زمین می‌میرد

لایه ازن زمین را دربرابر اشعه ماورای بنفش خورشید حفظ می‌کند، اما مواد مخرب لایه ازن وقتی وارد اتمسفر می‌شوند، روند واکنش‌های شیمیایی در این ناحیه را از حالت عادی خارج می‌کنند و سبب کاهش ضخامت لایه ازن می‌شوند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان لایه ازن زمین را دربرابر اشعه ماورای بنفش خورشید حفظ می‌کند، اما مواد مخرب لایه ازن وقتی وارد اتمسفر می‌شوند، روند واکنش‌های شیمیایی در این ناحیه را از حالت عادی خارج می‌کنند و سبب کاهش ضخامت لایه ازن می‌شوند.
 
به این شکل اشعه ماورای بنفش خورشید به زمین می رسد و به انسان، حیوانات و گیاهان آسیب جبران ناپذیری می زند. برای نمونه، چنانچه انسان در معرض تابش این اشعه قرار گیرد، به بیماری های مختلفی مانند سرطان پوست و آب مروارید مبتلا می شود. در کل می توان گفت این اشعه توان سیستم دفاعی بدن را کاهش می دهد.
 
علاوه بر این، اشعه ماورای بنفش روی سیستم های آبی نیز اثر می گذارد و سبب اختلال در فعالیت فیتوپلانکتون ها می شود که نقش مهی در حیات آبزیان دارند. فیتوپلانکتون ها را باید اولین حلقه زنجیره غذایی در اقیانوس و دریاها دانست و با توجه به این که این پهنه های آبی حدود 30 درصد پروتئین مورد نیاز انسان را تامین می کنند، باید نگران کاهش جمعیت آبزیان تحت تاثیر تخریب لایه ازن بود و تاثیر این اشعه بر محصولات کشاورزی را نیز نباید نادیده گرفت، زیرا اشعه ماورای بنفش فعالیت های فتوسنتز را نیز دچار مشکل خواهد کرد و در نتیجه انسان با کاهش محصولات کشاورزی روبه رو خواهد شد.به این ترتیب میزان تولید محصولات استراتژیک مانند گندم، سیب زمینی و برنج کاهش پیدا می کند.
 
این در حالی است که تخریب لایه ازن، سبب افزایش دمای کره زمین خواهد شد. براساس تحقیقات دانشمندان می توان گفت، تخریب لایه ازن تاثیر مستقیم بر افزایش دمای هوا ندارد بلکه سبب تغییر جهت باد در ارتفاع بالا می شود و به این شکل در افزایش دمای کره زمین نقش خواهد داشت. آلودگی شدید هوا را نیز باید یکی از پیامدهای تخریب لایه ازن دانست.

منبع: تابناک
 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار