مردم این شهرک با وجود 6 هزار نفر جمعیت با فرسودگی شدید بافت ساختمانی روبرو هستند.

آوار در انتظار اهالی یک شهرک ! + تصاویربه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان _ مهسا محمدی :

توجه به استحکام ساختمان‌ها و استفاده از وسایل استاندارد در ساخت و سازهای شهری امری مهم تلقی می‌شود.چراکه تاکنون خبرهایی را از تبعات غیر استاندارد نبودن و یا چند سال ساخت بودن ساختمان‌ها از جمله ریزش گود برداری‌ها در برابر ‌خطرات
احتمالی مانند زلزله و گود برداری، ساخت و سازهای هم جوار با ساختمان‌ها را شنیده‌ایم که موجب بروز مشکلات و خطرات فراوانی شده است.

بافت‌های فرسوده که در برخی نقاط شهر دیده می‌شود، در مقایسه با نوشدن ساخت و سازهای امروزی بیشتر از گذشته به چشم می‌خورد.

ساختمان‌های فرسوده‌ای که حالا خاری بر دل ساکنینش شده، این بار  ما را به جایی کشانده تا جهت تهیه گزارش سری به محله‌ای در منطقه 22 پایتخت بزنیم...

پای حرف دل مردم شهرک پیکان شهر می‌نشینیم تا از مشکلات این شهرک که چند سالی است با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، برایمان بگویند و برای چندمین بار صدای خود را اینبار از این طریق به گوش مسئولان ذیربط برسانند.

*موتور پیکان شهر هنوز استارت نخورده است

وارد این شهرک که می‌شویم ظاهرا همه چیز طبق روال معمول جریان دارد اما رفته رفته در گفت‌وگو با ساکنینش و ریز شدن چشمانمان ترک‌ها و شیب‌های زمینی که ناشی از ریزش‌ چاه و کج شدن ساختمان به جهت رخ داد زلزله می‌بینیم، اینها تنها بخشی از مشکلات موجود در این شهرک است.

شهرکی که با وجود 6 هزار نفر جمعیت به نوعی یک شهر کوچک محسوب می‌شود اما لزوم وجود امکانات رفاهی و خدمات شهری برای مردم این شهرک از سوی مسئولان احساس شده است.

امید 45 ساله یکی از ساکنین این شهرک در رابطه با مشکلاتی که با آن طی این 50 سال تاکنون مواجه هستند، می‌گوید: علاوه بر مشکلات فرسودگی ساختمان‌های شهرک، یکسری مشکلات عمرانی خدماتی نیز، مردم اینجا را آزرده خاطر نموده است. وجود تاسیسات لوله کشی‌های فرسوده و قدیمی، وجود تنها یک پمپ آب و گاز که تمام اهالی به صورت مشترک از آنها استفاده می‌کند از دیگر ضعف‌های این شهرک می‌باشد که نیازمند رسیدگی و توجه ویژه مسئولان شهری بر این معضل است.

وحید 32 ساله بر ای ما از دیگر مشکلات این شهرک اینگونه توضیح می‌دهد: شهرک پیکان شهر با  این جمعیت تنها شاهد 5 الی 6 کارگر خدمات شهرداری برای نظافت و جمع آوری زباله‌ها است.

همچنین پرداخت آب و برق فضای داخلی شهرک جهت روشنایی تیر برق‌ها و آبیاری فضای سبز باری بر دوش  شهروندان است و عدم رسیدگی خدمات شهرداری موجب شده تا هزینه‌های گزافی را متقبل شویم.تاکنون هم با پیگیری‌هایی که در خصوص این مشکلات داشتیم وعده‌های مسئولین شهری عملی نشده است.

بابک هادی خانلو معاون حوزه شهر سازی و معماری منطقه 22 شهرداری تهران با اشاره به اینکه شهرک پیکان شهر جزو بافت‌های فرسوده نمی‌باشد می‌گوید: از جمله مواردی که موجب فرسوده شناخته شدن بافت‌های شهری می‌شود میزان جمعیت پذیری، عرض گذرهای موجود درون شهرک و قدمت ساختمان است.

به همین دلیل این شهرک جزو بافت فرسوده محسوب نمی‌شود و تنها به نوسازی نیاز دارد. حال تمامی ساکنین این شهرک برای نوسازی و بهسازی محل زندگی خود می‌توانند با مدارک مالکیت و در دست داشتن سند زمین ملکی خود را از طریق وکالت به یک نفر پیگیر تشکیل پرونده‌ تخریب و نوسازی ساختمان‌های مسکونی خود باشند.

همچنین مراحل نوسازی فاز به فاز است و با رعایت ضوابط و قوانین معماری صورت می‌گیرد و نیز شامل ایجاد فضای سبز، پارکینگ و سرانه خدماتی هم می‌شود تا مردم در رفاه کامل به سر ببرند.
 
*نیم نگاهی به شهرکی که بسیار فرسوده است

حال با نگاهی اجمالی به مشکلات اهالی شهرک پیکان شهر امیدواریم مسئولان ذیربط هرچه سریعتر و بدون مانع تراشی برای ساکنان آنجا قدمی راهگشا بردارند و حل سریع مشکلات عمرانی، شهری و خدماتی این منطقه را در اولویت‌های کاری خود قرار دهند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار