ادعای جان کورنین: رییس جمهور بعدی آمریکا آزادی کامل دارد که برجام را پاره کند

سناتور جمهوری‌خواه بانفوذ کنگره، توافق هسته ای ایران را برای رئیس جمهورِ بعدی آمریکا الزام آور نمی داند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی اسپن-2، "جان کورنین" -- سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس -- در جلسه سنا که شبکه سی اسپن-2 آمریکا تصاویر آن را به صورت زنده پخش می کرد، درباره توافق هسته ای ایران گفت: "دوستان دموکرات ما به رهبری رئیس جناح اقلیت در سنا، روز گذشته بار دیگر از رأی گیری در خصوص  قطعنامه  "رد توافق هسته ای" امتناع ورزیدند. رای گیری در خصوص قطعنامه "رد توافق هسته ای ایران" نشان خواهد داد سنا مخالف توافق هسته ای ایران است."

وی در ادامه افزود: "اکثریتی از هر دو حزب اصلیِ آمریکا در مجلس سنا و نمایندگان وجود دارد که توافق هسته ای ایران را نمی پذیرند؛ اما دوستانِ دموکراتِ ما تلاش دارند با استفاده از یک ابزار آیین نامه ای به نام "فیلیباستر" -- سخنرانی های طولانی برای ممانعت از رأی گیری درباره یک لایحه، -- مردم آمریکا را از این فرصت محروم کنند که از طریق نمایندگانِ منتخبِ خود به این توافق به طور غیرمستقیم رأی دهند. به نظر من دموکرات ها می کوشند با این مانع تراشی از زیربار "مسئولیت پذیری" شانه خالی کنند." وی موضوع توافق هسته ای ایران را به سناریوی یک فیلم سینمایی تشبیه کرد و گفت: "این فیلم، پایان خوشی نخواهد داشت."

کورنین در ادامه ادعاهای خود گفت: "ایران، کشورِ شماره یک در حمایت از تروریسم بین المللی است. توافق هسته ای ایران، میلیاردها دلار در اختیار این کشور قرار می دهد تا بتوانند کماکان به تأمین مالی تروریست ها و جنگ های نیابتی علیه آمریکا و متحدانِ ما بپردازند. این توافق دارای یک نظام بازرسی قلابی است، زیرا آمریکا را ملزم می کند که 24 روز قبل از انجام هرگونه بازرسی، درخواست خود را اعلام کند تا بتواند سایت های مختلف را در ایران مورد بازرسی قرار دهد."
 
وی در ادامه افزود: " ما پی بردیم که در رابطه با برخی از سایت های نظامیِ ایران، اجازهِ دسترسی به آژانس بین المللی انرژی اتمی داده نخواهد شد؛ اما به جای آن، ایرانیان خودشان آن سایت ها را مورد بازرسی قرار می دهند و سپس نمونه هایی را که برداشته اند به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی که با کمال فرمانبرداری، بیرون دروازهِ این مجتمع های نظامی منتظر مانده اند، تحویل می دهند. این در حالی است که ما می دانیم فعالیت های هسته ای در این سایت های نظامی انجام می شود."
 
جان کورنین تصریح کرد:" توافق هسته ای ایران، باعث تغییر سیاست آمریکا در قبال برنامه هسته ای ایران می شود، زیرا قبلاً سیاست آمریکا این بود که این کشور را از داشتن سلاح هسته ای محروم کند؛ اما اکنون مسیر را برای آنها هموار می کند تا پس از ده یا دوازده سال، به آنان در این خصوص اختیار تام دهد."
 
این سناتور جمهوری‌خواه افزود: "ما اخیرا مراسم یادبود چهارهمین سالگرد واقعه 11 سپتامبر 2001 (20 شهریور 80) را برگزار کردیم. 14 سالِ پیش، ما شاهد حمله ای تروریستی به خاک خود بودیم. از اینرو، این ایده که ظرف ده یا دوازده سال، مسیر دستیابی ایران به سلاح هسته ای را هموار کنیم در مقایسه با 14 سال، زمان چندان طولانی نخواهد بود."
 
جان کورنین گفت: "معنای این مسئله برای کشورهای خاورمیانه این است که آنان نیز روند مسلح کردنِ خود را آغاز خواهند کرد، زیرا آنان احمق نیستند. آنان درک می کنند که ایرانِ هسته ای یک تهدید برای منطقه به حساب می آید. بنابراین، کشورهای سنی مانند عربستان سعودی و دیگران رقابت تسلیحاتی را آغاز خواهند کرد. از اینرو، دورنمای درگیری هسته ای در خاورمیانه آن هم به جای جلیقه های انتحاری یا بمب های دست ساز، باید هرکسیِ را بترساند. با این حال، این دقیقاً همان چیزی است که دوستانِ دموکراتِ ما آن را پذیرفته اند."
 
وی اظهار داشت: "دوستان دموکراتیکِ ما با "فیلیباستر" تلاش دارند سپری محافظ برای رییس جمهور ایجاد کنند تا مجبور نشود از وتوِ خود استفاده کند. اما در حقیقت نمی دانند فرصت مشروعیت بخشیدن به این توافق را دور انداخته اند، زیرا اجازه رأی گیری در سنا در رابطه با آن را نمی دهند."
 
کورنین اظهار داشت: "خوشبختانه، یک خبر خوشِ کوچک این است که این توافق از لحاظ قانونی، پس از پایان  دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، الزام آور نخواهد بود. این یک سند قانونی یا یک معاهده (رسمی) نیست، بلکه صرفاً توافقی سیاسی است. از اینرو، من امیدوارم که رییس جمهور بعدی آمریکا - چه مرد باشد، چه زن - درک کند که آزادیِ کامل دارد و می تواند  این توافق را با هدف مذاکراتی برای توافقی بهتر پاره کند.
 
جان کورنین افزود:" ما در موارد دیگر نیز شاهد این مسئله "فیلیباستر" بوده ایم و دیده ایم که هرگاه دموکرات ها یا حتی جمهوری‌خواهان تلاش کرده اند با توسل به اتلاف وقت لایحه ای را تصویب یا رد کنند، -- به خصوص در رابطه با موضوعات بحث برانگیز و آن هم بر اساس گرایش های حزبی -- معمولاً چنین لوایحی قدرتِ ماندگاری نخواهد داشت، زیرا شما اتفاق نظر و اجماعِ سیاسی لازم را بنا نکرده اید که به آن قدرت ماندگاری دهد. از اینرو، بحث ها و مناقشات همچنان ادامه پیدا می کند."

سناتور جمهوری‌خواه با نفوذ کنگره تصریح کرد: "ما تاکنون زمانِ زیادی را برای مناظره و مباحثه صرف کرده ایم که ضعف های این توافق را مورد تأکید قرار دهیم و خطرهایی را که برای امنیت آمریکا و جهان دربر دارد، نشان دهیم.  چنان که من دیروز نیز به آن اشاره کردم، حامیان این توافق، خودشان در خصوص ضعف ها اتفاق نظر دارند."

جان کورنین در ادامه گفت: "حقیقت این است که دوستان دموکراتِ ما با استفاده از فیلیباستر، این موضوع را به یک مسئله صرفاً حزبی تبدیل کرده اند. بنابراین، خودشان باید مسئولیت پیامدهای منفی این توافق را بپذیرند. زیرا رهبران ایران در زمان مذاکره برای دستیابی به این، فریاد "مرگ بر آمریکا" سرمی دادند و می گفتند که رژیم صهیونیستی ظرف 25 سال آتی حتی روی نقشه جهان نخواهد بود. از اینرو به عقیده من، احتمالِ ضعیف بودن این توافق بسیار زیاد است و تمام مسئولیتِ آن متوجه کسانی خواهد بود که آن را فیلیباستر کردند."
 
جان کورنین مدعی شد: "ایران نقش خود را به عنوان بزرگترین حامیِ دولتیِ تروریسم انکار نکرده یا از آن دست برنداشته است. در حقیقت، تنها کاری که شما لازم است انجام دهید این است که وبسایت وزارت امور خارجه آمریکا مراجعه کنید. این همان وزارتخانه ای است که جان کری، وزیر آن است و او همان کسی است که برای دستیابی به این توافق، مذاکره کرده است. در همان وبسایت به نقش ایران به عنوان یکی از حامیان بزرگ تروریسم بین المللی اشاره شده است. البته پیوندهای ایران به حزب اللهِ لبنان و حمایت های مالی این کشور از حزب الله برای حمله به منافع آمریکا در خاورمیانه، از جمله در سوریه، لبنان، لیبی و عراق کاملاً مستند است و اسناد آن نیز موجود است. تقریباً تمام شیطنت ها، خشونت ها، کشتارها و تهدیدها برای امنیت منطقه که در تمام آن منطقهِ خاورمیانه رخ می دهد، مملو از ردپای ایران است."   

وی در ادامه ادعاهای خود گفت: "ما از طریق برخی از اسنادی که پس از کشته شدن "اسامه بن لادن" به دست آمد، دریافتیم که همکاری های علنی میان القاعده و رژیم ایران در حمله به منافع آمریکا وجود داشته است و من تصور می کنم که گزارشِ این موضوع در روزنامه وال استریت ژورنال در روز گذشته آمده باشد. جالب اینست که ایران نه تنها از انکار این مسائل یا مخفی نگه داشتنِ آن ها خودداری می کند، بلکه با کمالِ افتخار حمایت خود را از خشونت ها در منطقه اعلام می کند."

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار