معاون منابع انسانی قوه قضائیه مطرح کرد

جذب سه هزار و 700 قاضی در طول برنامه پنجم توسعه/ خروج سالانه 200 نفر از دستگاه قضا

حجت الاسلام و المسلمین امینی گفت: در طول برنامه پنجم توسعه توانستیم سه هزار و 700 نفر قاضی را جذب کنیم که هزار نفری که امسال جذب می‌شوند نیز جزو همین سه هزار و 700 نفر هستند.

جذب سه هزار و 700 قاضی در طول برنامه پنجم توسعهبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، «حجت الاسلام والمسلمین علیرضا امینی» معاون منابع انسانی قوه قضائیه امروز (چهارشنبه) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: در برنامه پنجم توسعه قرار بر این شده بود قوه قضائیه 4 هزار قاضی را به صورت سالانه 800 نفر جذب دستگاه قضایی کند.
 
وی ادامه داد: از آنجایی که در طول سالهای بعد از انقلاب نیروهای این قوه در معرض بازنشستگی بودند و ما پستهای بسیار خالی را در این قوه داشته ایم این موضوع را در دستور کار خودمان قرار دادیم و در طول برنامه پنجم توسعه توانستیم سه هزار و 700 نفر را جذب کنیم که هزار نفر امسال نیز جزو همین سه هزار و 700 نفر هستند.
 
معاون منابع انسانی قوه قضائیه درباره نحوه  جذب کارمندان قضائی در دستگاه قضا گفت: ما به دو صورت عمومی و اختصاصی در دستگاه قضا جذب قاضی داریم که روال اداری در جذب عمومی این است که کسانی برای آزمون ثبت نام می کنند که امسال نیز سامانه سازمان سنجش برای ثبت نام باز است و داوطلبان می توانند تا تاریخ دوم مهرماه برای ثبت نام اقدام کنند.
 
وی اضافه کرد: آزمون جذب قضائی امسال در هشتم آبان ماه برگزار می گردد و کسانی که حد نصاب علمی لازم را کسب نمایند به آزمون تشریحی در چهارم دی ماه سال جاری دعوت می شوند که نتایج این آزمون نیز دوم اسفند ماه اعلام خواهد شد و پذیرفته شدگان از نیمه دوم فروردین سال 95 به مصاحبه دعوت خواهند شد.
 
امینی خاطر نشان کرد: بعد از گذراندن مسابقه های علمی افرادی که موفق به کسب نمره شوند به گزینش معرفی می شوند که چندین ماه در آنجا پرونده ی آنها بررسی خواهد شد و بعد از آن به دوره کارآموزی خواهند رفت که این دوره برای دانشگاهیان 12 ماه و برای افراد  حوزوی 8 ماه اضافه تر خواهد بود که بعد از اتمام این دوره و برگزاری آزمون اختبار نهایی ابلاغ قضائی آنها صادر خواهد شد.
 
معاون منابع انسانی قوه قضائیه درباره جذب اختصاصی نیز گفت: درکنار آزمون عمومی به منظور ایجاد انگیزه برای نخبگان حوزوی و دانشگاهی فارغ التحصیلان دانشگاه ها و حوزه های برتری که دارای معدل بالایی نیز هستند از شرکت در آزمون عمومی و تستی و تشریحی معاف و در صورت دارا بودن شرایط مندرج در آیین نامه جذب آنها مستقیماَ خواهد بود.

وی ادامه داد: در دستگاه قضایی به آقایان نسبت به خانم‌ها نیاز بیشتری وجود دارد و بیشتر خانم‌هایی که در دستگاه قضایی فعالیت‌ می‌کنند به عنوان دادیار یا مشاور زن هستند. ضمن اینکه در حال حاضر بین 650 تا 700 نیروی خانم در دستگاه قضایی کار می‌کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه آیا از دانشگاه علوم قضایی هم جذب نیرو داشته‌اید یا خیر گفت: بله ما در سه مقطع لیسانس، فوق‌ لیسانس و دکترا نیرو جذب کرده‌ایم البته دانشگاه عده‌ای را بورس می‌کند که از همان ابتدا کارمند دستگاه قضا می‌شود ولی بخش دیگر نیروهای آزاد هم جذب قوه قضاییه خواهند شد که اخیراً کار گزینش آنها انجام شده است.

امینی با تاکید بر اینکه برای جذب نیروهای قضایی مشکل اعتباری نداریم گفت: اما برای جذب کادر اداری مشکل داریم چرا که حقوق سالیانه آنها را دولت باید پیش‌بینی کند و وقتی آن را نداریم می‌گوییم اعتبار نداریم.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه درخصوص قضاتی که در بیرون از دستگاه قضایی کار می‌کنند گفت: در حال حاضر37 نفر خارج از دستگاه قضا فعالیت می‌کنند و کار غیرقضایی انجام می‌دهند، ضمن اینکه به طور متوسط 200 نفر از دستگاه قضایی خارج می‌شوند.

امینی درخصوص قضاتی که به کار وکالت مشغول می‌شوند گفت: ما در این خصوص منعی نمی‌بینیم که قضات با تجربه در خدمت مردم باشند و در محاکم کار وکالت انجام دهند اما تعصب دستگاهی ما حکم می‌کند که آنها را نگه داریم.

انتهای پیام/



برچسب ها: امینی ، نشست خبری ، قضات ، نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار