سلام سینمای ایران به محمد رسول الله

سال های سال سینمای ایران به دنبال ساخت و اکران فیلمی درباره زندگی حضرت محمد (ص) بود تا اینکه یک عید قربان، مجید مجیدی اعلام کرد می خواهد فیلمی در خور نام خاتم انبیا بسازد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،«محمد رسول الله» روایت گر بخشی از حیات مبارک پیامبر اسلامی می باشد، مهمترین ویژگی آن را می توان ارائه تصویری واقعی و ملموس در عین حال آرمانی و حقیقی از وجود مبارک ایشان دانست تصویری که با حرکت روی مرز باریکی از روایت تاریخی تمایز بازخوانی نکته بین برآمده از سینمای جریان انقلاب اسلامی را با روایت های فرامتنی هالیوودی عیان می سازد و این فی النفسه دستاوردی بزرگ است.
 
سال های سال سینمای ایران به دنبال ساخت و اکران فیلمی درباره زندگی حضرت محمد (ص) بود تا اینکه  یک عید قربان، مجید مجیدی  اعلام کرد می خواهد فیلمی در خور نام خاتم انبیا بسازد.
 
مجید مجیدی کارگردان سینمای ایران زمانی که تصمیم گرفت فیلم «محمد رسول الله» را کارگردانی کند قطعا می دانست گام در راه خطیری گذاشته است و موافقان و مخالفان زیادی اثرش را نقد و بررسی می‌کنند ولی او دل را به دریا زد و پروژه سینمایی «محمد رسول الله» را کلید زد.

*اجازه ساخت از امام رضا (ع)

به گفته مجیدی، اجازه ساخت این فیلم را هنگامی که برای حضور در جشنواره فیلم «رویش» به مشهد مقدس رفته بود، از امام هشتم شیعیان گرفت.

*نخستین نسخه  فیلنامه در 88

مراحل مقدماتی و پیش تولید فیلم «محمد رسول الله» که با تمرکز بر تحقیق و پژوهش بود سه سال به طول انجامید، به این ترتیب که مهر سال ۱۳۸۶ فعالیت گروه تحقیق و پژوهش آغاز و در ادامه نخستین نسخه از فیلمنامه بهار سال ۱۳۸۸ آماده شد.

*بهره بردن از نظر علما و مراجع دین اسلام در پژوهش

یکی از ویژگی های پژوهش این فیلم سینمایی علاوه بر بهره بردن از منابع مکتوب، دیدارهای مکرر مجید مجیدی و محمدمهدی حیدریان در مقام کارگردان و مدیر پروژه با علما و مراجع دین اسلام بود که از آن جمله می توان به حضور یافتن در محضر آیت الله سیستانی، آیت الله جوادی آملی و آیت الله وحید خراسانی اشاره کرد.

*نگارش داستان با تمرکز بر کودکی حضرت رسول

نگارش فیلمنامه «محمد رسول الله» با درنظر گرفتن منابع تحقیقاتی با حضور کامپوزیا پرتوی و همراهی او با مجید مجیدی آغاز شد. با به میان آمدن نام این فیلمنامه نویس می‌شد این حدس را زد که فیلم «محمد رسول الله» با تمرکز بر کودکی خاتم انبیا ساخته می شود؛ چراکه کامبوزیا پرتوی از جمله فیلمنامه نویسان شاخص در حوزه کودک و نوجوان است و همکاری او با مجید مجیدی مبین روایت کودکی پیامبر اسلام بود. البته مجید مجیدی نیز گرچه به ساخت فیلم‌های شاعرانه شهرت دارد در کارنامه‌اش فیلم‌هایی که شخصیت‌های اصلی آن کودکان و نوجوانان هستند نیز دیده می شود.

*220 هکتار مساحت لوکیشن اصلی

پس از نگارش فیلمنامه اولیه، حمید امجد نیز به جمع فیلمنامه نویسان فیلم «محمد رسول الله» پیوست و تمرکز اصلی خود را بر دیالوگ نویسی فیلم گذاشت.

پس از نگارش فیلمنامه که یک سال و اندی طول کشید، خرداد سال ۱۳۸۹ پیش تولید فیلم «محمد رسول الله» رسما آغاز شد و طبق برنامه ریزی انجام شده شهریور سال ۱۳۹۰ مصادف با عید قربان ساخت دکور این فیلم سینمایی در شهرک سینمایی پیامبر اعظم (ص) در ۵۵ کیلومتری جاده تهران - قم به پایان رسید.

لوکیشن اصلی فیلم سینمایی «محمد رسول الله» در شهرک پیامبر اعظم (ص) بود که در آغاز کار ۱۰۰ هکتار پیش بینی شده بود اما با پیشرفت ساخت این فیلم سینمایی و نیاز به فضاهای بیشتر برای ساخت دکور و همچنین طرح ساخته شدن قسمت دوم و سوم از فیلم «محمد رسوال الله» این مساحت گسترش پیدا کرد و درنهایت با ۲۲۰ هکتار مساحت، دکورسازی در آن انجام شد؛ دکورهایی که بر اساس مستندهای تاریخی زمان زندگی پیامبر اسلام از دو شهر مکه و مدینه ساخته شده است.

بیش از ۷۰ درصد از فیلمبرداری فیلم «محمد رسول الله» در شهرک پیامبر اعظم (ص) انجام شد و بخش های دیگر هم در کرمان و عسلویه صورت گرفت و فقط برای بخش‌های لشکرکشی سپاه ابرهه به مکه و ماجرای معجزه‌ای که باعث شد پرندگان با پرتاب سنگ‌ مانع رسیدن آنها به مکه شوند، نیاز به سفر به هند بود اما پس از به توافق نرسیدن با هندی ها این بخش از فیلم «محمد رسول الله» در آفریقا مقابل دوربین رفت.

*بازدید 6ساعته مقام معظم رهبری

 
بازدید مقام معظم رهبری از مراحل فیلمبرداری فیلم سینمایی «محمد رسول الله» یکی از رویدادهای ارزشمند برای این فیلم سینمایی بود تا جایی که مجیدی در نخستین نشست رسانه ای خود حضور مقام معظم رهبری را برکت این فیلم عنوان کرد و گفت که رهبر انقلاب در پشت صحنه این اثر صحبت های بسیاری را درباره شخصیت حضرت محمد (ص) ارائه کردند که مجموع نظرات مقام معظم رهبری اعمال و در اثر ارائه شد.
حضرت آیت الله خامنه ای روز چهارشنبه ۱۷ آبان ماه ۱۳۹۱ برای بازدید از لوکیشن فیلم سینمایی «محمد رسول الله» ساخته مجیدی مجیدی به محل فیلمبرداری این فیلم رفتند.

بازدید مقام معظم رهبری از مراحل تولید فیلم سینمایی «محمد رسول الله» به عنوان اولین حضور ایشان در یک پروژه سینمایی به شمار می آمد؛ حضوری که نه تنها در بیوگرافی این فیلم سینمایی بلکه در شناسنامه تاریخ سینمای ایران به ثبت رسید. ایشان پیش از این در پشت صحنه سریال تاریخی مذهبی «مریم مقدس» نیز حضور یافته بودند.

در بازدید مقام معظم رهبری از پشت صحنه فیلم «محمد رسول الله» که ۶ ساعت به طول انجامید، ایشان از قسمت های مختلف لوکیشن از جمله قسمت شهر مکه، شعب ابی‌طالب، دیر بحیرا و قسمت هایی از مدینه بازدید کردند.

*انتقادهایی از جنس الازهر!


ناگفته نماند از همان روزهای اولی که خبر ساخت فیلمی درباره صدر اسلام و حضرت محمد (ص) مطرح شد برخی از منتقدان در جهان عرب ایرادهایی را بر ساخته شدن این فیلم سینمایی وارد می‌کردند.

مجیدی در تمام این سال‌ها درباره این ایرادها سکوت کرد ولی در نهایت در نخستین نشست رسانه‌ای خود که در تاریخ ۱۷ دی ماه سال ۹۳ برگزار شد به تمام انتقادها پاسخ داد.

یکی از انتقادهای مطرح در این حوزه، ایرادهایی بود که الازهر به حضور یک بازیگر در نقش کودکی‌های پیامبر(ص) وارد می‌کرد.

مجیدی درباره تحقیقات انجام شده برای ساخت فیلمش گفت که مطالعه و پژوهش‌های بسیاری در زمینه کودکی حضرت محمد (ص) و چگونگی پرداختن به کودکی ایشان تا سن ۱۲ سالگی انجام داده است و دلیل انتخاب مقطع کودکی زندگی حضرت محمد (ص) این بوده که هیچ اختلافی بین شیعه و سنی به وجود نیاید.

این کارگردان سینمای ایران همچنین به نگرانی اهل تسنن از ساخته شدن این فیلم اشاره کرد و گفت که دلیل نگرانی و انتقاد کشورهای عرب به خصوص الازهر از ساخته شدن چنین فیلمی را نمی داند چراکه به همان اندازه که اهل تسنن نگران هر نوع تحریف یا بی‌توجهی به شان حضرت رسول هستند شیعیان هم نگرانند.

وی گفت که منتقدان به جای اینکه از دور بایستند، تخطئه کنند و نقدهای غیرمنصفانه ارائه دهند بهتر است پس از دیدن فیلم درباره اثر ساخته‌شده گفتگو کنند.

*فیلمی مقابل مصطفی عقاد؟

از دیگر مسایلی که از همان روزهای اعلام خبر ساخت فیلم «محمد رسول الله» توسط ایران در محافل جهانی مطرح شد این بود که آن را مقابل فیلم «الرساله» مصطفی عقاد می‌دانستند.

این فیلم که در ایران با نام «محمد » (ص)شناخته می‌شود تنها اثر تاریخی درباره پیامبر اسلام در سینمای جهان است که طرفداران زیادی دارد ولی حالا ایران به عنوان اولین کشور از جهان اسلام دست به ساخت اثری مستقل درباره پیامبر اسلام زده بود.

طبیعی بود که بارها و بارها از مجید مجیدی پرسیده شود که نسبت فیلمش با اثر عقاد چیست. این کارگردان سینمای ایران اعتقاد داشت فیلمی که عقاد ساخته به نوعی جفا به حضرت رسول (ص) بوده است چرا که در این فیلم بیننده بیشتر شاهد جنگ است و تصویری که از اسلام ارائه شده، تصویر خون، شمشیر و جنگ و تحریف چهره پیغمبر است.

مجیدی همچنین گفت که سلوک پیامبر از جنس زندگی و برای همه بشریت الگو است.
 
*داستان لوگو

حضرت محمد(ص) برای نوشتن نام‌‌نوشت فیلم «محمد رسول الله» نیز به کمک خطاط آمد.

نام‌نوشت (لوگو) فیلم «محمد رسول الله» از جمله دغدغه های مجید مجیدی بود که این دغدغه موجب شد تا جایزه نشانه‌نوشته فیلم برگزار شود.

مجیدی برای این جایزه از چندین هنرمند چیره دست دعوت کرد تا طی داوری آثار متعدد با موضوع نام‌نوشت حضرت محمد(ص)، بهترین اثر را برای فیلم انتخاب کنند. در نهایت هزار و ۶۰۰ اثر مورد داوری قرار گرفت و نفر اول، دوم و سوم نیز تعیین شد اما با وجود ۳ طرح منتخب، همچنان مجید مجیدی به نقطه مطلوبش نرسیده بود و به همین دلیل از جلیل رسولی یکی از داوران جایزه نام‌نوشت فیلم «محمدرسول الله» خواست که خودش این طراحی را انجام دهد.

و اما روایت این خوشنویس از چگونگی نگارش این نام‌نوشته جالب است.

جلیل رسولی در نشست خبری این فیلم سینمایی گفت: بیش از ۵۰ سال است خطاطی می کنم و خط و قلم در دستم مثل موم نرم است اما نگارش اسم اعظم پیامبر برای این فیلم بسیار سخت بود. من برای نگارش این نام‌نوشته اتودهای بسیاری زدم و نام حضرت محمد (ص) را به اشکال گرافیکی محکمی خطاطی کردم اما در نهایت راضی نمی شدم.

این خوشنویس ادامه داد: در نهایت برای نگارش نام‌نوشت این فیلم به خود حضرت محمد (ص) متوسل شده و از او کمک خواستم. به این ترتیب یک روز مرکب قهوه ای را از میان مرکب ها برداشته و انگشت سبابه خود را داخل مرکب کرده و نام اعظم حضرت محمد(ص) را نوشتم. در تمام این لحظات دستم می لرزید و نه تنها دستم بلکه همه وجودم می‌لرزید.

وی همچنین تاکید کرد که در طول تمام سال‌هایی که به طور حرفه ای خطاطی کرده است هیچگاه دچار این حالت نشده بود و از همین اتفاق درمی‌یابد که این نام‌نوشت همان اثری است که می خواسته است.

*بودجه «محمد رسول الله» از شایعه تا واقعیت  

بودجه تولید فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله» از سوی رسانه ها به ویژه رسانه های غربی به کرات مورد سئوال بود و منتقدان گزارش های نادرست با اعداد و ارقام عجیب و غریب ارائه می کردند.

به عنوان مثال هالیوود ریپورتر مدعی شده بود که ساخت فیلم «محمد رسول الله» ۳۰ میلیون دلار معادل ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه برداشته است.
این ادعا در حالی مطرح شد که صادقیان رئیس هیات مدیره شرکت نورتابان (این شرکت به پیشنهاد فروزنده رئیس وقت بنیاد مستضعفان در سال ۱۳۸۶ تاسیس شد) درباره جزئیات هزینه ساخت این پروژه سینمایی که شامل ساخت و ساز شهرک و دستمزدهای پرداختی می شد، توضیح داد.

بر همین اساس و به گفته رئیس هیات مدیره شرکت نورتابان، هزینه ساخت دکورهای شهر مکه ۱۴۱ میلیارد ریال، شهر مدینه با ۱۹ هکتار ۴۲ میلیارد ریال و ساخت و ساز ساختمان اداری ۱۲.۲ میلیارد بوده است .

همچنین ۳ میلیارد ریال هزینه فیلمنامه،‌ ۶ میلیارد ریال هزینه مطالعات اجرایی، ۱۵۲ میلیارد ریال هزینه پیش تولید،‌ ۳۱۰ میلیارد ریال هزینه تولید و ۱۵۱ میلیارد ریال هزینه پس از تولید فیلم «محمد رسول الله» شده است.

با این اوصاف مجموع هزینه‌های صرف شده برای ساخت این فیلم ۶۲۳.۳ میلیارد ریال بوده است.

*دعوت از عوامل حرفه ای بین المللی دغدغه مجیدی


علاوه بر توجه به مخاطبان داخلی، یکی از دغدغه های ذهنی مجیدی حضور عوامل بین المللی در ساخت این پروژه سینمایی برای جذب مخاطبان جهانی بود که این مساله باعث شد عده ای از سینماگران داخلی معترض شوند که چرا برای ساخت این فیلم سینمایی از عوامل حرفه ای داخلی استفاده نشده است.

«ویتوریو استورارو» به عنوان مدیر فیلمبرداری، «میلژن کرکا کلژاکویچ» به عنوان مدیر طراحی صحنه و دکور، «کوریدوری» جلوه های ویژه میدانی، «فرانکو فوماگالی» طراحی آکسسوار، «اسکات اندرسون» جلوه های ویژه کامپیوتری، «روبرتو پرپیگنانی» تدوین و «آی. آر. رحمان» موسیقی در این پروژه سینمایی همراهی کردند و البته همراهی عوامل حرفه ای سینمای ایران با اسامی جهانی و بعضا اسکار گرفته تا اندازه ای این دلخوری را جبران کرد و وقتی فیلم رونمایی شد به دلیل کیفیت اثر خیلی از این انتقادها پاسخ داده شد.

*دعوت  ویتریو به «محمدرسول الله»

ویتوریو استورارو مدیر فیلمبرداری فیلم «محمد رسول الله» که در مراسم اختتامیه بخش بین الملل سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و با خط نوشته ای زیبا به قلم استاد ملک زاده تقدیر شد، درباره پیوستن به تیم تولید «محمد رسول الله» گفت که در الجزایر روی پروژه ای کار می کرده و به همین دلیل به شناخت فرهنگ آن منطقه نیاز داشته است.

او همچنین گفت: تعدادی کتاب درباره اسلام خواندم و آخرین کتاب که به پایان رسید یک ایمیل دریافت کردم که از من برای حضور در پروژه ای با نام حضرت محمد(ص) دعوت می کرد.

مدیر فیلمبرداری این فیلم سینمایی معتقد بود که همزمانی پایان مطالعه درباره دین اسلام و دعوت شدن به این پروژه اتفاقی نبوده و این دعوتی الهی بوده است.

برگزاری نخستین نشست خبری فیلم سینمایی «محمد رسول الله» و بازدید اهالی رسانه و مدیران سینما همراه با مجید مجیدی از لوکیشن این فیلم سینمایی که دی‌ماه سال ۹۳ رخ داد، کم کم این نوید را می داد که پروژه بزرگ «محمد رسول‌الله» نزدیک به رونمایی است.

در همان مراسم حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که این فیلم در سی و سومین جشنواره فیلم فجر نمایش داده می‌شود و علیرضا رضاداد دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر نیز بر این نکته تاکید کرد. مجید مجیدی همان روز در نشست خبری قول دیده شدن این فیلم را در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر در تاریخ ۱۱ بهمن ماه داد.

خبر به سرعت پیچید و مشتاقان مدام سراغ این فیلم سینمایی را می گرفتند، به خصوص اینکه شنیده می شد فیلم «محمد رسول الله» در سه سانس در سینما کوروش برای عامه مردم نیز نمایش داده شود اما به ناگاه اعلام شد که به دلیل انجام برخی امور فنی این فیلم سینمایی در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر نمایش داده نمی شود.

وعده نمایش این فیلم سینمایی در طول ۱۰ روز جشنواره فیلم فجر به کرات عنوان شد و سینماگران، منتقدان و اهالی رسانه مدام سراغ نمایش فیلم «محمد رسول الله» را می گرفتند اما در نهایت این فیلم سینمایی در چند سانس محدود پس از سی و سومین جشنواره فیلم فجر در تاریخ ۲۳ بهمن ماه سال ۹۳ در چند سانس محدود برای سینماگران، اهالی رسانه و جمعی از مسئولان نمایش داده شد.

*پیشنهاد حدادعادل؛ مجید مجیدی چهره فرهنگی سال ۹
۳

پس از دیده شدن اثر غلامعلی حدادعادل رییس فرهنگستان زبان در معرفی چهره فرهنگی سال ۹۳ مجید مجیدی را پیشنهاد کرد و گفت که ارائه پیشنهاد کمی سخت است اما مجید مجیدی کارگردان فیلم «محمد رسول الله» گزینه خوبی برای چهره سال ۱۳۹۳ است.

و اما افراد مختلفی از هنرمندان، ادیبان و مسئولان پس از دیدن فیلم یادداشت ‌ها و گفتگوهایی درباره آن داشتند که از جمله آنها سید مهدی شجاعی بود که طی یادداشتی بر فیلم «محمدرسول الله» آن را اثری قابل اعتنا و آغازگر جریانی در سینمای دینی دانست.


این نویسنده سینمای ایران که پیش از این با مجید مجیدی برای نگارش فیلمنامه «بدوک» همکاری کرده است مهمترین هنر این فیلم را پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی عنوان کرد و گفت که فیلم «محمدرسول الله» یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله وسلم است؛ روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها  به دور است و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده است؛ روایتی که در عین پایبندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده است.

*خلاصه ای از داستان فیلم «محمدرسول الله»


فیلم سینمایی «محمد رسول الله» از محاصره‌ مسلمانان در شعب ابی‌طالب آغاز می‌شود و به پیش از تولد پیامبر اسلام باز می‌گردد. در این فیلم مخاطب شاهد وقایعی است که پیش از تولد پیامبر اسلام تا ۱۲ سالگی ایشان را در بر می‌گیرد. صحنه‌های وفات مادر رسول اکرم در روستای ابواء و صحنه‌های مربوط به دوران شیرخوارگی و خردسالی پیامبر در روستای سعدیه هم از دیگر بخش‌های فیلم است.

فیلم با اولین سفر پیامبر به شام و رسیدن به صومعه بحیرا به پایان می‌رسد. بحیرا راهبی مسیحی است که درباره ظهور آخرین پیامبر به ابوطالب بشارت می‌دهد.

*عوامل تولید فیلم

عوامل فیلم سینمایی «محمد رسول الله» عبارتند از کارگردان: مجید مجیدی، نویسنده فیلمنامه: کامبوزیا پرتوی، مجید مجیدی، با همکاری حمید امجد، مشاور کارگردان: رضا میرکریمی، کارگردان‌های یونیت دوم: بیژن میرباقری، سیروس حسن پور، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: لوکا لاچین، دستیاران کارگردان: علی سبزواری، حسن نجفی، بهزاد رفیعی، محسن قرائی، مدیر فیلمبرداری: ویتوریو استورارو، فیلمبردار: حمید خضوعی ابیانه، طراح تولید (مدیر طراحی صحنه، دکور و آکسسوار): میلژن کرکا کلژاکویچ، مدیران و طراحان هنری: محسن شاه ابراهیمی، حمید قدیریان، بابیک برانمیر (بانه)، طراحی هنری: اصغر نژادایمانی، بهزاد آدینه، طراحی آکسسوار: فرانکو فوماگالی، طراحی لباس: مایکل اوکانر، طراحی گریم: جیانتو دروسی، جلوههای ویژه کامپیوتری: اسکات اندرسون، هماهنگ کننده: امیررضا معتمدی، جلوه های ویژه میدانی: کوریدوری، جواد شریفیراد، مستندسازی پروژه: محمد مقدم، مهتاره علیزاده، امور بین الملل: رضا تشکری، امور مالی: مهدی نیرومند، هماهنگی امور مدیریت پروژه: نریمان شاداب، مدیران تولید: مجتبی متولی، محمد رضا منصوری، فرهاد کی‌نژاد، تهیه کننده های اجرایی: پروانه پرتو، علیرضا رضاداد، تهیه کننده و سرمایه گذار: شرکت سینمایی نور تابان، مدیر پروژه محمد مهدی حیدریان.

علیرضا شجاع نوری در نقش عبدالمطلب پدربزرگ پیامبر اكرم (ص)، مهدی پاكدل در نقش ابوطالب عموی پیامبر (ص)، ساره بیات در نقش حلیمه دایه‌ پیامبر (ص)، مینا ساداتی در نقش آمنه مادر پیامبر(ص)، محسن تنابنده در نقش ساموئل تاجر یهودی، داریوش فرهنگ در نقش ابوسفیان، رعنا آزادی‌ور در نقش ام‌جمیل همسر ابولهب، حمیدرضا تاج‌دولت در نقش حمزه عموی پیامبر (ص)، صادق هاتفی در نقش بحیرا راهب مسیحی، محمد عسگری در نقش ابولهب عموی پیامبر (ص) و حدود ۵۰۰ بازیگر و هنرور در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

همانطور که مجید مجیدی بارها اشاره کرده است این فیلم در پی ارائه تصویری واقعی از پیامبر اسلام است. آنچه در این اثر سینمایی مقابل دیدگان مخاطبان قرار می‌گیرد حضور پرمهر و سرشار از برکت پیامبر اسلام است که هر جا که حضور می‌یافتند مردم را به مهر و دوستی فرامی‌خواندند. در فیلم نشان داده می‌شود که حضرت محمد (ص) از همان کودکی و نوجوانی سرمنشا مهر و دوستی بوده‌اند.

داستان فیلم به گونه‌ای طراحی و اجرا شده است که این امکان فراهم است تا قسمت‌های بعدی آن نیز ساخته شود و البته مجیدی نیز به این نکته اشاره داشته است که قصد ساخت قسمت های دوم و سوم آن را دارد و به گونه‌ای می توان آن را سه‌گانه‌ای از زندگی حضرت محمد (ص) دانست.
 
تصویری که «محمد رسول الله» معطوف به آن است فارغ از بازخوانی های تاریخی و پساتاریخی، حقیقتی متابین از تاریخ مندی ساختار گرا را مورد توجه قرار می دهد حقیقی که در مسیر چهره وحیانی پیامبر (ص) حرکت می کند.
 
* مهمترین دستاورد «محمد رسول الله»
 

 مهمترین دستاورد «محمد رسول الله»را می توان ارائه تصویر حقیقی از آخرین رسول خداوند در میان هجوم پروژه های هالیوودی برای مسخ چهره پیامبران اولوالعزم دانست. روندی که هالیوود آن را از دهه 50 میلادی آغاز نمود و تا هم اکنون با ساخت فیلم «خروج : خدایان و پادشاهان» ادامه داد. آثاری همچون «آخرین وسوسه مسیح» 1988، «انجیل به روایت متی» 1964 و عمده آثاری که با مورد توجه قرار دادن بازخوانی یهودی (عهد عتیق) از سرگذشت انبیاء ساخته شده اند ارائه دهنده تصویری مغرضانه و تحریف شده از حقیقت رسالت آنان می باشند.

در این میان «محمد رسول الله» بازتاب دهنده تصویری استکبار ستیز و لاهوتی از حیات گرانبهای پیامبر اسلام است و خوشبختانه بازخوانی زندگانی خاتم انبیاء را در مقام محاکات متوجه ارائه تصویری مترادف با شعارهای امروز جامعه جهانی نکرده است، این در حالی ست که مهمترین قصد ورود هالیوود در ساخت پروژه هایی از زندگانی پیامبرانی اولوالعزم عمدتا ایجاد نوعی همانند انگاری با شعارهای تبلیغاتی و سیاسی می باشد این دکترین در پروژه های تاریخی که شخصیت های مهم تاریخ را مضمون فیلم های خود قرار می دهد نیز نمایان است لذا آنچه در ساخت آثار تاریخی هالیوود مورد هدف است قهرمان سازی و اصالت بخشی با شعار های تبلیغاتی سیاست روز است.

تصویری که «محمد رسول الله» معطوف به آن است فارغ از بازخوانی های تاریخی و پساتاریخی، حقیقتی متابین از تاریخ مندی ساختار گرا را مورد توجه قرار می دهد. حقیقی که در مسیر چهره وحیانی پیامبر (ص) حرکت می کند. جریان نگرش تاریخی در غرب در رجوع به متون و روایات دینی با مورد توجه قرار دادن زمان مندی تاریخی در مطالعه آن روایات، هر گونه وجوه قدسی و الوهی مورد نظر را حذف می کنند زیرا بازخوانی تاریخی را نسبت به الوهیت فراتاریخی ارجح می دانند این نسبت که به اشکال مختلفی به علم تاویل متن شناخته می شود آغاز نسبی انگاری و تشکیک در هرگونه بازخوانی از روایت متنی است و لذا این نسبی انگاری مانع اصالت بخشی به هر تفسیر و خوانشی می شود این برخورد عمدتا برای قدسی زدایی از متون دینی در راستای بازخوانی سکولار از روایات و احادیث حرکت می کند.


«محمد رسول الله» روایت گر بخشی از حیات مبارک پیامبر اسلامی می باشد، مهمترین ویژگی آن را می توان ارائه تصویری واقعی و ملموس در عین حال آرمانی و حقیقی از وجود مبارک ایشان دانست تصویری که با حرکت روی مرز باریکی از روایت تاریخی تمایز بازخوانی نکته بین برآمده از سینمای جریان انقلاب اسلامی را با روایت های فرامتنی هالیوودی عیان می سازد و این فی النفسه دستاوردی بزرگ است.

هر چند ظرفیت هایی که موجب ساخت این فیلم با ارزش شد از ظرفیت های عمدتا اقتصادی امروز سینمای ایران فراتر است اما دستاورد بین المللی این فیلم یقینا گامی بلند در راستای ایجاد یک جریان سینمایی با هویت ایرانی - اسلامی می باشد.
 
*مجیدی : برای جبران سالها کم کاری  به جای آتش زدن پرچم ها،محمد رسول الله را ساختم
 
مجید مجیدی کارگردان فیلم «محمد رسول الله(ص)» در نشست خبری این اثر که در به مناسبت نزدیک شدن به زمان اکران در شهرک سینمایی نور لوکیشن اصلی این فیلم برگزار شد در سخنانی گفت: جشنواره فیلم دانمارک ۸ سال پیش می خواست بزرگداشتی برای من بگیرد که برگزاری این بزرگداشت مصادف شد با توهین هایی که یک کاریکاتوریست دانمارکی به پیامبر اسلام کرد. زمانی که این توهین ها را دیدم با خودم گفتم چطور می توانم در بزرگداشتی در کشوری حاضر شوم که به پیامبر دینم توهین کرده است بنابراین طی نامه ای به مدیر جشنواره اعلام کردم که در این فستیوال شرکت نمی کنم.

