همدان؛

عضویت 3 هزار و 400 نفر از اعضای اردوهای جهادی در بسیج همدان

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان از عضویت 3 هزار و 400 نفر از اعضای اردوهای جهادی در بسیج استان خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان ازهمدان؛ سرهنگ شهرام صادقی با اشاره به اینکه سازمان بسیج سازندگی در سال جاری در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در زمینهٔ محرومیت‌زدایی نسبت به اعزام گروه‌های جهادی به مناطق محروم اقدام کرده است، اظهار داشت: اردوهای جهادی با حضور قشرهای مختلف برگزار می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها قشر دانشجویان است.

وی با  بیان به اینکه چهار هزار نفر دانشجو در قالب ۶۶ گروه جهادی از دانشگاه‌های سراسر استان در این راستا فعالیت می‌کنند، گفت: مهم‌ترین اثرات گروه‌های جهادی کاهش هزینه است، چراکه در همین راستا پروژه‌های عمرانی در روستاهای محروم با حداقل هزینه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: گروه‌های جهادی دانشجویان درزمینهٔ های فرهنگی، آموزشی و عمرانی شامل ساخت مسجد و حسینیه، دیدار با خانواده شهدا، برگزاری یادواره شهدا، ساخت خانه نیازمندان، ساخت سرویس بهداشتی، حمام و نیز توزیع بسته‌های حمایت فعالیت می‌کنند.

مسئول سازمان بسیج سازندگی استان همدان عنوان کرد: تمرین کار گروهی، خودسازی، خدمات‌رسانی به نیازمندان، کادر سازی و تمرین مدیریت از مهم‌ترین اثرات حضور در اردوهای جهادی است.

گروه جهادی دانشجویی مهر کوثر که وابسته به بسیج دانشگاه صنعتی همدان است تابستان امسال در پنجمین اردوی جهادی خود در روستای «مسجدین» از توابع شیرین سو همدان به مدت ۱۲ روز مشغول به خدمت‌رسانی شدند.

مسئول سازندگی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی همدان نیز بابیان اینکه برای سومین سال است که در اردوهای جهادی شرکت می‌کند، گفت: این سومین دوره مسئولیت من و نیز پنجمین سال پیاپی است که این اقدام از سوی دانشگاه صنعتی همدان برگزار می‌شود.

 میعاد صاحبی بابیان اینکه میزان محرومیت و از طرفی توان گروه از ملاک‌های انتخاب روستاها در مناطق محروم است، افزود: مدت فعالیت در روستا در هر دوره از اردوهای جهادی بین ۱۲ تا ۱۴ روز است.


وی به اقداماتی که دانشجویان در این روستاها به انجام می‌رساندند اشاره و عنوان کرد: عمده فعالیت‌ها در قالب فعالیت‌های فرهنگی، عمرانی، بهداشتی، آموزشی، تحصیلی و هنری است.

مسئول سازندگی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی همدان با اعلام اینکه بخشی از بودجه این فعالیت‌ها و برگزاری اردوها از بسیج دانشجویی تأمین می‌شود، ادامه داد: معمولا خود دانشگاه نیز در قبال دانشجویان خود بودجه‌ای را پرداخت می‌کند.

صاحبی با اشاره به اهداف دانشجویانی که در اردوهای جهادی شرکت می‌کنند، عنوان کرد: درصد عمده‌ای از هدف دانشجویان شرکت‌کننده در طرح هجرت، خودسازی افراد است.


وی با تأکید بااینکه باوجود تمام تلاش‌ها در این اردوها کار فرهنگی به‌صورت کلان انجام نمی‌شود، افزود: دانشجویان شرکت‌کننده در اردوهای جهادی می‌توانند خود را به‌خوبی برای مسئولیت‌های بعدی در جامعه آماده کنند.


مسئول سازندگی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی همدان با افزودن این نکته که ممکن است بعضی از دانشجویان که در طرح هجرت شرکت می‌کنند عضو بسیج دانشگاه نباشند، یادآور شد: این افراد ماهیت امر را در این طرح دوست داشته‌اند و فعالیت‌ها یک پله بالاتر است.

صاحبی با اشاره به اینکه از مسئولین انتظار خاصی نداریم، ادامه داد: تنها انتظاری که از مسئولین داریم عمل کردن و به اجرا رساندن قول‌های داده‌شده است.

مسئول بسیج خواهران دانشگاه صنعتی همدان نیز با عنوان اینکه تجربه حضور در پنج دوره از اردوهای جهادی را داشته، گفت: فعالیت‌های خواهران در بخش‌های آموزشی، فرهنگی و بهداشتی خلاصه‌شده است.

وحیده نظری با افزودن این مطلب که در این اردوها مخاطبین خود را گروه‌بندی می‌کنیم، ادامه داد: مخاطبین در گروه‌های سنی مختلف و از طریق نیازسنجی‌هایی که قبلا در شناسایی روستا انجام‌گرفته دسته‌بندی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه کودکان، نوجوانان، جوانان و بانوان مخاطب‌ها هستند، اظهار داشت: کلاس‌های قرآن، احکام، هنری و رفع اشکال دروس مدارس برای دانش آموزان برگزار می‌شود و برای بانوان کلاس‌های ویژه قرآن، احکام، آیین همسرداری، بهداشت، همچنین برای دختران جوان علاوه بر کلاس‌های مهارتی و کارآفرینی کلاس‌های مهارت‌های زندگی و مشاوره برگزار می‌گردد.

مسئول بسیج خواهران دانشگاه صنعتی همدان با اشاره به برگزاری برنامه‌های فرهنگی از قبیل دیدار با خانواده شهدا و برگزاری حشن تکلیف از سوی این گروه، ادامه داد: واحد خواهران گروه جهادی مهر کوثر علاوه بر دانشجویان دانشگاه صنعتی همیشه از مبلغان خواهر و دانشجویان مامایی دانشگاه‌های دیگر برای برگزاری این اردو کمک می‌گیرد.

نظری با تأکید بااینکه دو هفته زمان کافی برای انتقال مفاهیم آموزشی و فرهنگی نیست، گفت: بااین‌حال در این اردو سعی کردیم علاوه بر برنامه‌های ویژه برای مردم روستا برنامه‌هایی به‌منظور خودسازی اعضای گروه پیاده کنیم که البته تا حدود زیادی موفق بودیم.

وی همچنین به آشنایی دانشجویان با مناطق محروم به‌عنوان ویژگی مهم دیگر اردوهای جهادی اشاره و عنوان کرد: یکی از اهداف این است که افراد شرکت‌کننده در طرح برای مسئولیت‌های آینده در جامعه آماده شوند.

مسئول بسیج خواهران دانشگاه صنعتی همدان با اشاره به سخنی از شهید آوینی با این مضمون که هجرت مقدمه جهاد و جهاد مقدمه‌ای برای شهادت است، افزود: امیدواریم بتوانیم ادامه‌دهنده راه شهدا باشیم.

انتهای پیام/ی
برچسب ها: همدان ، عضویت ، بسیج ، اردو ، جهادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.