در کنفرانس مطبوعاتی مشترک وزرای خارجه ایران و غنا مطرح شد

سفر ظریف در آینده نزدیک به غرب آفریقا/همکاری‌های دوجانبه ایران و غنا در زمینه برق و انرژی

وزیر امورخارجه کشورمان از سفر خود به غرب آفریقا در آینده‌ نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،وزیر امورخارجه کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همنای غنایی خود گفت:  وزیر خارجه غنا دیروز دیدارهایی با شرکت های ایرانی داشت.

وی ادامه داد: برای گفتگو در موزد تامین اترژی به ویژه برق در غنا_ برای مبارزه با تروریسم و افراط در منتطقه و افریقا همکاری خواهیم داشت و اینده بسیار خوبی برای روابط ایران وغنا پیش بینی می‌کنیم.

وزیر امورخارجه کشورمان تصریح کرد: برای روابطمان با آفریقا اهمیت خاصی قائلیم و در آینده نزدیک به غرب  آفریقا سفر می‌کنم و در حوزه‌های مختلف امکان خضور فعال در غنا را داریم، امیدوارم همکاری‌ها گسترش یابد و در این زمینه نه تنها بخش دولتی بلکه بخس غیردولتی نیز در دو کشور با هم همکاری خواهند داشت.

ظریف افزود: سیاست اصولی ایران همواره داشتن روابط بسیار خوب با همه همسایه ها است و اولویت ما این است که کشورهای منطقه  در مشکلات به ویژه خشونت و افراط و فرقه گرایی همکاری کنند، منافع ما و عربستان بسیار مشترک است به دنبال این بوده‌ایم که روابط سازنده با مصر داشته باشیم

وی اضافه کرد: ما با مردم آفریقای جنوبی برای مبارزه با اپارتاید همکاری داشته‌ایم و دارای اشتراکات بسیار با این کشور هستیم در عین خال چالش های مشترکی داریم.

وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرد:  رابطه ما با آفریقا روابطی مبتنی بر احترام متقابل است و ما برای مردم و دولت غنا ارزش زیادی قایل هستیم زیرا انها در جنگ تحمیلی در کتار ما بودند و از حق مردم ایران دفاع کردند به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار مردم غنا خواهد بود.

"هانا سرواتته" وزیر امورخارجه غنا در ادامه اظهار داشت: ایران کشوری است با ظرفیت‌های بالا و توانمندی‌های بسیار و کشور من امیدوار است بتواند بهترین سطح روابط را با ایران داشته باشد و ارتقای روابط فرهنگی بهداشتی و مبارزه یا تروریسم را از طریق ایران دنبال خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ظریف چالش تروریسم و افراط در منطقه و مناطق بسیاری از قاره افریقا چالش بسیار مهمی است که باید با همکاری همه کشورها رفع شود و از این فرصت برای ارتقای سطح روابط همکاری برای مبارزه با بی سوادی ارتقای سطح فرهنگی استفاده خواهیم کرد.

پاسخ به خبرنگاران

وزیر امورخارجه کشورمان در پاسخ یه سوالی پیرامون اظهارات "حسن هیکل" تخلیلگر مصری مبنی بر اینکه مصر می‌خواهد بین ایران و عربستان واسطه شود گفت: منطقه اولویت اصلی سیاست خارجی ما بوده و سیاست ما توسعه سیاسی و اقتصادی و امنیت پایدار کشورهای منطقه اولویت ما است.

وی ادامه داد: کشورهای منطقه باید در مشکلاتی که در منطقه و متاسفانه در برخی از مناطق آفریقایی از جمله نیجریه بروز کرده همکاری مسترک داشته یاشند و نیاز برخورد با این معضلات و مشکلات در روابط ایران و عربستان وجود دارد، منافع ما و سایر کشورهای منطقه مشترک است، مصر کشوری مهم و با فرهنگ قوی است و همواره در تلاش هستیم تا روابطمان با کشورهای منطقه را تقویت کنیم.

ظریف در پاسخ به سوالی در مورد جایگاه افریقا در سیاست خارجی دولت گفت: آفریقا در سیاست خارجی ما جایگاه خاصی دارد و ما قبل از پایان سال 94 میزبان رییس جمهور غنا به دعوت دکتر روحانی هستیم.

وزیر امورخارجه کشورمان اضافه کرد: غنا اولین کشوری است که در برابر استعمار و استبداد مقاومت کرد و در طول هشت سال جنگ تحمیلی علیه ایران در منار مردم بود و لذا غنا ارزش احساسی برای مردن ایران دارد به همین دلیل هم ایران همیشه در کنار مردم و دولت غنا بوده است، در این دیدار زمینه همکاری هاش مشترک بین ایران و غنا را بررسی کردیم.

وی تصریح کرد: به دستاوردهای کمیسیون مشترک میان ایران و غنا بسیار امیدوار هستیم.

وزیرخارجه غنا با اشاره به دانشجویان غنایی در ایران گفت: تعداد زیادی از دانش آموزان و دانشجویان غنایی به صورت بورسیه در ایران مشغول به تحصیل هستند و امیدوار هستیم روابط اموزشی و علمی ما با ایران تقویت شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: ظریف ، غنا ، همکاری ، دیدار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار