزود: چنانچه عزم ملی برای توسعه خطوط مترو در تهران و سایر کلانشهرهای کشور ایجاد شود، ضمن رفع معضلاتی مانند ترافیک، آلودگی هوا و آلودگی صوتی، می‌توانیم به سمت توسعه پایدار پیش برویم و سطح کیفیت زندگی در شهرهای کشور را ارتقاء دهیم.

وی تصریح کرد: مترو ستون فقرات حمل و نقل عمومی است و با تکمیل خطوط اصلی وسایل حمل و نقل عمومی دیگر مثل اتوبوس، تاکسی و مینی‌بوس باید در اطراف این سیستم حمل و نقل پاک وظیفه جابجایی مسافران را انجام دهند.

فردا تاپ 1/////خوانده شود////مترو حتی در آب خوردن هم صرفه جویی می کند/جایگاه متروی تهران در جهان کجاست؟

*** مترو عامل کاهش خسارت‌های ناشی از آلودگی هوا

منتظری با بیان اینکه خسارات ناشی از آلودگی هوا در کشور سال گذشته براساس آمار بانک جهانی بالغ بر 10 میلیارد دلار بوده است، گفت: با توسعه و تکمیل نمودن خطوط موجود و همچنین احداث خطوط طراحی شده می‌توان از هدررفتن سرمایه‌های ناشی از آن را برای سال‌های آینده جلوگیری کرد.

وی افزود: مترو تهران به ازای هر سفر 65 صدم لیتر بنزین صرفه‌جویی می‌کند و نقش مهم و غیرقابل انکاری در کاهش آلودگی هوا دارد و در کمترین حد می توان آلوده نشدن لباس ها و صرفه جویی در آب برای شستشو را نیز در مزیت های مترو مثال زد.

اگر میزان جابجایی مسافر را با میزان صرفه‌جویی سوخت به دلیل سفر با مترو حساب کنیم، بیش از 2 میلیون لیتر بنزین صرفه‌جویی می‌شود.

فردا تاپ 1/////خوانده شود////مترو حتی در آب خوردن هم صرفه جویی می کند/جایگاه متروی تهران در جهان کجاست؟

وی همچنین از صرفه‌جویی حداقل 30 دقیقه‌ای در سفرها خبر داد و گفت: در نظرسنجی که از مسافران مترو صورت گرفته، 80 درصد آنها از این وسیله حمل و نقل پاک رضایت داشتند.

معاون پشتیبانی مترو گفت: در حال حاضر با هزار و 200 واحد نقلیه در مترو، سرفاصله حرکت قطارها هر 4 دقیقه است که ایده‌آل ما برای این زمان هر 2 دقیقه است و نیاز به اضافه شدن ناوگان جدید به خطوط را داریم.

وی گفت: مترو تهران با 170 کیلومتر طول و 106 ایستگاه به بهره‌برداری رسیده است، بیش از 3 میلیون مسافر را در روز جابجا می‌کند و توانسته رتبه 8 را در بین کشورهایی که صاحب مترو هستند کسب کند که جایگاه قابل توجهی است، چرا که این میزان 3 برابر متوسط جهانی است و با افتتاح هر خط جدید روزانه 1 میلیون مسافر نیز به این ناوگان اضافه می‌شود.

*** مترو تهران زیباترین و تمیزترین مترو جهان

منتظری در ادامه از مترو تهران به عنوان زیباترین و تمیزترین مترو جهان نام برد و گفت: طی این سالها مترو به عنوان جاذبه گردشگری نیز در پایتخت مطرح بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 100 اثر هنری در خطوط مختلف مترو کار شده است، افزود: این‌ آثار هنری مترو را به یک نگارخانه زیبا تبدیل کرده است.

فردا تاپ 1/////خوانده شود////مترو حتی در آب خوردن هم صرفه جویی می کند/جایگاه متروی تهران در جهان کجاست؟

*** مترو در برابر زلزله 8 ریشتری مقاوم است

معاون پشتیبانی مترو تهران در خصوص مقاوم بودن تونل‌های مترو تهران تا 8 ریشتر نیز سخن گفت و تصریح کرد: با توجه به اینکه مترو در زیر زمین ساخته می‌شود و میانگین عمق تونل‌ها 20 تا 25 متر است و در قسمت‌های شمالی به 70 متر نیز می‌رسد، همین امر موجب ایمن بودن فضای مترو است.

منتظری آتش‌سوزی را به عنوان بدترین حادثه مترو بیان و خاطرنشان کرد: تیم‌های اطفاء حریق در مترو وجود دارد و افراد نیز آموزش‌های لازم را در این زمینه دیده اند و تاکنون نیز هیچ حادثه‌ای رخ نداده است.

وی در ادامه گفت: مترو تهران در حال حاضر در ساخت به طور 100 درصد و در بخش تجهیزات 70 درصد خودکفا شده که در مجموعه ساخت و بهره‌برداری مترو در این زمینه 85 درصد است.

منتظری  با اشاره به اینکه در بخش تجهیزات بعضی از قطعات به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی در کشور ساخته نمی‌شوند، اظهار کرد: این موضوع در کل دنیا نیز به طور صددرصد انجام نمی‌شود و قطعاتی که تعداد کمتری تولید می‌شوند را تنها چند شرکت در دنیا تولید می‌کنند.

فردا تاپ 1/////خوانده شود////مترو حتی در آب خوردن هم صرفه جویی می کند/جایگاه متروی تهران در جهان کجاست؟

معاون پشتیبانی مترو افزود: 50 درصد اعتبارات مترو توسط شهرداری و 50 درصد باید توسط دولت تامین شود که این تامین اعتبارات امسال بیشتر توسط شهرداری صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه برای ساخت هر یک کیلومتر نیاز به 220 میلیارد تومان است، تصریح کرد: دولت زیر 200 میلیارد تاکنون به مترو پرداخت کرده که این میزان هزینه ساخت یک کیلومتر مترو هم نیست، اما امیدواریم هرچه زودتر مشکلات اعتباری و حتی فاینانس مترو حل شود تا هرچه زودتر خطوط در دست ساخت را به پایان برسانیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: جایگاه ، مترو ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار