حمایت الاهرام از برقراری روابط دیپلماتیک بین ایران و مصر

روزنامه الاهرام در مقاله‌ای از برقراری روابط دیپلماتیک بین ایران و مصر به شدت حمایت کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه الاهرام مصر در مقاله‌ای به قلم "ابوالعباس محمد" ضمن انتقاد از کسانی که مذاکره با ایران و ازسرگیری روابط با آن را خطرناک می دانند نوشت چرا از گفتگو با ایران و اطلاع از اینکه  درباره ما چگونه فکر می کنند و اینکه ما درباره ایران چگونه فکر می کنیم، بترسیم. اگر دربار مسائل مورد توافق و اختلاف گفتگو کنیم و پی ببریم ایران از ما چه می خواهد و ما دقیقا از آن چه می خواهیم، چه اتفاقی خواهد افتاد. گویی ما واهمه داریم عقل، اصول ملی و عقیدتی ما را سلب کند. مصر که ریشه دارترین و مهمترین کشور از حیث تاریخ و جغرافیا در میان کشورهای منطقه است چرا باید از گفتگوی سیاسی اقتصادی واهمه داشته باشد؟ این گفتگو ممکن است نتایج مثبتی در زمینه سیاسی و اقتصادی داشته باشد و مطلقاً هیچ تعارضی با ائتلاف مصر و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ندارد.

گفتگو نکردن ایران و مصر بر ضد همه اصول منطق، تاریخ و جغرافیا است. این اصول تاکید می‌کند گفتگوی مصر و ایران اگر در این شرایط اتفاق بیفتد نه تنها به نفع مصر است بلکه به نفع  همه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خواهد بود بویژه اینکه مصر همواره اعلام کرد و می کند که امنیت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خط قرمز است و امنیت مصر به امنیت خلیج (فارس) مرتبط است. فکر نمی کنم هیچ یک از کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس)  بگوید مخالف از سرگیری روابط دیپلماتیک بین مصر و ایران در سطح سفارت است.

همین کافی است که بدانیم میانگین مبادله تجاری شماری از کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) با ایران به میلیاردها دلار می رسد اما مبادله تجاری مصر بیش از یکصد و ده میلیون دلار نمی شود. درحالیکه مبادلات تجاری ترکیه با ایران به بیش از بیست میلیارد دلار می رسد. همچنین ترکیه قصد دارد در پی سفر اخیر اردوغان به تهران این مبادلات را  به سی میلیارد دلار برساند. برخی از کارشناسان اقتصادی می گویند پس از لغو تحریمهای ایران نقشه سرمایه گذاری‌های منطقه بطور کامل تغییر خواهد کرد و پیش بینی می‌شود سرمایه گذاری‌های عربی در ایران به ششصد تا هشتصد میلیارد دلار برسد. جایگاه ما در این سرمایه گذاری‌ها چیست؟


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار