مشارکت خیران در پیشگیری از اعتیاد، ضروری است

رئیس نهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد در حاشیه برگزاری این کنگره علمی ، مشارکت خیران حوزه سلامت را در پیشگیری از اعتیاد ، ضروری دانست.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر محمدتقی جغتایی  رییس این کنگره علمی و رییس مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: اعتیاد، یک نوع بیماری است که پیشگیری از آن ، مهمتر از درمان است چون از عوارض اجتماعی ، اقتصادی ، جسمی و روانی آن برای افراد و خانواده ها جلوگیری می کند، ضمن آنکه جامعه ، متحمل هزینه های درمان و بازتوانی این افراد نمی شود.

وی ادامه داد: لذا، خیرانی که در حوزه سلامت ، کمک می کنند، و در پی سرمایه گذاری برای خود نزد پروردگارند، هیچ معضلی را مهمتر از  اعتیاد  در جامعه نمی یابند که به پیشگیری و جلوگیری از آن کمک کنند.

افراد نیکوکار به مراکز پیشگیری از اعتیاد و مراکز آموزشی و پژوهشی حوزه اعتیاد، کمک کنند
دکتر جغتایی ، اعتیاد  را یک معضل پیچیده زیستی ، روانی و اجتماعی دانست  و بر کمک خیران و افراد نیکوکار به مراکز پیشگیری از اعتیاد و مراکز آموزشی و پژوهشی حوزه اعتیاد، تاکید کرد تا با فعالیت های بیشتر و با کیفیت تر، برخورد مناسب همه جانبه با این معضل صورت گیرد.

وی افزود: با توجه به ابعاد و عوارض گسترده اعتیاد در جامعه ، قشر معتادان را می توان نیازمندترین افراد و بیماران در جامعه معرفی کرد، چون این افراد از ابتدا یا به دلیل مشکلات اقتصادی و ناملایمات خانوادگی و اجتماعی به اعتیاد کشیده شدند که متاسفانه با اعتیاد، روز به روز وضع آنان بدتر می شود، و یا از ابتدا فقیر نبودند ولی با پرداخت هزینه های گزاف و مکرر اعتیاد که آنان را به مرور درگیرتر کرده و با عوارض جسمی ، روانی و اجتماعی آن ، روبه رو شده، فقیر و تنگدست شدند و چه بسا که اعتیاد ، باعث ازهم پاشیدگی کانون گرم خانواده شان شده است.

مشاور وزیر بهداشت با اشاره به ضرورت رسیدگی و ارائه مجموعه ای از خدمات سلامت و رفاه اجتماعی برای این قشر از جامعه ، اظهارداشت: به دلیل حجم بالای جمعیت درگیر اعتیاد و رفع نیازهای مختلف این قشر برای حمایت و برگشت آنان به زندگی عادی ، توجه بیش از پیش به این معضل و اولویت قرار دادن آن در نظام سلامت و نظام رفاه اجتماعی کشور، ضروری است.
تقویت فرهنگ استفاده از ارتباطات خویشاوندی و بزرگان فامیل در پیشگیری از مشکلات و اعتیاد موثر است.

دکتر جغتایی همچنین فرهنگ سازی در جامعه برای حمایت از قشر نیازمند معتادان را مورد تاکید قرار داد و افزود: جامعه ایران با پشتوانه فرهنگی و بویژه مذهبی ، همواره کمک به نیازمندان را مدنظر داشته ولی در گذشته های دور از ساختارهای خانوادگی و خویشاوندی در این زمینه ، بهتر و بیشتر استفاده می شد و معمولا افراد نیازمند، در درجه اول مورد حمایت بستگان و بخصوص بزرگان فامیل قرار می گرفتند که متاسفانه امروزه ، کمتر به این ارتباطات توجه می شود.

تقویت ارتباطات انسانی در میان اهالی محله ها، درحفظ سلامت جامعه موثر است
دکتر جغتایی ، یکی دیگر از مصادیق خوب فرهنگ سنتی ایران را وجود ریش سفیدان و بزرگان در هر محله و منطقه مسکونی و ارتباطات گرم و موثر اهالی محل با یکدیگر و تاثیر آن در رفع مشکلات اهالی ذکر کرد.

وی با اشاره به اینکه زندگی ماشینی و صنعتی ، افراد را از ارتباطات انسانی و موثر در سلامت جسم و روان یکدیگر، دور کرده است ، افزود: هرچند که هنوز در روستاها، شهرستانها و برخی از مناطق شهرهای بزرگ ، این ارتباطات وجود دارد و مجموعه های تحت پوشش شهرداری ها مانند فرهنگسراها و سرای محله ها، فعالیت می کنند، اما مشکلات اقتصادی و اجتماعی در کل جامعه باعث شده که حمایت  از افراد نیازمند کمتر شود ، ضمن آنکه متاسفانه  اعتماد اجتماعی  در میان مردم کم رنگ شده است.

 اعتماد اجتماعی  ، موجب  حمایت های اجتماعی  و  پیشگیری از اعتیاد  می شود
تاکید کرد:  اعتماد اجتماعی  ، موجب  حمایت های اجتماعی  و به دنبال آن ، باعث   پیشگیری از اعتیاد  می شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون ،  اعتماد اجتماعی  که سرمایه اجتماعی یک جامعه محسوب می شود، رو به کاهش است و لذا برای حفظ سلامت جسمی و روانی جامعه ، باید با فرهنگ سازی ، اعتماد اجتماعی را تقویت کنیم و به ایجاد تشکل های مردمی و منسجم ، کمک کنیم .

دکتر جغتایی توضیح داد: انسجام اعضای خانواده و بستگان و همچنین همبستگی اهالی محله ها ، از بروز مشکلات روحی و روانی در میان اعضا جلوگیری کرده و حمایت آنان در زمان بروز مشکلات را باعث می شود و یا افرادی که دچار این مشکلات می شوند می دانند که به کجا پناه ببرند و از چه افرادی کمک بخواهند، لذا قبل از اینکه مشکلات بزرگتر شوند، ارتباطات انسانی به کمک می آید و از بروز مشکلات بیشتر و عمیق تر که به مراتب ، آثار مخرب تری خواهد داشت، جلوگیری می کند.

رییس نهمین کنگره بین المللی  دانش اعتیاد  در پایان ، مجددا تاکید کرد که مجموعه ای از عوامل اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و جسمی و روانی ، سبب ابتلای افراد به اعتیاد می شوند که برای پیشگیری ، درمان و بازتوانی این بیماران ، مجموعه ای از خدمات نظام سلامت و نظام رفاه اجتماعی ، نیاز است و نقش خیران حوزه سلامت و رفاه اجتماعی در ارائه این خدمات ، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

نهمین کنگره بین المللی  دانش اعتیاد  از 18 لغایت 20 شهریورماه به همت مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی ایران و با همکاری دهها سازمان و نهاد دولتی و غیردولتی در مرکز همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار