سینما در هفته‌ای که گذشت؛

از پاسخ وزیر ارشاد به حواشی سینما تا بازگشت سوپر استار دهه 70

از پاسخ وزیر ارشاد تا بازگشت سوپر استار دهه 70 در فیلم سینمایی، وریر ارشاد در مورد حواشی سینما به خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از پاسخ وزیر ارشاد به حواشی سینما تا بازگشت سوپر استار دهه 70 در فیلم سینمایی وزیر ارشاد برای چندمین بار در مورد حواشی فیلم ها و سینما به خبرنگاران پاسخ داد.

*اظهارات جدید وزیر فرهنگ به حواشی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باز هم درباره فیلم «قصه‌ها» مورد پرسش قرار گرفت؛ وی همچنین اظهاراتی را درباره فیلم «محمد رسول‌الله»، فیلم قصه ها، جشنواره بین المللی فجر و جشنواره کودک و نوجوان مطرح کرد.

وی درباره میزان فروش فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» گفت:‌من آخرین وضعیت فروش را اطلاع ندارم، ولی می‌دانم تا یک هفته قبل حدود سه میلیارد تومان فروش داشته است. این فیلم در حدود 140 سالن نمایش داده می‌شود و به عربی هم دوبله شده و زیرنویس انگلیسی هم دارد و قرار است در خارج از کشور به نمایش دربیاید.

وی درباره  فیلم «قصه‌ها» گفت: فیلم «قصه‌ها» مشکلی ندارد. سینمای اجتماعی خیلی نمی‌تواند برکنار از مسائل اجتماعی باشد. یعنی نمی‌تواند چشمش را بر روی آن چه که در جامعه و اطراف آن می‌گذرد ببنند و به آن توجه نکند. همان‌طور که نویسندگان که کتاب می‌نویسند و نشریات و مطبوعات ما نمی‌توانند برکنار از مسائل اجتماعی باشند. این فیلم نیز فیلمی است که مسائل و مشکلاتی که در جامعه وجود دارد را به تصویر کشیده است.

وی در خصوص جشنواره بین المللی فجر و تولید مشترک  اظهار داشت: در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر که اردیبهشت‌ماه برگزار شد قراردادهایی با کشورهای خارجی امضا کردیم تا فیلم‌های مشترک تولید کنند و در این صورت طبیعی است که در فیلم‌های مشترک هم بازیگرانی از ایران و هم از خارج از کشور حضور پیدا کنند.

جنتی درباره تفکیک جشنواره فیلم کودک و نوجوان و انتقاداتی که به آن وجود دارد، تصریح کرد:‌ این جشنواره سابقه 28-29 ساله دارد که در بعضی از سال‌ها در اصفهان و در بعضی سال‌ها در همدان برگزار شده است.الان براساس بررسی‌های کارشناسی که صورت گرفته نهایتا به این نتیجه رسیده‌ایم که فعلا به صورت آزمایشی بخش کودک آن را از بخش نوجوان جدا کنیم. لذا در اردیبهشت ماه بخش کودک در اصفهان برگزار می‌شود و فعلا بخش نوجوان در همدان. این یک کار آزمایشی است یعنی بعد از جشنواره ارزیابی می‌کنیم که اگر کار موفق بود، طبیعتا به همین منوال ادامه می‌دهیم و اگر معلوم شد که کار دچار اشکالات است قطعا از سال‌های آینده دوباره این دو بخش تلفیق خواهند شد.

*فروش فیلم محمد رسول‌الله از مرز 4 میلیارد تومان گذشت

فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) به کارگردانی مجید مجیدی در طی 16 روز نمایش فروش بیش از 4 میلیارد تومان دست یافت.

فروش این فیلم در روز جمعه 20 شهریور در تهران 217 میلیون تومان بوده است و در شهرستان بیش از 240 میلیون تومان رسیده است.

فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) به کار گردانی مجید مجیدی در 40 سینمای تهران و 88 سینمای شهرستان اکران شده است.

*جدیدترین مجوزهای سینمایی که صادر شد

در جلسه 15شهریور شورای پروانه نمایش خانگی که با حضور اکثریت اعضاء برگزار شد،با عرضه 8 عنوان فیلم خارجی، 2 عنوان فیلم هنر وتجربه ، یک عنوان فیلم مستند موافقت کرد.

بر اساس جلسه 15 شهریور شورای پروانه نمایش خانگی که با حضور اکثر اعضا برگزار شد، با ساخت فیلم‌نامه‌های "پارمیدا " به تهیه کنندگی میثم معراجی و به‌ کارگردانی آرش سنجابی ، " نورا " به تهیه کنندگی امیر سید زاده و به کارگردانی وحید پرشاد، " تصمیم" به تهیه کنندگی مسعود دلیری و به کارگردانی محمدعزیزی، موافقت به عمل آمد.

همچنین با ساخت یک عنوان فیلم داستانی کوتاه و یک عنوان مجموعه مستند نیز موافقت به عمل آمد.

در جلسه 16شهریور که با حضور اکثریت اعضای شورای پروانه نمایش فیلم های سینمایی برگزار شد،مجوز نمایش 2 فیلم : «متولد 65» به کارگردانی مجید توکلی و «دلتا ایکس» به کارگردانی و نویسندگی علیرضا امینی صادر شد.

*موافقت شورای ساخت با 4 فیلم نامه

فیلم‌نامه‌های «مرگ برکه» به کارگردانی علی کلانتری، «گروه آلما» به کارگردانی و نویسندگی عباس مرادیان زبان موسیقی(، «پنجاه کیلو آلبالو» به تهیه‌کنندگی مصطفی شایسته و به کارگردانی مانی حقیقی و «شب به خیر تهران» به کارگردانی و نویسندگی پیام زین العابدینی موافقت شورای ساخت سازمان سینمایی را بدست آوردند.

*موافقت شورای ساخت با 2 فیلم‌نامه

فیلم‌نامه‌های « نمره اخلاق بیست» به کارگردانی محسن قرایی و « ایستاده در غبار» به کارگردانی و نویسندگی محمد حسین مهدویان موافقت شورای ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.

*سفر «ناهید» به مقدونیه 

فیلم  «ناهید» نخستین اثر سینمایی آیدا پناهنده پس از حضور در شصت‌و‌هشتمین دوره جشنواره فیلم کن و کسب جایزه «آینده درخشان»در بخش نوعی نگاه این فستیوال، در ادامه حضور بین‌المللی خود در بخش مسابقه رسمی سی و ششمین دوره جشنواره ماناکی در کشور مقدونیه شرکت می‌کند.

جشنواره ماناکی  قدیمی‌ترین جشنواره تخصصی در زمینه هنر فیلمبرداری است. مرتضی قیدی فیلمبردار «ناهید» طبق اعلام سایت این جشنواره، یکی از جوان‌ترین مدیران فیلمبرداری حاضر در جشنواره است که برای رقابت و کسب جایزه دوربین طلایی در این جشنواره حضور دارد.

13 فیلم در بخش مسابقه هستند که در میان آنها نام‌های بزرگی دیده می‌شود که فیلمبرداری فیلم‌های مطرح جشنواره‌های کن، ونیز و برلین را برعهده داشته‌اند.

فستیوال فیلم ماناکی از 18 تا 28 سپتامبر در کشور مقدونیه برگزار خواهد شد.

*حضور هدیه تهرانی در یک فیلم سینمایی 

هدیه تهرانی به‌عنوان مجری طرح و بازیگر اصلی به پروژه «عقربه روی ٢٢٠» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی «علیرضا امینی» پیوست؛ این دومین همکاری این دو هنرمند محسوب می‌شود که به تازگی موفق به دریافت پروانه ساخت شده است.

«عقربه روی ٢٢٠» یک فیلم اجتماعی و در خلاصه داستان آمده است؛ لیلا بعد از سه سال به خاطر فوت پدرش برای چند روز به مرخصی می‌آید که اتفاق بزرگی نگرش و نگاه او را به زندگی دگرگون می‌کند و ... .

