بهره‌برداری از اولین بندر خشک در نزدیکی تهران/ سرمایه‌گذاری 25 میلیارد یورویی در حوزه حمل و نقل و شهرسازی

چهار بندر خشک در حال ساختن است که یکی از این بنادر خشک در نزدیکی تهران به زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

بهره‌برداری از اولین بندر خشک در نزدیکی تهران در آینده نزدیکبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی امروز اولین نشست خبری خود را بعد از گذشت دو سال از دولت یازدهم برگزار کرد.

بر اساس این گزارش؛ این نشست خبری در رابطه با فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل، مسکن و شهرسازی است که در 11 و 12 مهر ماه امسال برگزار می‌شود.

عباس آخوندی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بندر خشک در موافقتنامه با اسکاپ تعریف شده و پنج بندر در دست اقدام است.

وی در ادامه افزود: آیین‌نامه‌ای در ترابری به تصویب رسیده و عملیات اجرایی یک بندر خشک در نزدیک تهران در دست اقدام است و به زودی این بندر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

در ادامه وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه فصل جدیدی از نظم و امنیت منطقه‌ای و جهانی با اجرایی شدن موافقتنامه 1+5 در ایران شروع خواهد شد، گفت: پس از سالها کشمکش و نهایتا جهان وضعیت ایران را پذیرفت و به قدرت‌های منطقه‌ای ایران ایمان آوردند.

آخوندی یادآور شد: این نظم قابل احترام است و پذیرش حقوق ملت‌ها پایه اصلی کار خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ما به عنوان یک قدرت منطقه‌ای به حقوق ملت خود واقف هستیم و هم به مسئولیت‌های ملت در منطقه در حوزه‌های عمران و آبادی ایران پایبند هستیم.

آخوندی تصریح کرد: ما فکر می‌کنیم شکرانه این قوت و توان آن است که در جهت فراوانی و آبادانی کشور فعالیت کنیم و به هیچ وجه اقدام به انتقام‌گیری دست نخواهیم زد و از اقدامات خشونت‌آمیز پرهیز خواهیم کرد.

آخوندی با اشاره به اینکه ما به عنوان یک وزارتخانه عملیاتی و اجرایی در چهارچوب سیاست‌های کلی اولین گام را در جهت نوسازی در سطح ملی و بین‌المللی برخواهیم داشت و در قالب یک همکاری بین‌المللی و گسترده فعالیت خواهیم کرد.

وی یادآور شد: اولین کنفرانس جلب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در صنعت حمل و نقل، مسکن و شهرسازی در تاریخ 11 و 12 مهر ماه مصادف با سوم و چهارم اکتبر برگزار خواهد شد و این کنفرانس در هشت زمینه اقدام به جلب مشارکت سرمایه‌گذاری خواهیم کرد.

آخوندی توضیح داد: حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی، توسعه شهری، صرفه‌جویی در مصرف انرژی صنایع بندری و صنایع فرودگاهی، سرمایه‌گذاری‌ها انجام خوهد شد و در این کنفرانس 121 پروژه برای سرمایه‌گذاری عرضه خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این حجم سرمایه‌گذاری معادل 25 میلیارد یورو است گفت: البته این حجم سرمایه‌گذاری مربوط به پروژه‌هایی است که در گام اول عرضه می‌شود و به طور مطمئن پروژه‌های بعدی در گام‌های بعدی عرضه می‌شود.

وی یادآور شد: مبنای اصلی کار ما سیستم اقتصادی مشارکت بخش خصوصی و عمومی است به همین منظور چندین روش در نظر گرفته شده که عبارت است از سیستم‌هایBOT، BLT و سیستم‌های اجاره به شرط تملیک است.

 آخوندی در خصوص سیستم‌های BOT گفت: پروژه‌هایی که در اختیار سرمایه‌گذاران هستند همانند آزادراه‌ها، آن امکان وجود دارد که سازنده تأسیساتی را تأسیس کند و از طریق عوارض و یا خدمات توافق شده آنها را در اختیار قرار دهد.

وی در مورد سیستم BLT گفت: سازنده تأسیساتی را تأسیس می‌کند و وزارتخانه نیز بلافاصله آن را اجاره و یا لیزینگ می‌کند از طریق اجاره به شرط تملیک پول آن را مستهلک می‌کند و سیستم اجاره به شرط تملیک نیز سرمایه‌گذاران تأسیساتی را ایجاد می‌کنند و به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار بهره‌برداران قرار می‌دهند.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص پروژه‌های بزرگی  که قرار است در این همایش معرفی شود توضیح داد و گفت: شرکت عمران شهرهای جدید 35 پروژه در قالب مجتمع‌های مسکونی، تجاری مترو در اختیار در دو شرکت فرودگاه‌ها و نیز پروژه‌های بزرگی از جمله پروژه ترمینال ایرانشهر در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی را قرار است معرفی کند. شرکت زیرساخت‌ها نیز شش پروژه ریلی و 5 پروژه آزادراهی را معرفی خواهد کرد سازمان راهداری سه پروژه، بنادر 22 پروژه در قالب ساخت بنادر و پس کرانه، راه‌آهن 15 پروژه ریلی و فرودگاهی 23 پروژه، توسعه شهری 3 پروژه و در حوزه بازسازی ساخت و شرکت‌های هواپیمایی نیز سه پروژه در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری معرفی خواهد شد.

آخوندی افزود: کشورهایی که در این همایش اعلام آمادگی کردند عبارت است از فرانسه، اسپانیا، فنلاند، کره جنوبی، بلژیک، ترکیه قطر، امارات روسیه و چین تا به امروز ثبت‌نام کرده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه باید بتوانیم در حوزه درون شهری برای بهبود ترافیک، مترو برای ارتباط پیدا کردن با تمامی نقاط راه‌اندازی کنیم گفت: در برنامه داریم که حمل و نقل ریلی و حومه‌ای را گسترش دهیم و تا به امروز در شهرهای پاکدشت، قم، اسلامشهر و قزوین قطار حومه‌ای راه‌اندازی کرده‌ایم که در آینده نزدیک نیز این مسیرها را توسعه خواهیم داد.

وی اظهار داشت: در زمینه ناوگان حمل و نقل هوایی و در حوزه‌های زیرساخت، تجهیز سیستم ناوبری مذاکرات گسترده‌ای با کشورهای دست اول انجام داده‌ایم و تفاهم‌نامه اولیه را نیز منعقد کرده‌ایم که در حال حاضر منتظر تأیید توافقنامه هستیم.

***نیازهای هوایی به بوئینگ و ایرباس ارسال شده است

وی با اشاره به این که برآوردهای اولیه از نیازهای کشور به هواپیما تا سال 2020 انجام شده است، گفت: این برآوردها در اختیار بوئینگ و ایرباس قرار داده شده و اعلام کرده‌ایم که کشور به چه میزان نیاز به هواپیما دارد که البته برای هواپیماها با برخی از شرکت‌های بزرگ هواپیمایی مذاکراتی را انجام داده‌ایم که به زودی اقدامات اولیه انجام می‌شود.
 
***ارائه حقوق مسافر برای جبران تاخیرات هواپیما

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر تأحیرات هواپیماها  گفت: برای دفاع از حقوق شهروندان و مسافران آیین‌نامه حقوق مسافر را تصویب و ابلاغ کرده‌ایم گفت: کشور در شرایط سختی به سر می‌برد البته ما در این خصوص آیین‌نامه حقوق مسافر را ابلاغ کرده‌ایم و تمامی شرکت‌های هواپیمایی و ایرلاین‌ها موظف به اجرای این آیین‌نامه هستند.

وی اظهار داشت: برای توسعه بندر چابهار از طریق دریای عمان یک محور جدید را راه‌اندازی کرده‌ایم و از این محوررا از دریای عمان تا چین نوسازی خواهیم کرد که در این خصوص با کشورهای هند و چین مذاکراتی را انجام داده‌ایم.

وی یادآور شد: ایران با کشورهای مختلف در حوزه‌های ریلی و شبکه آزادراهی توافقاتی را انجام داده‌‌‌اند به همین خاطر ما طی دو سال گذشته در تسهیل عبور و مرور و ارتباطات جاده‌ای فعالیت‌هایی را انجام داده‌ایم با کشور ترکمنستان و آذربایجان نیز جلساتی را برگزار کرده‌ایم.

آخوندی توضیح داد: طی مذاکراتی که با شرکت‌های هواپیمایی خارجی انجام داده‌ایم که البته هنوز این مذاکرات نهایی نشده است یک بسته‌ای را مبنی بر اینکه هواپیماهایی را به صورت اجاره به شرط تملیک وارد کشور نماییم تا فشاری از لحاظ مالی به شرکت‌های هواپیمایی داخلی وارد نشود و این هواپیماها در اختیار ناوگان هوایی کشور قرار گیرد.


** بورس کالا یک کالای استاندارد برای ورود به بورس نیست
آخوندی در خصوص بورس مسکن نیز گفت: بورس مسکن یک کالای استاندارد نیست بنابراین وارد کردن آن به بورس کشور به طور کامل اشتباه است و بورس کالا برای ساختمان‌ها و نهادهای عمومی دولتی یک بازار جدید را ایجاد خواهد کرد. 

** وجود 122 هزار کامیون با عمر بالای 25 سال در کشور 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در حوزه مصرف انرژی ما نیاز به نوسازی ناوگان جاده‌ای داریم، گفت: متأسفانه 122 هزار کامیون با عمر بالای 25 سال در کشور وجود دارد که کامیون‌های نسل جدید دو برابر آنها کارایی دارند و مصرف انرژی آنها بسیار پایین است. ما باید سعی کنیم که ناوگان‌های ریلی و جاده‌ای را در حوزه مسافری به صورت کامل نوسازی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما مصمم هستیم که یک تعامل سازنده و برد- برد با کشورهای خارجی داشته باشیم و یک بازسازی در حوزه ساختاری و نظام مالی خود داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا صادقی
۲۳:۱۲ ۲۹ شهريور ۱۳۹۴
بندر خشک ما را یاد دکل مجازی می اندازد
آخرین اخبار