شیراز؛

تاثیر خواب به موقع در رشد، تنظيم ساعت زيستي دروني و سلامت كودك

مي توان با برنامه ريزي دقيق و حساب شده مشکلات معمول کودکان در خصوص صبح زود بیدار شدن را به کمترین ميزان ممکن رساند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛ دکتر رزیتا بخشی زاده شیرازی مسئول واحد سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص تنظیم ساعت خواب کودکان پس از پایان  تعطیلات و شروع سال تحصیلی جدید، گفت: ميزان خواب براي سنين مختلف متفاوت است، به طور معمول بزرگسالان يك سوم عمرشان را در خواب سپري مي كنند و بايد دقت داشته باشيم نياز كودكان و نوجوانان بيش از این است.
 
وی با بیان اینکه كودكاني كه خوابشان كافي است در طول روز خلق و خوي خوبي دارند، اظهار داشت: این کودکان ارتباطات اجتماعي مناسب تري برقرار مي كنند و عملكرد درسي شان نيز بهتر از كساني است كه به ميزان كافي نمي خوابند.  

دکتر بخشی زاده تصریح کرد: ساعت خواب کودکان در هفت سالگي و همزمان با شروع درس و مدرسه 9 تا 10 ساعت است که اين ميزان به تدريج كاهش مي يابد و در نوجواني به هشت ساعت مي رسد.  

مسئول واحد سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به جذابیت دنیا برای بچه ها که باعث می شود در مقابل خوابيدن مقاومت مي كنند، گفت: کودکان از مشكلات و عوارض ناشي از بی خوابی و کم خوابی آگاه نيستند، اين مساله تا نوجواني همراه كودكان باقي مي ماند، به طوري كه در سنين نوجوانی معمولا ميزان خواب كافي و  روند خواب در ساعات نامناسب است، يعني آنها هر زمان بتوانند، تا نيمه هاي شب بيدار مي مانند و تا نزديك ظهر مي خوابند، عادت به چنين شيوه هايي هم براي كودكان و هم نوجوانان دردسرساز است و مي تواند سلامت جسمي و روحي آنها را تحت تاثير قرار دهد.
 
وی با توصیه به اینکه هيچ وقت ناگهان كودك را هنگام انجام فعاليت هايي مانند بازي كردن يا صحبت با هم سن و سالان به رختخواب نبريد، ادامه داد: اگر كودك را قبل از خواب براي رفتن به رختخواب آماده كنيد، از نظر رواني مشكلات و گرفتاری هایی كه هنگام خوابيدن ايجاد مي شود، کمتر است، البته اين كار چندان دشوار نيست و مي توان به شيوه هاي ساده اي كودك را آماده خواب کرد.

دکتر بخشی زاده در این خصوص، توضیح داد: مثلا چند دقيقه قبل از خواب به کودک بگوييم ساعت خوابش نزديك است، اين روش به ویژه براي دانش آموزان دبستاني و پيش دبستاني كه درك دقيقي از زمان ندارند، بسيار مفيد است، همچنين مي توانيد فعاليت خاصي مانند شام خوردن، اتمام برنامه تلويزيوني را تعيين كنيد تا كودك بداند پس از آن، بايد به رختخواب برود.

این کارشناس سلامت کودکان، افزود: براي انجام كارهاي قبل از خواب مانند مسواك زدن و پوشيدن لباس خواب، به كودك كمك كنيد تا او به تدریج براي خواب آماده شود، زماني كه كودك در رختخواب دراز مي كشد، بهتر است والدين با داستان گفتن يا مرور كردن اتفاقات خوشايند روزانه با لحني آرام، كودك را آماده خواب كنند، به او شب به خير بگويند و از او جدا شوند.  
 
دکتر بخشی زاده با بیان اینکه بايد يادمان باشد قبل از خواب، در مورد اتفاقات هيجان انگيز و منفي با كودك صحبت نكنيم، تاکید کرد: قبل از خواب به هيچ وجه زمان مناسبي براي تنبيه لفظي كودك به دليل اشتباهات روزانه اش نيست، پدر و مادر بايد در مورد ساعت خواب كودك، قاطع و هم راي باشند تا او بداند بايد سر ساعت خاصي بخوابد، اين كار به رشد، تنظيم ساعت زيستي دروني و سلامت كودك كمك مي كند، همچنين اين موضوع از نظر روان شناختي نيز الگويي براي آموزش نظم است.  

وی افزود: يكي از شرايط علاقه مندي كودك به خواب درست و به موقع، آماده بودن محيط مناسب هنگام خواب است، به اين معنا كه همه بچه ها تقريبا با هم هماهنگ باشند و در ساعتي مشخص بخوابند و بزرگسالان هم بدون سر و صدا و ايجاد مزاحمت براي كودك، كارهايشان را دنبال كنند تا آرامش خانه حفظ شود.

مسئول واحد سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس دانشگاه علوم پزشکی شیراز توصیه کرد: فراموش نكنيم خوابيدن كودك كنار والدين، به هيچ وجه مناسب نيست و براي رشد كودك مشكل ساز مي شود، بنابراین بهتر است كودك را به تدريج در فاصله هاي دورتر از رختخواب خود بخوابانيم تا او هم به اين شيوه عادت كند و بياموزد بايد در جايي جدا از والدین بخوابد.  

دکتر بخشی زاده یادآور شد: اگر احساس مي كنيد استفاده از اين روش ها كمكي به شما نكرده، نا اميد نشويد و دو هفته به كمك همسرتان اين نكات را رعايت كنيد تا كودك كم كم بياموزد به موقع به رختخواب برود، اما چنانچه پس از اين مدت همچنان مشكلات وجود داشت، ابتدا براي بررسي وضع جسماني كودك به متخصص اطفال مراجعه كنيد و اگر در اين زمينه هم مشكلي نبود، از روانپزشك يا روان شناس كودك كمك بگيريد.

انتهای پیام/س



برچسب ها: خواب ، رشد ، زیستی ، کودک ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.