*تقدیر از سینماگران نویسنده

برای نخستین بار جشن سینما و کتاب به همت خانه هنرمندان و خانه کتاب در خانه هنرمندان برگزار شد.

در این مراسم از بهروز افخمی، داریوش مهرجویی، شمس لنگرودی، مسعود رایگان، مرجان شیرمحمدی، سیروس ابراهیم‌زاده، کاظم هژیرآزاد، بهاره رهنما، نرگس آبیار، اندیشه فولادوند، لیلا اوتادی و اشکان خطیبی با اهدای لوح تقدیر و کتاب مجموعه آثار استاد محمود فرشچیان تقدیر شد.

*اکران دلتنگی های عاشقانه 

این فیلم چهارشنبه 25‌ام شهریورماه به سرگروهی «اریکه‌ ایرانیان» اکران خواهد شد.

فیلم «دلتنگی‌های عاشقانه» چهارمین فیلم بلند رضا اعظمیان و محصول سال 91 است، در این فیلم محمدرضا فروتن و میترا حجار به ایفای نقش می‌پردازند.

*ظرفیت فیلمخانه ملی ایران تکمیل است

فیلمخانه ملی ایران در حال حاضر مملو از آرشیو فیلم های قدیمی و ابزار قدیمی سینما است و با این حجم گسترده از آثار و ابزار سینمایی دیگر محلی برای افزودن آرشیو سینما باقی نمی ماند.
ساختمان معطل‌مانده فیلمخانه ملی ایران (در باغ فردوس) بزرگترین دغدغه این روزهای مسئولان و پرسنل فیلمخانه ملی ایران است؛ ساختمانی که بخش زیادی از آن تکمیل شده و آنچه باقی‌مانده، نیازمند تامین بودجه‌ای دست‌کم چهار - پنج میلیارد تومانی است.

البته فیلمخانه ملی ایران از سال 1366 درصدد بوده مرکز بزرگی را برای حفظ و نگهداری گنجینه اسناد دیداری و شنیداری ملی ایجاد کند تا این اسناد در مکان مناسب‌تری حفظ و نگهداری شوند. نقشه طرح نهایی این مجموعه و معماری آن از اسفند 1371 توسط مهندسان مشاور آغاز و در نهایت ضلع جنوبی ساختمان باغ فردوس برای ساخت‌وساز انتخاب شد، اما متاسفانه این مکان هنوز به پایان نرسیده است و پایان یافتن آن، همت جدی مسئولان سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را می‌طلبد.

*جایزه بزرگ تولید به 3 فیلم‌ساز اهدا می‌شود

سه فیلم‌ساز در جشنواره فیلم کوتاه تهران جایزه بزرگ حمایت از تولید سه فیلم کوتاه را دریافت خواهند کرد.

فرید فرخنده کیش رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران طی خبری عنوان کرد امسال در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران یک هیئت داوری 30 نفره متشکل از فیلم‌سازان و دست‌اندرکاران فیلم کوتاه به 3 فیلم انتخابی خود "جایزه بزرگ حمایت از تولید 3 فیلم کوتاه" را اهدا خواهند کرد.

*فرصت هفت روزه مستند سازان برای حضور در جشنواره حقیقت

تهیه‌کنندگان و مستندسازان برای شرکت در بخش مسابقه ملی نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، تنها یک هفته فرصت دارند.

طبق آیین‌نامه‌ی این جشنواره، آخرین فرصت برای ثبت‌نام اینترنتی روز 31 شهریورماه است و به این معنا، مستندسازان تنها یک هفته فرصت دارند تا اطلاعات آخرین آثار مستند خود را روی وب‌سایت جشنواره به نشانی www.irandocfest.ir ثبت کرده و کد رهگیری دریافت کنند.

آخرین مهلت تحویل فیلم‌ها به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت هم روز 15 مهرماه اعلام شده است.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای 22 تا 28 آذرماه 1394 و با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار