آتش سوزی های اندونزی، پرواز هواپیماها در مالزی را مختل کرد

جابجایی هزاران نفر از مسافران هواپیماهای مالزی روز جمعه بدنبال آلودگی های فرامرزی ناشی از برخی آتش سوزی ها در اندونزی با اختلال همراه شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مردم مالزی و سنگاپور طی چند روز گذشته با آلودگی های ناشی از آتش زدن عمدی برخی مزارع و جنگل ها در استان سوماترا و کالیمانتان اندونزی مواجه شده اند.
اندونزی یکهزار نظامی را برای مهار و مقابله با این آتش سوزی ها بکار گرفته و سنگاپور نیز آمادگی خود را برای کمک به اندونزی با ارسال هواپیما و بالگرد اعلام کرده است.
شهر کوالالامپور پایتخت مالزی نیز روز جمعه شاهد هوایی آلوده و مه آلود ناشی از آلودگی های فرامرزی است که در دو سال گذشته بی سابقه است.
گزارش 'نیو استریت تایمز' از شهر 'کوچینگ' حاکی است سفر هزاران نفر از مسافران در فرودگاه بین المللی کوچینگ مرکز ایالت ساراواک به دلیل دود و مه شدید ناشی از آلودگی از ساعت پنج صبح امروز با مشکل مواجه شده است.
'محمد نادزمی هاشم' مدیر این فرودگاه، گفت که این مه و آلودگی از ساعت شش صبح 59 پرواز ورودی و خروجی با هشت هزار مسافر را مختل کرده است.
شاخص آلودگی هوا در این منطقه افزایش یافته و این گزارش نشان می دهد افق دید به هزار متر رسیده است.
شاخص آلودگی هوا در برخی مناطق ساراواک به 177 و در برخی مناطق ایالت جوهور در نزدیکی سنگاپور به 124 رسیده است.
پیش بینی شده است میزان غلظت دود در بخش هایی از مالزی با توجه به آتش سوزی ها در اندونزی در 24 ساعت آینده افزایش یابد.
آغاز فصل خشک در اندونزی، این فرصت را برای کشاورزان این کشور استوایی ایجاد کرده تا با سوزندان زمین های خود این زمین ها را برای کاشت درخت پالم که صنعت پررونق اندونزی و مالزی است، اقدام کنند.
دود جمع شده بر فرار استان سوماترا که حدود 474 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد، سنگاپور و بخش های جنوبی و مرکزی مالزی را تحت تاثیر قرار داده و این دود اکنون در چشم مردم سنگاپور و مالزی رفته است.
'جوکو ویدودو' رئیس جمهور اندونزی هشدار داده است اقدام قانونی علیه کسانی انجام می دهد که عمدا زمین های کشاورزی و یا جنگل ها را آتش می زنند و باعث شکایت کشورهای همسایه می شوند.
مساله آلودگی هوا محدود به مالزی و سنگاپور نیست و کشورهای دیگر منطقه از جمله برونئی و تایلند نیز همواره نسبت به این شرایط انتقاد کرده و خواستار ارائه راه حلی از سوی اندونزی به منظور پایان دادن به شرایط موجود شده اند.
معمولا شرایط آلودگی هوا تا پایان ماه سپتامبر ادامه دارد و از آغاز ماه اکتبر که فصل باران های موسمی آغاز می شود، به دلیل بارش شدید باران از میزان این آلودگی ها کاسته می شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.