همدان؛

افزایش بارش ها با بارور شدن ابرها

کارشناس مرکز تحقیقات مرکزملی ومطالعات باروری ابرها گفت: در صورت باروری ابرها در حدود 10 الی 15 درصد به بارش استان اضافه خواهد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازهمدان؛ خلیلی با اشاره به اینکه گزارش کاملی از روند تحقیقات وارزیابی امکان سنجی باروری ابرها در استان صورت گرفته افزود: درصورت فراهم نمودن امکانات سه اولویت بارش در استان مشخص شده است که طبق ارزیابی می توان در حدود 10 الی 15 درصد به بارش استان اضافه نمود.

وی یکی از مشکلات استان را درخصوص اجرای این طرح نبود رادار هواشناسی عنوان کرد وافزود: اگر بخواهیم که راندمان کار را بالا ببریم احتیاج به این رادار داریم.

همچنین مدیرمرکزملی تحقیقات ومطالعات باروری ابرها گفت: متاسفانه پس از حدود 15 سال فعالیت مرکز هنوز 2 هواپیما در اختیار ما است که حداقل به 4 هواپیما دیگر نیاز داریم تا برای هر بخش کشور یک هواپیما اختصاص داده شود.

محمدمهدی جوادیان زاده افزود: تاکیدکرد: خوشبختانه تمامی مطالعات وپژوهش ها وکارهای اجرای این طرح توسط کارشناسان خبره ایرانی انجام می شود و در این عرصه بروز نیز هستیم.

وی گفت: شایعاتی در خصوص اینکه مواد بارورکننده ابرها (یدید نقره) اثرات بدی روی محیط زیست ومحصولات کشاورزی دارد که این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و آن را تکذیب میکنم زیرا این مواد هیچگونه اثر بدی بر روی محیط زیست ندارد.

انتهای پیام/ی
برچسب ها: همدان ، باروری ، ابرها ، بارش ، درصد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.