مجیدی ادامه داد: در این نامه به صراحت نوشتم که این فستیوال در کشوری برگزار می شود که به مقدسات و باورهای من توهین کرده است. البته همین مساله فکر من را به خود مشغول کرد که چرا در طول سال هایی که هجمه هایی علیه دین اسلام ایجاد می شود ما صرفا عکس العمل نشان داده ایم و این عکس العمل ها تنها به آتش زدن پرچم و اعتراض منتهی می شد دریغ از اینکه واکنشی عملی نسبت به این موضوع داشته باشیم. ضمن اینکه همان ها تصاویری از این اعتراضات را در رسانه هایشان به نمایش می گذارند و احساسات پاک این افراد را به خشونت تعبیر می کنند.

کارگردان فیلم «محمد رسول الله(ص)» با بیان اینکه که در معرفی جهان اسلام کوتاهی شده است، گفت: من معتقدم که کاری در جهان اسلام که در جهت معرفی واقعی این دین باشد به معنای واقعی انجام نداده ایم به همین دلیل دنیای غرب از سر جهل و یا اسلام هراسی قرائت زشتی را از دین اسلام ارائه کرده است.

وی تصریح کرد: بسیاری از فجایع انسانی که در کشورهای مسلمان نشین سوریه، افغانستان و عراق انجام می شود از پول ها و دلارهایی است که بعضا از طریق بعضی از کشورهای اسلامی پرداخت می شود. از همین رو تعریفی که از دین مبین اسلام می شود تعریف درستی نیست.

مجیدی در ادامه صحبت های خود تاکید کرد: اگر نگاه دقیقی به حضور جهان اسلام در سینما بیاندازیم متوجه خواهیم شد که کار چشمگیری در این زمینه انجام نداده ایم و تنها فیلم موجود «الرساله» به کارگردانی مصطفی عقاد بوده است و فیلم «محمد رسول الله(ص)» دومین کار جدی در این حوزه است.

وی در پایان این بخش از صحبت هایش تشریح کرد: باور من بر این است که ما باید چراغ راه باشیم و بتوانیم قرائت درستی از اسلام ارائه کنیم.
 
 
*محمد رسول‌الله (ص)، تنها نام رسمي فیلم!

موج-«محمد رسوال‌الله (ص)» نام کامل و قطعي پروژه مجيد مجيدي درباره پيام بزرگوار اسلام است.

در حالي که در رسانه‌هاي گروهي، از عناوين مختلفي براي فيلم مجيد مجيدي درباره زندگي حضرت محمد (ص) استفاده مي‌شود روابط عمومي اين پروژه، از همه رسانه‌ها در خواست کرد تا تنها از عنوان «محمد رسول الله(ص)» براي اين فيلم استفاده شود.
از زمان آغاز توليد اين فيلم، در رسانه‌هاي مختلف از عناوين متفاوتي براي اين فيلم استفاده شده است اما در آستانه اکران عمومي اين فيلم، مقرر شد تنها از عنوان «محمد رسول الله (ص)» براي اين فيلم استفاده شود.
 
*قیمت بلیط و سالنهای نمایش

محمد صابری مدیر موسسه نورتابان و تهیه‌کننده فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» ؛ در خصوص قیمت و پیش‌فروش بلیط این فیلم گفت: بهای بلیط سینماهایی که دارای سیستم D هستند 10 هزار تومان مشخص شد و شامل سینماهای کورش، آزادی، فرهنگ ، ایوان شمس، یکی از سالن‌های پردیس ملت و هویزه مشهد است و احتمال دارد سینما چهارسو نیز در بین این لیست قرار بگیرد.
 
وی افزود: سانس‌های نمایش مشخص شده و آزادی و کورش زمان سانس‌ها را اعلام کرده اند.
 
*میلاد امام رضا زمان قطعی اکران
 
غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش از شروع اکران فیلم حضرت محمد(ص) از تاریخ ۴ شهریور خبر داد و گفت: قرار است این فیلم همزمان با ولادت حضرت امام رضا(ع) نمایش عمومی خود را آغاز کند.

منبع:ایران خبر
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.