یادداشت؛

وقتی پزشک نقدهای غیرقابل هضم را به حرمت لبخند بیمار تاب می‌آورد

امروز روز پاسداشت مقام پزشک است روز ولادت شیخ الرئیس ابوعلی سینا. طبیب و حکیم حاذق ایرانی که به پاس خدمات ارزشمندش در حوزه طبابت، روزی را برای گرامیداشت پزشکانی که با خلوص نیت و زلالی باطن به خدمتگزاری به بیماران مشغول‌اند، برگزیده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروز روز پاسداشت مقام پزشک است روز ولادت شیخ الرئیس ابوعلی سینا. طبیب و حکیم حاذق ایرانی که به پاس خدمات ارزشمندش در حوزه طبابت، روزی را برای گرامیداشت پزشکانی که با خلوص نیت و زلالی باطن به خدمتگزاری به بیماران مشغول اند، برگزیده اند.

  و پزشک چه واژه مقدسی است آنگاه که مسئولیت جان و سلامت بیمار با مهارت و دانش پزشک تعریف می شود. وقتی که خالق هستی رسالت سنگین نجات جان آدمی را که فقط در توان پروردگار است، به پزشک می سپرد و او را برای این امر خطیر انتخاب می کند.

 هر یک از مخلوقات عالم خلقت برای انجام رسالتی پا به این عرصه گذاشته است و رسالت پزشک کمک به دردمندان و  علاج درد جسم و شاید جان بیمار است. پزشکی واژه بزرگی است که به شناخت تو از خودت کمک می کند. کمک می کند تا بهتر با جسم خویش ارتباط برقرار کنی و آن را بشناسی و به پاس نعمتی که خداوند به تو هدیه کرده، قدر سلامتی را بدانی.

جامعه پزشکی ایران همواره و در ادوار مختلف تاریخی جایگاه ارزشمندی در تاریخ پزشکی جهان داشته و  از ارج و قرب شایسته ای برخوردار بوده است. این موقعیتریشه در دانش و دانایی دارد و  ثمره اخلاق و حکمت پیشینیان است. امروز نیز در سایه همین خصلت‌ها و مرام و منش می‌توان به کسب موفقیت در هر عرصه‌ای امید داشت.

اگر کمی به عقب بازگردیم در دوران جنگ تحمیلی پزشکان پا به پای دیگر اقشار جامعه برای دفاع از این مرز و بوم خدمات ارزنده ای در تقویم تاریخی این سرزمین به ثبت رسانده اند.

طی سال های گذشته توجه چندانی به بخش سلامت نشده بود و این بخش در محرومیت به سر می برد، اما امروز با تلاش پزشکان و دیگر همکاران گام هایی که برای بهبود حوزه سلامت و دسترسی عموم مردم به خدمات پزشکی انجام شده، قابل توجه است.

 اجرای درست طرح تحول نظام سلامت از سال پیش با سخت کوشی جامعه پزشکی اعم از پزشکان، پرستاران و پیرا پزشکان به اجرا در آمد تا لبخند رضایت بر لبان مردم این سرزمین بنشیند. تحقق عدالت در حوزه سلامت و محرومیت زدایی گام های بلندی بود که جز با همکاری آنها به دست نمی آمد.


دکتر ایرج حریرچی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار