اصفهان/

اهدا قرآن نفیس خطّّی به موزه ملی فین کاشان

غلامحسین ترک آبادی ازاهالی فرهنگ دوس کاشان یک جلد قرآن نفیس خطّی به اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان تحویل داد تا به عنوان اهدائی این شهروند کاشانی در موزه ملی کاشان نگهداری شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کاشان در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران  در کاشان با بیان این مطلب اظهار داشت : با نظر کارشناسان میراث فرهنگی ، مشخصات این قرآن نفیس اعلام شد.   حسین یزدان مهر،  تاریخ کتابت  این قرآن  را سال 1153 هجری قمری( با 280 سال قدمت)، در  قطع  رحل بزرگ ، با   خط نسخ ایرانی بسیار زیبا و مرکب مشکی و سر سوره ها بخط ثلث و با شنگرف (نوعی مرکب  قرمز رنگ که از قرمز دانه تهیه  شده) و جلد آن چرمی وضربی که تمام صفحات آن مجدول مذهب است برشمرد. 

وی افزود:در پایان قرآن،بخطّ ریحان عالی،شرحی در مورد تهیه کننده قرآن مذکور بنام مومن طبیب مرقوم شده است. 

سرپرست اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کاشان گفت: قرآن نفیس خطی ، همراه با رحل خاتمکاری شده با کاری بسیار هنرمندانه به موزه اهداء شده است.

  موزه  ملی فین کاشان در داخل مجموعه تاریخی باغ فین  قرار دارد  و  مجموعه باغ فين  در حدود 23000  متر مربع مساحت تنها بنای ثبت شده در فهرست آثار جهانی در شهرستان کاشان است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.