رویترز: نمونه برداری ایران از پارچین در حضور بازرسان آژانس انجام می‌شود

خبرگزاری رویترز به نقل از دو دیپلمات غربی اعلام کرد بازرسان سازمان ملل در زمان نمونه برداری از سایت پارچین حضور خواهند داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: به گفته دو دیپلمات غربی، بازرسان سازمان ملل در زمانی که تکنیسین های ایرانی از یک سایت کلیدی نظامی نمونه برداری می کنند حضور خواهند داشت. این اقدام باعث خواهد شد تا مخالفت جمهوریخواهان امریکا با توافق هسته ای میان ایران و قدرت‌های جهانی تضعیف شود.

بر اساس این گزارش، این دیپلمات‌ها با جزئیات ترتیبات محرمانه میان ایران و دیده بان هسته ای سازمان ملل برای بازرسی از سایت پارچین آشنا بودند.

رویترز در ادامه نوشت: ایران به عنوان بخشی از توافق تاریخی ماه ژوئیه (تیر) در مقابل کاهش تحریم‌های بین المللی با بازرسی های جامع آژانس بین المللی انرژی اتمی از سایتهای مشکوک خود موافقت کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ماه اوت (مرداد) در گزارشی مدعی شد توافق مربوط به پارچین حاکی از آن است که بازرسان آژانس اجازه ورود به این سایت را نخواهند داشت و بر اطلاعات و نمونه های محیطی ارائه شده از سوی تکنسین های ایرانی متکی خواهند بود. 

آسوشیتدپرس چیزی را که مدعی بود متن پیش نویس اولیه این توافق است منتشر کرد؛ اما این متن تاکنون تائید نشده است.

این دو دیپلمات غربی به خبرگزاری رویترز گفتند: در حالی به ایرانی ها اجازه داده خواهد شد تا خود اقدام به نمونه برداری کنند اما بازرسان آژانس هم در محل حضور خواهند داشت و کاملا به فعالیت های آنها دسترسی خواهند داشت.

یکی از این دیپلماتها گفت :« توافقی وجود داشت مبنی بر اینکه ایرانی ها بتوانند وجهه خود را حفظ کنند و آژانس بتواند مطمئن شود که بازرسی های خود را مطابق با الزامات سختگیرانه اش انجام می دهد.»

دیپلمات دیگر افزود: بازرسی ها در سایت پارچین، که در فاصله 30 کیلومتری جنوب شرق تهران قرار دارد، به دست تیم های مشترک ایران و آژانس مجهز به دوربین که بر این فرایند نظارت خواهند داشت و آن را ضبط خواهند کرد انجام خواهد شد.

این دیپلمات اظهار داشت :« آژانس زمانی که ایرانی ها در پارچین نمونه برداری می کنند حاضر خواهد بود. این رویکرد برای دسترسی مدیریت شده ، چیزی است که با سازوکارهای آژانس نسبتا منطبق است. واقعا چیزی که مایه نگرانی باشد وجود ندارد.»

این دیپلمات افزود :« متاسفانه مطالب تحریف شده و غیردقیقی در رسانه ها وجود داشته است مبنی بر اینکه ایران صرفا از خود بازرسی خواهد کرد. نه اینگونه نیست.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود چندین بار اصلاحاتی به عمل آورد. 

یکی از این دو دیپلمات غربی گفت :« آژانس در مورد اینکه الزاماتش رعایت خواهد شد هیچ نگرانی ندارد. این اصلا مسئله ای نیست. مسئله اصلی این است که آیا ایران تا آخر سال نگرانی های ما را برطرف خواهد کرد یا خیر. در این لحظه به نظر می رسد که آنها دارند به تعهدات خود عمل می کنند.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۰:۳۷ ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
دقیقا اینطوریه اگه این حرفایی ک اینا میزنن درست باشه پس معلوم میشه ک شفاف سازی نشده در مورد برجام و این ب ضرر ماست ک از پارچین بازرسی شود ما از مسئولین عزیز خواهش میکنیم ک جلوی این بازرسی گرفته شود تا از عواقب بعدی جلوگیری ب عمل آید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
مرگ برآمریکا مرگ براصهیونیست .مگه شمایادتون رفت ک سیاست هایی ک برای ایران اتخاذ کرده اند همان سیاست هایی ک برای لیبیا وعراق درقبل استفاده کرده اند وازهمه ی سلاح های این دودولت باخبرشده اند وبعد باانهاجنگ کردند .
آخرین اخبار