چینی ها به جاده ابریشم رسیدند

جاده ابریشم از معروف ترین راه های بازرگانی دنیاست که ناگفته های فراوان از گذشته‌ها دارد، حال گروهی از فیلم سازان چینی با حضور در ۶ کشور از جمله ایران سعی در تصویر کشیدن رازهای آن دارند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تا چشم کار می کند کویر پر غرور و باصلابت بر زیر پایت فرش گسترده و گویی چون مادری درد کشیده تو را در آغوش کشیده که خود مورد بی مهری و غفلت قرار گرفته است و همین امر سبب شده که سال ها به جای کشف ظرفیت های منطقه و تلاش برای جذب گردشگر؛ کویر به منطقه ای ناامن تبدیل شود.

یادآوری سخنان استاندار کرمان شاید مرهمی هر چند کوچک باشد بر زخم های پیکر مادر طبیعت؛ علیرضا رزم حسینی بارها در جلسات بر لزوم رونق صنعت توریسم و سرمایه گذاری در این منطقه تاکید کرده است.

۶۰ درصد کویر لوت در کرمان قرار دارد و روزهای گرم و خشن و شب های رویایی اش که گویی آدمی را در دل کهکشان فرو می برد؛ تناقضی بی نظیر در کویر به وجود آورده که هر بیننده ای را به تحسین وا داشته و قدرت و عظمت الهی را در ذهن گردشگران تداعی می کند. در این میان بیشترین علاقمندان به طبیعت بکر کویر را اروپاییان و توریست های کشورهایی تشکیل می دهند که چشمانشان به دیدن سبزی زمین عادت داشته و مشاهده نقاشی کویرانه خالق عالم آنها را متعجب و شگفت زده می کند.

یکی از جاذبه های دیار کریمان عبور راه بازرگانی معروف روزگاران گذشته موسوم به «جاده ادویه» است؛ این جاده در امتداد به «جاده ابریشم» می رسد. جاذبه های کویر لوت و دیار کریمان به حدی بوده که گروه فیلم ساز چینی برای تصویر برداری از اماکن تاریخی کرمان و ساخت مستندی در خصوص جاده ابریشم وارد این دیار شده اند.

این گروه چینی قرار است در شش کشور حضور پیدا کرده و تفاوت های جاده ابریشم قدیم و امروز را به تصویر کشیده و نشان دهند که مدرنیته چه تاثیری بر این راه بازرگانی تاریخی داشته است؛ ایران یکی از مقاصد اصلی این گروه بوده و کرمان نیز یکی از ۱۰ استانی است که در برنامه کاری آنها قرار دارد.

چینی ها به جاده ابریشم رسیدند


نمایش اماکن تاریخی دیار کریمان برای جهانیان

مدير روابط عمومی و امور فرهنگی اداره كل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری استان كرمان در این خصوص به مهر می گوید که تصوير برداران چينی در ادامه تهيه فيلم مستند بين المللی «جاده ابريشم» در محل اماكن تاريخی كرمان حضور يافتند.

علی ابراهيم نژاد باغ موزه هرندی، كتابخانه ملی، باغ شاهزاده، آرامگاه شاه نعمت الله ولی، شهر تاريخی دقيانوس، مقبره قديمی، روستای كنار صندل، دره دلفارد و ارگ راين را از جمله اماكنی می داند که قرار است به ترتيب از آنها تصوير برداری شود.

طی سالهای اخير گروه های متفاوتی از داخل و خارج از كشور به منظور فيلمبرداری و تصوبرداری وارد كرمان شدند كه اداره كل ميراث فرهنگی برای هرچه بهتر شناساندن اين استان به نحو شايسته، با آنها همكاری می كند این را ابراهیم نژاد می گوید و تاکید می کند که کرمان جاذبه های تاریخی و گردشگری بی نظیری دارد.

جاذبه های کویر فیلم سازان چینی را به دیار کریمان فراخواند

فرزاد پاک تهیه کننده ایرانی مجموعه مستند جاده ابریشم است که با این گروه چینی همکاری می کند، از او در خصوص هدف گروه تصویربرداری چینی از حضور در ایران و استان کرمان سوال می کنم؛ در پاسخ می گوید که هرچند جاده ابریشم از استان کرمان نمی گذرد اما جاذبه های بی نظیر کویر لوت ما را برآن داشت که در این خطه حضور پیدا کرده و جلوه های بی نظیر این دیار را به تصویر بکشیم.

وی از تلاش گروه ۱۰ نفره چینی برای ساخت فیلم «جاده ابریشم» برایم می گوید و از تصویربرداری این فیلم در شش کشور خبر می دهد.

پاک مقایسه جاده ابرایشم مدرن با جاده ابریشم قدیم را موضوع این فیلم بیان کرده و جاذبه های فرهنگی، تاریخی بی نظیر و اهمیت نقش ایران در گذشته و حال را دلیل اصلی انتخاب این کشور به عنوان مهم ترین لوکشین فیلم بیان می کند.

به گفته وی تصویربرداری فیلم جاده ابرایشم که شامل ۳۰ لوکشین است از ۳۰ مردادماه از بندرعباس  آغاز شده و در تهران به پایان می رسد. تصویربرداری فیلم گفته شده تا ۲۳ شهریور ماه در ایران ادامه خواهد داشت.

پاک این اقدام را حرکت فرهنگی بی نظیری در مقابله با تبلیغات منفی رسانه های غربی می داند که در آن آداب و رسوم، فرهنگ، آثار باستانی و زیبایی های ایران و مردمانش به تصویر کشیده می شود.

چینی ها به جاده ابریشم رسیدند


جلوه جاذبه های ۱۰ استان کشور در دوربین چینی ها

وی از حضور گروه فیلمسازان چینی در استان های هرمزگان و شهر بندرعباس، کرمان (جیرفت، راین، ماهان، کویر لوت)، یزد (یزد، ابرکوه)، فارس (شیراز، پاسارگاد، پرسپولیس)، کهکیلویه و بویراحمد (یاسوج)، خوزستان (اهواز، شوشتر)، لرستان (خرم آباد)، اصفهان (اصفهان)، تهران و سمنان حضور خبر می دهد.

پاک که خواستار حمایت مسئولین از چنین پروژه های فرهنگی به منظور معرفی چهره واقعی و ظرفیت های ایران است؛ به حمایت های مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، سازمان سینمایی و سمعی بصری کشور، وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی (اداره تولیدات فرهنگی) سازمان میراث فرهنگی  وزرات کشور، استان داری و فرمانداری های لوکیشن های مذبور و نیروی انتظامی اشاره می کند و می گوید که۷۰  درصد فیلم «جاده ابریشم» در لوکشین های تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

فیلم جاده ابریشم در شش کشور پاکستان، ایران، آذربایجان، گرجستان، ترکیه و چین فیلم برداری می شود؛ این را پاک می گوید و از همکاری خود با این تیم در دو کشور گرجستان و آذربایجان خبر می دهد.


گذر مارکوپولو از جاده ادویه

برای بررسی سابقه تاریخی جاده ادویه کرمان به سراغ سید محمد گلااب زاده پژوهشگر و تاریخ شناس کرمانی می روم؛ وی معتقد است که در کرمان مسیری به نام «جاده ابریشم» وجود نداشته و در واقع «جاده ادویه یا فلفل» در روزگاران دور در این سرزمین وجود داشته که این مسیر در نهایت در سمنان به جاده ابریشم ختم می شده است.

رئیس مرکز کرمان شناسی آغاز جاده ابریشم را از سیستان و بلوچستان و سپس نرماشیر کرمان می داند و می گوید که در گذشته نرماشیر یکی از پایگاه های اقتصادی دیار کریمان بود و کالاهایی از این منطقه به سایر نقط ایران و جهان صادر می شده است.

مولف کتاب «کرمان در گذر تاریخ» یکی از احتمالات ایجاد سد نساء در این منطقه را رونق اقتصادی نرماشیر می داند و یادآور می شود که این جاده بعد از نرماشیر به بم، جیرفت، کلاشگرد و نهایتا بندرعباس منتهی می شده است.

گلاب زاده به عبور بخشی از جاده ادویه از کوهبنان و گذر مارکوپولو از این مسیر اشاره می کند و این جاده را به دلیل دسترسی به جاده ابریشم بسیار پررونق و با اهمیت می داند.

حضور این گروه چینی در ۱۰ استان کشور بارقه امیدی برای معرفی هر چه بیشتر جاذبه های گردشگری کشور باستانی ما و دیار کهن کریمان است. ادامه چنین حرکت هایی می تواند ایران را جز مقاصد اصلی گردشگری دنیا قرار داده و زمینه ساز حضور هر چه بیشتر گردشگران در کرمان و سایر نقاط کشور و رونق صعنت توریسم و شاید کور سوی امیدی برای زدودن غبار غفلت و فراموشی از چهره گنج پنهان کویر باشد.

منبع:مهر
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار