استاندار سمنان: آماده همکاری با تاجیکستان در زمینه‌های مختلف هستیم

محمد وکیلی در نشستی با حضور سفیر تاجیکستان گفت: در زمینه برپایی نمایشگاه توانمندی‌های استان، تربیت دانشجو و بازسازی و انجام ساخت و ساز در تاجیکستان آمادگی داریم.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، استاندار استان سمنان در نشست صمیمانه با سفیر تاجیکستان گفت: در زمینه برپایی نمایشگاه توانمندی‌های استان، تربیت دانشجو و بازسازی و انجام ساخت و ساز در تاجیکستان آمادگی داریم.

محمد وکیلی استاندار سمنان در این جلسه، این استان را ایران کوچک و استانی چهار اقلیم و کلکسیون معادن کشور نامید و به وجود 42 ماده معدنی در استان اشاره کرد و گفت: این استان دارای یک هزار و 500 واحد صنعتی فعال است. 

استاندار سمنان با بیان اینکه 17 هزار هکتار باغ پسته و بزرگترین باغ گردوی جهان در استان سمنان قرار دارد، اظهار داشت: این استان جزیره گویش‌هاست و می‌توان تبادلات فرهنگی مناسبی در این زمینه با تاجیکستان داشت.

عباس هنربخش رئوف رئیس دانشگاه سمنان نیز در این نشست با اشاره به برگزاری کرسی زبان و ادبیات فارسی در کشورهای فرانسه، مجارستان و سوریه توسط دانشگاه سمنان گفت: این استان آمادگی تبادل استاد و دانشجو را با تاجیکستان دارد. رئیس اتاق بازرگانی،صنایع ، معادن و کشاورزی سمنان نیز گفت: از 200 هزار تن تولید سالانه پسته در کشور، 40 هزار تن به استان سمنان و از این مقدار 35 هزار تن به دامغان اختصاص دارد و بیشتر صادرات استان در زمینه پسته تازه است. 

علی اصغر جمعه‌ای نیز افزود: کشور تاجیکستان یکی از کشورهای هدف اتاق بازرگانی سمنان است و بخش خصوصی استان به دنبال سفر به این کشور و نشان دادن توانمندی های سمنان به تاجیکستان است. 

وی با اشاره به آغاز روند بازسازی کشور تاجیکستان گفت: اتاق بازرگانی سمنان در زمینه تامین مصالح بازسازی و ساخت و ساز این کشور آمادگی کامل دارد. وی افزود: استان سمنان می‌تواند در زمینه نساجی، آهن و فولاد و شوینده ها همکاری نزدیک با تاجیکستان داشته باشد. 

سفیر تاجیکستان در ایران نیز از مسئولان دستگاههای اجرایی استان سمنان برای شرکت در نمایشگاه تاجیکستان در 14 اکتبر و معرفی توانمندی های استان سمنان دعوت کرد.

نعمت الله امام زاده گفت: کشور تاجیکستان به دلیل تشابه فرهنگی و دینی با ایران به دنبال رشد همکاری و تعامل با این کشور است. وی سمنان را منطقه چهار فصل و مرکز معادن ایران دانست و گفت: کشور تاجیکستان آماده همکاری با استان سمنان است. 

سفیر تاجیکستان در ایران برای شرکت در دومین جشنواره ملی پسته در دامغان، به استان سمنان سفر کرده بود. نعمت الله امامزاده همچنین اظهار داشت: این کشور آمادگی اعزام سالانه 250 دانشجو به ایران را دارد. وی با بیان اینکه یکی از محورهای راهبردی این کشور، آموزش دانشجویان در رشته های تخصصی است گفت: ایران می تواند در این زمینه همکاری مناسبی با تاجیکستان داشته باشد. وی افزود: در حال حاضر 122 دانشجوی تاجیکستانی در تهران، تبریز، همدان و شیراز در حال تحصیل هستند و تاجیکستان نیز آمادگی پذیرش 70 دانشجوی ایرانی را به طورسالانه دارد. 

امام زاده یکی از نیازهای اصلی این کشور را آموزش پزشک متخصص عنوان کرد و اظهار داشت: تاجیکستان به دلیل نداشتن متخصص زمین شناسی نیز تاکنون نتوانسته از ظرفیت معادن و کوهستان های این کشور بهره برداری مناسب کند. وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در زمینه برنامه این کشور برای رشد گردشگری دو کشور گفت: امکان رشد گردشگری دو کشور وجود دارد و استان سمنان نیز می تواند گردشگران بسیاری را از کشور تاجیکستان به خود جلب کند. 

سفیر تاجیکستان در ایران با بیان اینکه تعداد گردشگر خارجی تاجیکستان به طور متوسط سالانه 300 هزار نفر است، افزود: این تعداد در برابر بیش از چهار میلیون گردشگر سالانه ایران اندک است و باید ارتقا یابد. تاجیکستان به مرکزیت شهر دوشنبه از کشورهای آسیای میانه است که مردمش به زبان فارسی سخن می گویند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار