احیای قنات چندصدساله در شیراز

شهردار منطقه سه شیراز از لایروبی و احیای قناتی چند صد ساله خبر داد.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حسام قلعه‌دار، گفت: قنات شهرک سعدی، 3 کیلومتر طول دارد و لایروبی و احیاء آن مدت 2 ماه به‌طول انجامید.

قلعه‌دار توضیح داد: قنات سعدی، قدمت چندصد ساله دارد و از با اهمیت‌ترین شبکه‌های آب زیرزمینی در شهر شیراز به‌شمار می‌رود که بخش عمده‌ای از آب کشاورزی شمال و شمال شرق این شهر را تامین می‌کرده است.

وی با بیان اینکه قنات سعدی در دوره‌ای تامین کننده آب آشامیدنی مردم نیز بوده است، گفت: آب این قنات در یک دوره طولانی به حوضچه‌ای وارد می‌شد و مردم شهرک سعدی با استفاده از این آب استحمام کرده و لباس‌های خود را می‌شستند.

قلعه‌دار با یادآوری اینکه حوض ماهی آرامگاه سعدی نیز با استفاده از آب همین قنات تغذیه می‌شد، گفت: این قنات به‌واسطه خشکسالی‌های طولانی مدت، خشک و منجر به از بین رفتن حوض ماهی شد.

شهردار منطقه سه با بیان اینکه حوض ماهی از دیدنی‌های شیراز به‌شمار می‌رود که مردم این شهر و گردشگران به آن علاقه خاصی داشته و دارند، گفت: لایروبی قنات سعدی با هدف احیای این شبکه آب و حوض ماهی انجام شد.

قلعه‌دار با قدردانی از همکاری اداره کل میراث فرهنگی فارس و حمایت‌های شورای اسلامی شهر و شهردار شیراز، خاطرنشان کرد: هدف از لایروبی و احیای قنات، حوض‌ماهی و احداث ساختمان رختشوی‌خانه سعدی، تبدیل این مکان‌ها به اماکنی گردشگری و جذب گردشگران داخلی و خارجی بوده است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.