آیا چین توانایی "باز طراحی راکتور اراک" را دارد؟

براساس بند 5 مقدمه برجام؛ اعضای 1+5 و ایران اسنادی را امضا خواهند کرد که در آن تعهد قوی در پروژه مدرن سازی راکتور اراک قبل از "روز اجرای برجام" در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان بر اساس بند 5 مقدمه برجام؛ اعضای 1+5 و ایران اسنادی را امضا خواهند کرد که در آن تعهد قوی در پروژه مدرن سازی راکتور اراک قبل از "روز اجرای برجام" در نظر گرفته شده است و مسئولیت اعضای گروه کشورهای 1+5 را تعریف می‌کند و متعاقبا قراردادهایی براساس آن منعقد می‌شود.

اعضای تشکیل دهنده گروه، کمک‌های لازم ایران نسبت به بازطراحی و بازسازی راکتور، مطابق با قوانین ملی خود، فراهم خواهند کرد تا ساخت و راه اندازی ایمن و به موقع راکتور را امکان پذیر سازد.

طبق گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی مذاکرات و گفت‌وگوهای ایران با چین در خصوص بازطراحی راکتور اراک و ساخت راکتورهای کوچک ACP100 انجام می‌شود.


آیا چین توانایی

 از سوی دیگر پس از سفر رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان به چین، رسانه‌ها و مطبوعات این کشور این خط خبری را دنبال کردند که چین در اجرای طرح های هسته‌ای ایران پس از توافق وین پیشرو دیگر کشورها خواهد بود.

 با توجه به اینکه چین نقش اصلی را در بازطراحی رآکتور اراک برعهده گرفته است، اما بخشی از این کار نیز بر عهده آمریکا خواهد بود البته مقرر شده نشست سه جانبه ایران، آمریکا و چین در حاشیه اجلاس عمومی سازمان بین المللی انرژی اتمی برگزار شود و باید دید ایالات متحده امریکا در این زمینه چه فعالیتی خواهد داشت.

همچنین ایران قراردادی برای ساخت دو رآکتور هزار مگاواتی با روسیه نیز امضا کرده، این درحالی است که رسانه‌های چینی از سرمایه گذاری کلان در بخش‌های نفت، گاز و صنایع ایران به زودی خبر می‌دهند که همه اینها نشان از عصر جدید روابط ایران با دیگر کشورها است.

 راکتورهای آب سنگینی مانند اراک در چین وجود دارد و آنها در مورد این نوع راکتورها تجربه‌های زیادی دارند؛ رآکتور تحقیقاتی پکن با بهره گیری از امکانات آب سنگین، کارایی قابل توجهی برای تولید محصولات هسته‌ای دارد، در همین رابطه سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به پیشرفت چینی‌ها در ساخت نیروگاه ها می‌گوید؛ چینی‌ها آماده هستند که در ساخت این نیروگاه‌ها به ما کمک کنند و حتی برای دادن تسهیلات مالی و فاینانس در این زمینه اعلام آمادگی کرده اند‌.

 طبق گفته کمالوندی، حداقل 12 نیروگاه باید در طی 14، 15 سال آینده در کشور احداث شود، ممکن است از ظرفیت کشورهای اروپایی نیز استفاده کنیم تا خودمان در آینده در ساخت نیروگاه حرفی برای گفتن داشته باشیم.

 سال گذشته طراحان رآکتورهای ایران در اقامتگاه نماینده خود در مقر سازمان ملل خلاصه‌ای از طرح دقیق خود (برای بازطراحی) را برای کارشناسان آمریکایی تشریح کردند و کارشناسان غربی بر این اعتقادند که این بازطراحی به طرز قابل ملاحظه‌ای، خوب است و این پیام را می‌رساند؛ ایران به دنبال بمب اتم نیست.

 با پایان مذاکرات وین ایران و چین کارگروه مشترکی برای تغییر ساختار راکتور اراک را در دستور کار قرار دادند و طرفین اعلام کردند گفت‌وگوها درباره بازطراحی و بازسازی راکتور آب سنگین اراک به عنوان یکی از مباحث اصلی مذاکرات هسته‌ای بود، که به ثمر نشست.

در این راستا "محسن محمودی" با اشاره به اینکه ما نسبت به برخی موضوعات مانند فعالیت اقتصادی و صنعتی با چین موضع داریم و یا به تعبیری دیگر بدبین هستیم.

وی ادامه داد: متأسفانه فکر می‌کنیم که چینی‌ها هیچ گاه تکنولوژی دست اولی نداشته‌اند اما کافی است نگاهی به تولیدات علمی این کشور نگاهی بیاندازیم؛ همچنین حجم مقالات علمی و سرانه صنعتی آنها نشان از این دارد که چین در حال رقابت قابل ملاحظه‌ای است.

این کارشناس مسائل هسته‌ای خاطر نشان کرد: کشور چین توانایی باز طراحی راکتور اراک را دارد و به طور قطع همه این فعالیت‌ها تحت نظارت آژانس خواهد بود البته از آنجایی که به دیگر شرکا آنچنان نمی‌توان اعتماد کرد، پیش بینی می‌شود که همکاری‌ها در این زمینه با چین قوت بیشتری بگیرد.

گزارش از هدیه آقاپور

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۰:۳۹ ۲۳ شهريور ۱۳۹۴
اه اینجوری که یه باد بوزد نابود می شه.
Germany
رامین
۲۳:۲۷ ۲۲ شهريور ۱۳۹۴
چین جزو برترین هاست
هم توی ساخت و ساز .. هم قدرت نطامی
چین خیلی بهتر از روسیه هست برای ما
United States of America
علی
۲۱:۰۵ ۲۲ شهريور ۱۳۹۴
از دست این چینی ها هر چی بگی برمیاد.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۲۲ شهريور ۱۳۹۴
آخه چرا چین ، کشور قحط بود؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۰:۰۴ ۲۲ شهريور ۱۳۹۴
اخه چرا یه چیزیو که ما خودمون یه بار طراحی کردیمو باید خرابش کنیم بعد چینیا بیان یه مدل پایین ترشو با قیمت ....واسمون درست کنن
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۹:۳۶ ۲۲ شهريور ۱۳۹۴
اخه چرا یه چیزیو که ما خودمون یه بار طراحی کردیمو باید خرابش کنیم بعد چینیا بیان یه مدل پایین ترشو با قیمت ....واسمون درست کنن
آخرین اخبار