مشهد؛

جلوگیری از پیشرفت سرطان گوارش با استفاده از روش های نوین مولکولی

تحقیق پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد نشان داده است که مکانیزیم های نوین مولکولی از تبدیل سلولهای طبیعی به سلولهای بنیادی سرطانی و پیشرفت سرطان های دستگاه گوارش جلوگیری می کند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛  رییس مرکز تحقیقات ژنتیک نتایج دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سلولهای بنیادی سرطانی مقاوم ترین سلولهای توده سرطانی به داروهای ضد سرطان است.

دکتر عباس زادگان افزود: بررسی فاکتورهای تاثیرگذار در بروز سرطان های گوارش نقش مهمی در درمان های اختصاصی این نوع سرطان ها بویژه سرطان مری دارد.

وی با بیان اینکه MAML1 وTwist 1 دو فاکتور اصلی در مراحل بروز سرطان مری است، گفت: در هنگام ابتلا به سرطان این فاکتورها در مسیرهای پیام رسانی دچار اختلال می شوند که یکی از علت های اصلی تبدیل سلول های طبیعی به سلول های بنیادی سرطانی است.

استاد گروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: مطالعات انجام شده در این پژوهش بر روی جامعه بیماران مبتلا به سرطان مری انجام شده است که دستاورد آن برای درمان سرطان های دیگر دستگاه گوارش از جمله روده بزرگ نیز کاربرد دارد.

عباس زادگان با تاکید بر لزوم شناخت این فاکتورها در درمان بیماری سرطان گوارش گفت: شناخت بهتر و کسب اطلاعات دقیق تر از فاکتورهای مولکولی تاثیرگذار در بروز سرطان گوارش منجر به ارائه درمان های اختصاصی برای این رده از بیماران می شود.

وی با اشاره به اینکه استفاده از مکانیزم های نوین مولکولی مانند sirna در این تحقیق، منجر به عدم تاثیرگذاری فاکتورهای سرطان گوارش می شود، افزود: شیمی درمانی به عنوان درمان عمومی سرطان، روش اختصاصی هر بیمار نیست و می تواند عوارضی را برای بیمار به دنبال داشته باشد، اما استفاده از دستاوردهای این پژوهش می تواند به عنوان درمان اختصاصی برای سرطان های گوارش قرار گیرد.

وی گفت: با استفاده از نتایج این تحقیق که درک بهتری را از مکانیزم مولکولی تبدیل سلول های طبیعی به سلول های بنیادی سرطانی فراهم می اورد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.