ورود زیر پوستی اعتیاد به خانواده

با فراگیر شدن فضای مجازی در میان جوامع، کتاب ها هرروز منزوی تر و معضل اعتیاد با لباس جدیدی وارد خانواده ها می شود.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اگر کتاب هایمان زبان داشتند می گفتند که سالی یک بار غبار از روی ما بگیرید و اگر تبلت و تلفن های هوشمند زبان باز می کردند می گفتند ما هم نیاز به استراحت داریم.

آمار نشان می دهد که 60 درصد از مردم دنیا نزدیک به شش ساعت در شبانه روز  مشغول وبگردی و انجام بازی های رایانه ای هستند، این درحالی است که سرانه ی مطالعه در سال کمتر از یک ربع است، سر از کتاب برداشته ایم و به تبلت و کامپیوترها خیره شدیم.

سند گفته هایمان شده اند پست های دوستان مجازیمان، فلانی در فلان شبکه اجتماعی برای دردی درمانی عجیب تجویز می کنند؛ بسیاری از ما بدون آنکه تحقیق کنیم گوش به فرمان او می دهیم، منبع موثق و یکی های مجازی است و یکی هایی که هزار یک نفر، ناشناس در آن می نویسند و سالی یک بار هم شاید ویرایست نشود، کمتر کسی این روزها به سراغ کتابخوانه می رود.

انگار همگی ترانه مشترک کودکی مان، "من یار مهربانم" را فراموش کرده ایم، مردم در کوچکترین فرصتی که گیر می آورند، اتوبوس، مترو، خانه، خیابان، محل کار، فرقی نمی کند کجا، به صورت خودکار گوشی هایشان را به دست می گیرند و به چک کردن صفحات اجتماعی، گروه ها و محفل های مجازی خود می پردازند.حال اینکه، اگر این زمان به مطالعه اختصاص داده می شد، دنیایی متفاوت تر از دنیای امروز داشتیم.

با وجود فراگیر شدن این معضل در تمامی جوامع، هیچ گاه تبلت و گوشی نمی توانند جای کتاب را بگیرند و قدرت کتاب امری انکار ناپذیر است، فقط باید مراقب باشیم که اعتیاد به فضای مجازیباعث نشود که کتاب ها از سر تنهایی راهی موزه ها شوند.

ورود زیر پوستی اعتیاد به خانواده+کارتون

شاید اولین تصوری که از شنیدن کلمه اعتیاد به ذهنمان خطور می کند، مواد مخدر و داروهای غیر مجاز باشد و شاید فکر کنیم که این کلمه اصلا ربطی به ما و خانواده هایمان ندارد ولی این روزها اعتیاد با لباس جدیدی وارد خانواده های ما شده که از آن بی خبریم.

ورود زیر پوستی اعتیاد به خانواده+کارتون

وابستگی و استفاده بیش از اندازه از شبکه‌های اجتماعی، چت روم‌ها، ارسال پیغام و ارتباط با انسان‌های مجازی و گاهی غیر حقیقی را اعتیاد به روابط فضای مجازی می‌گویند، افراد آلوده به این وابستگی، برای دوستان و رابطه های مجازی خود اهمیت بیشتری قائل می‌شوند تا روابط واقعی و آشنایان واقعی.

اعتیاد به فضای مجازی به قدری فراگیر شده که کاربران در کوچکترین فرصت، مترو، اتوبوس، خانه و هرجایی که فکرش را می کنید سریع وارد گروه ها و شبکه های اجتماعی شده و وقت خود را پر می کنند. زمانی که اگر به مطالعه اختصاص داده می شد، دنیایی متفاوت تر از امروز داشتیم.

اینترنت فضای مجازی‌ست که فواید و نکات مثبت آن بر هیچ کس پوشیده نیست اما استفاده بی‌اندازه از این منابع که باعث تداخل در امور روزمره یا مسائل مهم زندگی شود را نمی‌توان نادیده گرفت. بسیاری از مردم برای مدیریت و دور شدن از احساسات ناخواسته خود همچون استرس، تنهایی، افسردگی، تشویش و اضطراب به اینترنت روی می‌آورند. زمانی که شما روز بدی را پشت سر گذاشته‌اید و در پی راه حلی برای فرار از مشکلات یا تسکین فوری خود هستید، اینترنت را آسان‌ترین راه برای خروج از این احساسات می‌دانید.

مراقب باشید معتاد نشوید!

گزارش از شکوه نیروبخش

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.