کشف سیاه چاله‌ای بزرگتر از آنچه انتظار میرفت + عکس

ستاره شناسان سیاه چاله ای کشف کرده اند که به نسبت کهشکان آن اندازه ای بزرگتر دارد و بزرگی آن غیر قابل انتظار بوده است.

به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  ؛با توجه به نظریه های جدیدی که درباره تکامل کهکشان ها داده می شود، بزرگترین سیاهچاله مرکزی که به تازگی کشف شده است، به مراتب تا اندازه بسیار زیادی بزرگ تر از آن چیزی است که انتظار می رفته است.

کار جدیدی که در دانشگاه کیلی و دانشگاه لنکشایر انجام شده است، نشان می دهد که با توجه به اندازه کهکشان، سیاه چاله موجود در آن خیلی بزرگ تر از آن چیزی است که باید باشد.

کشف سیاه چاله‌ای بزرگتر از آنچه انتظار میرفت + تصاویر
کهکشان SAGE0536AGN در ابتدا با تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا و با استفاده از اشعه مادون قرمز کشف شده بود و تصور می شد که اندازه آن حداقل 9 میلیارد سال نوری است، در این کهکشان هسته های کهکشانی فعالی (AGN) وجود دارند، و گاز موجود در آن به دلیل سرعت بالای میدان گرانشی، دارای سرعت زیادی است؛ و این گاز باعث می شودکه نور انتشار یابد.

هر چقدر اندازه سیاه چاله ها بزرگتر باشد میزان انتشار گاز آنها نیز بیشتر است. آنچه که در کهکشان SAGE0536AGNکشف شده است، این است که اندازه سیاه چاله ای که اخیرا مشاهده شده است، 350 برابر بزرگ تر از اندازه خورشید می باشد این در حالی است که اندازه خود کهکشان بر اساس تحرکاتی که ستاره های آن دارند، حدود 25 میلیارد بیشتر از حجم خورشید می باشد.

دکتر ژاکو ون لون، یکی از ستاره شناسان در دانشگاه کیلی و نویسنده اصلی مقاله می گوید: «کهکشان ها حجم بسیار بزرگی دارند، و سیاهچاله ها نیز در مرکز آن ها قرار دارند. اگرچه این مورد اخیر واقعاحجم خیلی بزرگی دارد اما در یک نگاه ساده غیر ممکن است که اندازه سیاه چاله آن اینقدر بزرگ باشد»