آیت‌الله آملی لاریجانی:

مسیر اصلی دانشگاه امام صادق اسلامی کردن علوم است/ اعطای حکم ریاست دانشگاه به فرزند مرحوم مهدوی‌کنی

رئیس دستگاه قضا گفت: مدعی نیستیم علوم پایه را می توان اسلامی کرد اما این امر نسبت به علوم انسانی قطعا باید صورت گیرد.

آیت‌الله لاریجانی: مسیر اصلی دانشگاه امام صادق اسلامی کردن علوم است/اعطای حکم ریاست دانشگاه امام صادق به فرزنده مرحوم مهدوی کنیبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه امام صادق (ع) ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم مهدوی کنی رئیس سابق دانشگاه امام صادق (ع)، ایشان را مجاهد صادق فی‌سبیل‌الله و فقیهی بصیر نامید و  گفت: ایشان در طول زندگی انقلابی و دینی خود تلاش ها و مجاهدت هاس صادقانه و تحول‌آفرین بسیاری داشتند که لازم است قدردانی زحمات ایشان باشیم.

وی در ادامه ضمن سپاس‌گذاری صمیمانه از مقام معظم رهبری به دلیل انتصاب اعضای جدید جامعه‌ الامام الصادق (ع) ابراز امیدواری کرد که منصوبین ایشان بتوانند وظایف محوله را به درستی و به خوبی ایفا کنند.

رئیس دستگاه قضا در ادامه افزود: مسیر اصلی دانشگاه امام صادق (ع) اسلامی کردن علوم انسانی بوده و هست.

وی تصریح کرد: برخی در ابتدای انقلاب ساز مخالف می زدند و با ارائه از بی‌طرفی علوم و دانش ها ادعا می کردند که علوم انسانی را نمی توان اسلامی کرد اما حقیقت جز این است زیرا نوع نگاه اسلام به انسان متفاوت است.

آملی لاریچانی اضافه کرد: البته ما نیز باید اسلامی کردن علوم انسانی را مورد توجه بیشتر قرار می دادیم و در این زمینه کار بیشتری می کردیم اما متاسفانه تاکنون اقدام جامع و شایسته‌ای ضورت نداده‌ایم و جا داشت بعنوان معتقدین به دین اسلام فعالیت و اقدام بیشتری داشتیم.
رئیس قوه قضائیه افزود: البته ما مدعی نیستیم که علوم پایه مثل ریاضی را می توان اسلامی کرد اما این امر قطعا نسبت به علوم انسانی می‌تواند و البته باید صورت بگیرد.

رئیس جامعه الامام الصادق تصریح کرد: البته اینکه ما علم انسانی اسلامی داشته باشیم، منوط به شناخت ماهیت و مقومات علم است زیرا تفسیر بسیاری از فلاسفه غربی از علوم انسانی، مادی و حتی گاه جنسی است اما اسلام به انسان و وجود وی نگاه متفاوتی دارد و به همین دلیل هم باید ماهیت علوم انسانی را به درستی و به خوبی بشناسیم.

آملی لاریجانی تاکید کرد: البته در این مسیر باید کار جهادی صورت بگیرد که این حرف، برخواسته از سالها  کار حوزوی است، ما باید حرف‌ها را دقیق بفهمیم و دقیق بشناسیم.

رئیس دستگاه قضا افزود: ما باید درباره ماهیت علم بسیار کار  کنیم تا بستر تحولات جدید ایجاد شود در همین راستا رهنمودهای مقام معظم رهبری و اندیشه های مرحوم مهدوی کنی مبنای کار ما در این دانشگاه خواهد بود زیرا این دانشگاه قرار است مدیران لایق برای نظام اسلامی تربیت کند به همین دلیل هم کار آموزشی در این دانشگاه بسیار حساس است.

آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: باید به تعبیر قرآن به معنای واقعی انسان پی ببریم و در عین حال باید تربیت انسانی داشته باشیم باید به موضوعات و عوالم ماورایی و الهی توجه داشت زیرا این نکته‌ای است که تفکر غربی از آن بی‌بهره است.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: باید پیوندمان با حقیقت هستی را همواره باید مد نظر داشته باشیم و اگر می خواهیم به سعادت برسیم تمام زندگی ما باید رنگ و بوی الهی به خود بگیرد.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: انسان دائما در حال تغییر و تحول است و حتی بعد از موت هم حیات جدیدی خواهد داشت، قرآن به ما نشان می دهد که مسیر سیر انشان چیست و اینکه چگونه خداوند را ملاقات کنیم بستگی به اعمال و رفتار خود ما دارد.

آملی لاریجانی تصریح کرد: باید تقوای الهی در تمام جنبه ها و ابعاد زندگی ما حاکم باشد و رسوخ و نفوذ کند و به جوانان توصیه می کنم از خود بگذرند و حق را دریابند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به برخی از فرمایشات امام علی‌(ع) گفت: ایشان می‌فرمایند دنیا جای ماندن نیست و دیر یا زود باید عالم خاکی را ترک کرد و اگر این باور برای ما جا بیافتد نورانی شده‌ایم.

وی در پایان افزود: باید تلاش کرد و به خوبی دانش اندوخت و من امیدوارم خداوند به شما دانشجویان عزیز و استادان محترمتان در راه کسب علم  و دانش توفیق روز افزون دهد.

گفتنی است در پایان این مراسم حکم ریاست جدید دانشگاه امام صادق (ع) بنا بر تصمیم هیئت امنای جامعه الامام الصادق (ع) به حجت‌الاسلام و المسلیمن سعید مهدوی کنی فرزند مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی اعطا شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار